Toen wij vijftien jaar geleden in de schoolbanken zaten waren boeken van Verhaar, Pine & Gilmore en Gerritsen & Olderen van onschatbare waarde. Maar sindsdien is er geen nieuw studieboek verschenen waarin de laatste ontwikkelingen binnen strategische eventmarketing werden beschreven.
Uitgeverij Noordhoff vond het hoognodig om hier verandering in te brengen en kwam getipt door Femke Ramaker bij Leon Kruitwagen terecht. Twee jaar en veel schrijf- en redigeeruren later komt half april Handboek Strategische Eventmarketing uit.
Wij hadden de eer het boek al te mogen lezen en gingen vervolgens met Leon in gesprek over zijn bevindingen tijdens het schrijfproces en de ontwikkelingen in onze branche.
Hoe gaat het met je?
“Goed, opgelucht en in afwachting van het boek. Eventacademy.nl is de tweede editie van de opleiding Strategische Eventmarketing gestart. Daarbij gebruiken we een voorlopige versie van het boek als theoretische basis, want dat ontbrak er in de eerste editie aan. Het boek is mede op basis van de opleiding ontwikkeld en wordt door de deelnemers goed ontvangen.”
Waar kwam de behoefte vandaan om dit handboek te schrijven?
“Het evenement heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt en vervult een sleutelrol in de B2B marketing- en crossmediastrategie. Over deze ontwikkeling was niets in de studievakboeken te vinden. Het eventonderwijs en het werkveld vroegen al jaren om nieuw vakboek op strategisch niveau. Uitgeverij Noordhoff zag de potentie van een nieuw studieboek en ik kreeg de eervolle opdracht.”
Hoe heb je dit project aangepakt?
“Voor het opzetten van de opleiding Strategische Eventmarketing had ik een inventarisatie gemaakt van ruim 400 onderwerpen ingedeeld in tien blokken. Toen Noordhoff het verzoek deed heb ik op basis van die inventarisatie een inhoudsopgave en flaptekst voor het boek gemaakt. Dit is naar diverse HBO-docenten Eventmanagement gestuurd. De feedback van maar liefst tien Hogescholen was erg waardevol. Vijf HBO-docenten bleven gedurende het hele schrijfproces als meelezers en klankbordgroep fungeren. Vervolgens heb ik voor elk hoofdstuk een vakspecialist uit het werkveld erbij gevraagd om inhoudelijk mee te denken en om gezamenlijk het boek te schrijven. Mijn naam staat eronder, maar het is echt een co-creatie.”
Wat was de focus voor het bepalen van de inhoud?
“Ik wilde voor dit boek dat je na het lezen weet hoe je vanuit de organisatiestrategie eventbeleid ontwikkelt. En hoe je dit op langere termijn inzet, zodat events een wezenlijke bijdrage leveren aan de realisering van de doelstellingen van de organisatie. Dit was ook in lijn met wat het werkveld en docenten vanuit het HBO meegaven, met als toevoeging dat er grote behoefte was aan een leidraad voor het schrijven van een strategisch plan. Daarvoor is voor dit boek het Strategisch Eventplan in 10 Stappen ontwikkeld. De hoofdstukken lopen parellel met de stappen van dat plan.
Het is allereerst een HBO-studieboek voor de toekomstige eventprofessional die eindverantwoordelijk is voor het eventbeleid binnen een organisatie. In het achterhoofd speelde tijdens het schrijven altijd mee dat het genoeg relevantie en diepgang moet hebben voor de ervaren eventprofessional van nu. Ook voor die doelgroep biedt het handboek zeker toegevoegde waarde en nieuwe inzichten”
Zijn er onderwerpen niet behandeld?
“Het boek is eigenlijk meerdere keren geschreven. Zo is het van 250 naar 450 naar uiteindelijk 350 pagina’s gegaan. Dat betekende keuzes maken. Het boek gaat tot en met conceptontwikkeling. Alles rondom de productie en uitvoer van een evenement is voor een volgend boek. Daarnaast is het hoofdstuk Strategische Relatiemarketing afgevallen. Omdat co-auteur Jean Paul Weyers over dit onderwerp al twee goede vakboeken heeft geschreven, hebben we gezamenlijk besloten dit hoofdstuk niet op te nemen.”
Ben je trots op het eindresultaat?
“Absoluut. Het is een gedegen studieboek geworden. Het geeft je alle handvatten om het evenement en jezelf als professional op de juiste manier te positioneren binnen je organisatie. Het echte oordeel ligt natuurlijk bij de lezer. Een boek is een momentopname. Om het boek up-to-date te houden krijgt iedereen die het boek koopt, toegang tot een online platform. Daarop worden op gezette tijden actuele ontwikkelingen, achtergrondartikelen, podcasts, video’s en cases geplaatst.”
Wanneer kan men het boek lezen?
“Op dit moment wordt het boek gedrukt. De officiële presentatie van het boek is op donderdag 21 april a.s. Daarna kan iedereen ervan genieten. Een spannend gevoel, want ik heb er samen met de co-schrijvers veel bloed, zweet en tranen in zitten.”
Wat zou je tegen iedereen in de evenementenbranche willen zeggen?
“Omarm de verandering. Verandering is de enige constante in de toekomst. Het zal niet de laatste keer zijn dat er disruptie plaatsvindt. Online heeft ervoor gezorgd dat het bereik, de toegankelijkheid en de inclusiviteit van events beduidend is vergroot. Laten we dat verder uitbouwen, zodat we daadwerkelijk iedereen kunnen bereiken. Dan gaan we een gouden toekomst tegemoet.”
Beeld: Leon Kruitwagen