Met het verbod op events voor meer dan 100 personen en zelfs het terugdringen van contact met anderen, wordt de eventbranche in het hart geraakt! Er ligt een uitdaging voor ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook om het moraal (met het team) hoog te houden.
We vroegen Wouter Zick, directeur en mede-eigenaar van Intertent, hoe hij deze pittige periode ervaart.
Lees ook
Hoe gaat het bij jullie organisatie?
“Het zijn spannende tijden. In maart zou eigenlijk het seizoen voor ons in Nederland en Duitsland moeten beginnen om vervolgens in één streep door te gaan tot november. Onze eerste aandacht gaat uit naar de gezondheid van ons team en hun families dus wij nemen alle voorschriften in acht. De event-omzet voor de maanden april en mei staat natuurlijk op nul; alles is naar aanleiding van de maatregelen van de overheid geannuleerd of uitgesteld. Ook voor juni maken wij ons zorgen, daar zien we al flink wat annuleringen. Organisatoren durven het gezien de ontwikkelingen rondom COVID-19 nog niet aan. We hopen natuurlijk dat onze branche daarna weer op gang komt. De wereld is momenteel volledig in de greep van het coronavirus en het is nog maar de vraag of en wanneer grote groepen mensen straks weer bij elkaar mogen en kunnen komen.”
Hoe probeer je de klappen op te vangen?
“We maken van de nood een deugd door voor ziekenhuizen die onder druk staan van een toenemende patiëntenstroom zogenaamde triage-accommodaties te bouwen. Dat doen we voor een flink aantal van de ziekenhuizen in Nederland en Duitsland. We waren al in een vroeg stadium bezig met deze alternatieven, ook omdat we veel ervaring hebben met het snel realiseren van noodopvang voor vluchtelingen en met semi-permanente accommodaties voor bedrijven.
Zo bouwden we na de orkaan Katrina binnen twee weken tijdelijke scholen op St. Maarten. De plannen waren dus al uitgewerkt, de website en social media-communicatie aangepast en door onze ervaren en flexibele organisatie konden wij snel handelen. Dat werd nu zeker op prijs gesteld. Als organisatie zijn we lean & mean. We werken met een kleine club vaste en zeer toegewijde mensen die we zo nodig aanvullen via uitzendbureaus. We doen geen gekke dingen en proberen de kosten altijd laag te houden. Zo komen we namelijk de altijd wat rustigere wintermaanden door.”
“We proberen het schuurtje bij het huisje te houden, zoals we in Noord-Holland zeggen.”
In het verlengde daarvan had Pieter Schure van PINO Evenementen en Congressen een vraag voor je: Vanwege de wens naar noodopvang, ben je al gebeld door de overheid en weet jij meer dan wij?
“We hebben goede contacten bij de overheid, maar in dit geval hebben we de informatie zelf moeten halen bij de ziekenhuizen. Zij wisten namelijk ook niet goed wat hen overkwam. Elk crisisteam werkt veelal zelfstandig en in sommige gevallen samen met enkele andere ziekenhuizen. Pas later is de landelijke coördinatie op gang gekomen. We zijn dus niet geïnformeerd door de overheid.”
Hoe gaat de communicatie met het team?
“In eerste instantie hebben wij net als veel collega’s werktijdverkorting aangevraagd en dachten we dat een groot deel van ons team thuis zou komen te zitten. Deze tweede bedrijfsactiviteit die wij uitvoeren onder de naam Intersettle heeft ons echter veel werk bezorgd en is, naast de omzet die zeer welkom is, ook goed voor de spirit. Het geeft een enorm wij-gevoel. Iedereen is zeer gedreven en niemand wil thuiszitten. We houden ons natuurlijk aan de bekende regels zoals de 1,5 m afstand, maar het werk moet wel gedaan worden.”
Hoe gaat het contact met opdrachtgevers?
“Onze pay-off is ‘Vaste partner in tijdelijke accommodaties’, dus we hebben veel vaste relaties die we al jaren koesteren. We kijken met veel begrip en coulance naar de situatie van de opdrachtgever, het evenement en de financiële gevolgen. Uiteraard hebben ook wij algemene- en annuleringsvoorwaarden. Wordt iets uitgesteld naar later dit jaar dan doen we daar niet moeilijk over. Bij annulering zoeken we naar een passende oplossing en die verschilt per geval. Ik kan wel op mijn strepen gaan staan, maar dan heb je geen relatie meer voor de toekomst. Bij verplaatsing naar later dit jaar gelden dezelfde voorwaarden, maar worden in piekperioden wel andere huurprijzen gehanteerd, zoals ook normaal het geval is.”
“Ik kan een ton aan annuleringen ontvangen, maar dan ben ik een half miljoen aan omzet kwijt.”
Hoe gaat het contact met leveranciers?
“We werken veel met vaste partners die we ook nu proberen in te zetten bij de realisatie van de ziekenhuisprojecten. Die willen we graag mee laten profiteren van de vervangende omzet.”
Hoe zie je de toekomst?
“Op de korte termijn zien we naast de ziekenhuizen ook nog kansen bij hotels die ingezet worden voor opvang van patiënten, bij bouwmarkten, distributiecentra en winkelcentra. Op veel locaties is er behoefte aan opvang- of controle-accommodatie.
Wat verder vooruitkijkend ben ik positief. De wereld komt wel weer op gang, hoewel we het nu nog even gaan voelen. Belangrijkste is om te beseffen dat de meeste ondernemers sterker uit zo’n situatie komen. Wij zijn ook een sterke en gezonde organisatie, er komt een moment dat deze intelligente lockdown opgeheven wordt en we weer aan de slag kunnen. Ik hoop voor iedereen dat er dan nog budgetten zijn om nieuwe events te organiseren, dat uitgestelde events ook doorgaan en we niet in een diepe crisis raken!”
“Deze branche kent creativiteit en vechtlust.”
Wat betekent dit op de lange termijn voor events?
“Organisaties zullen bewuster met kosten en events omgaan, maar men vergeet ook snel. De gedachten zijn bij de mensen die het niet gehaald hebben of erg ziek zijn geweest, maar na elke crisis staan we altijd weer op. Ik ben wel benieuwd of de overheid regels gaat implementeren rondom grootschalige events. Lijkt mij overigens overdreven, want straks gaat de massa zich ook op plekken zoals Schiphol weer verplaatsen.”
Ga jij jouw bedrijfsvoering anders inrichten, om beter paraat te zijn bij een volgende ontwikkeling?
“Nee, ik zie daarin niet direct veranderingen plaatsvinden. Dit overkomt ons natuurlijk en heeft overal effect hoe goed je ook voorbereid bent.”
Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?
“Aan de huidige situatie kun je niets doen, dus kijk vooruit. Dit is wel een moment om je bedrijfsvoering te her-ijken en te bepalen of en hoe je zaken anders c.q. beter kunt doen. Voor velen is nu de continuïteit eerste prioriteit. Ik wens iedereen daar veel sterkte mee hoe moeilijk dat ook is.”
Welke vraag heb je voor de volgende die we gaan interviewen: Coen Sipkes, eigenaar van NEOC?
“ Ook jullie zullen hard geraakt worden door het wegvallen van vele events…in hoeverre is het door jullie gehanteerde businessmodel daarbij een extra last of juist een zegen?”
Beeld: Intertent