XSAGA bestaat dit jaar 20 jaar en viert dat – in lijn met hun motto ‘Everything is experience, experience is everything’ – met een jaar vol experiences. Wij waren uitgenodigd voor één daarvan; XSAGA Inspiration Walk. Een naar eigen zeggen lekkere en inspirerende wandeling op 20 februari door het Utrechts Landschap met 20 ‘vrienden van het huis’.
Ik was benieuwd wat XSAGA voor deze vrienden in petto had en of ik hiermee meer inzicht kreeg in de succesformule van het bureau of diens gekozen motto.
‘Benen zijn de wielen van de creativiteit’
Aldus Albert Einstein. Daarnaast is lopen in de buitenlucht veilig en bovenal goed voor lijf en leden. Kortom, aan de wandel! De zon scheen zaterdagochtend toen relaties uit de sport- en goede doelensector om 09.30 uur met een warme kop koffie of thee aan de rand van de bossen klaarstond voor de wandeling.
Al gauw liepen we al pratend op enige afstand (het blijft lastig) in tweetallen achter elkaar. Voor we er erg in hadden waren we een klein half uur verder toen Twan Huys ons midden op een bospad opwachtte. Als fervent wandelaar en schrijver van het boek Wandellust kon hij ons perfect (ja, Twan is echt een verteller) meenemen in het nut van wandelen in de natuur. Met als mooiste inzicht dat je een veel opener en persoonlijker gesprek met iemand hebt als je wandelt, omdat je elkaar dan niet de hele tijd aankijkt. Een mooi besef, wat goed is door te vertalen in zakelijke overlegmomenten.
We vervolgden onze weg, zagen tussendoor een familie reeën het bos doorkruizen en kwamen uit bij Micha van Hoorn, de bedenker van de app Ommetje; met bijna een miljoen downloads Nederlands meest gedownloade app (tot Clubhouse, jammer de bammer). Vanuit de gedachte ‘zitten is het nieuwe roken’ is deze app in samenwerking met de Hersenstichting tot stand gekomen en zet mensen door een slimme samenvoeging van elementen aan de wandel. Welke elementen dat zijn? Zorg voor een autoriteit waar men naar luistert, beloon gebruikers en voeg een competitie-element toe.
De benen werden weer gestrekt waarna vriend van het huis Marc Leurs, Strategy Director bij 180 Kingsday, de wandeling afsloot met een inspirerend verhaal rondom de zin ‘You’ll Never Walk Alone’, met als conclusie dat je altijd loopt met de eerlijkste persoon van jezelf en je dat samen verder brengt.
Is everything an experience?
Terug naar huis rijdend was ik in tweestrijd; ik zat vol energie achter het stuur, maar was ook in twijfel over de beleving die ik net had meegemaakt. Ik heb leuke mensen gesproken en mooie verhalen gehoord, maar miste een wow-factor en zag op productioneel niveau best wel verbeterpunten. Ben ik na al die jaren afgestompt? Of is mij als conceptontwikkelaar en projectmanager aangeleerd dat niets aan het toeval moet worden overgelaten en dat elk detail moet kloppen waardoor ik een ‘lekker relaxte en laagdrempelige insteek’ meteen als iets kwalijks zie?
Of leek het allemaal zo vanzelfsprekend, maar is het achter de schermen stiekem een erg doordacht plan wat geheel in lijn ligt met het gedachtengoed van Patrick en zijn team? Ik vroeg het eerlijk aan Pieter Claassen, Production Director bij XSAGA, en kreeg een treffend antwoord: “We wilden van een simpel idee, namelijk wandelen in coronatijd, een bijzonder programma maken. De samenstelling van de genodigden, de plek voor de wandeling en de keuze voor inhoudelijk relevante sprekers maakten het verhaal rond. Zonder dat je in de overdrive schiet. In een normale tijd zouden we bijvoorbeeld geëindigd zijn met een prachtige lunch midden in de bossen. Nu moest het dicht bij onszelf blijven en vooral conceptueel kloppen.”
Als ik er zo naar kijk, moet ik toegeven dat het zeker een aangename experience was die past bij de ‘niet lullen maar poetsen’-energie en oprechtheid in concepten van XSAGA en waar ‘de vrienden van het huis’ zich zeer verwant mee voelen. Ik ben om(metje)!
Beeld: Floris Heuer