De zon laat zich meer zien, de dagen worden warmer en de beperkingen zijn verdwenen… het gevolg is een toestroom van live events. Logisch, maar zijn we ineens vergeten wat onze branche de afgelopen twee jaar door de ‘c-ituatie’ heeft geloodst? Online events!
Gelukkig werden we door We Are Live op hun samenwerking met Aviko en Backbone Marketing gewezen waarbij afgelopen weekend meer dan 10.000 gasten deelnamen. Inderdaad, online events zijn here to stay en Aviko weet daar alles van.
Van live naar online
Aviko organiseert al enkele jaren fysieke kookworkshops waaraan zo’n 1.500 deelnemers per workshop-event samen met een kok heerlijke gerechten koken. De hoge betrokkenheid zorgde voor een sterke merkbeleving, waardoor Aviko de events ook tijdens de lockdown wilde blijven inzetten.
We Are Live werd door Backbone Marketing benaderd om de kookworkshops in een online variant dezelfde beleving mee te geven. Slim, want dit bedrijf weet als geen ander hoe je tijdens de transformatie van fysiek naar digitaal de beleving door een hoge productiewaarde on point houdt. Inmiddels vond afgelopen weekend de vierde editie plaats. Mooi detail; met de Kerst-editie werden ze winnaar bij de Eventex Awards (zie kopje ‘People’s Choice Virtual Events & Experiences’).
Interactie en een verhaallijn cruciaal
Gastvrouw Vivian Slingerland en 24 Kitchen-chef Wim Ballieu begeleiden de workshop en zorgen dat alle gasten een bijzondere avond ervaren in eigen keuken. Aan We Are Live om dit te realiseren.
“Om daarvoor te zorgen is het belangrijk dat we zorgen voor veel interactie en het gevoel dat de deelnemers het samen beleven, ook al staat iedereen in zijn of haar eigen keuken. Backbone Marketing levert ons een overzicht wat er gekookt gaat worden en in welke volgorde de handelingen plaatsvinden. Wij scripten vervolgens op de minuut de complete show met veel plek voor interactie. Tijdens de registratie in het voortraject worden vijftig gasten geselecteerd die via een Zoom-verbinding met Vivian en Wim in contact staan en waarvan we achtergrondverhalen weten. Dat zorgt voor een enorm hoge engagement van de deelnemers. Staan er drie generaties in een keuken of heeft een koppel een mooi liefdesverhaal, dan kunnen we daar ter plekke op inspelen. Een blender die ontploft of een compleet mislukt gerecht? Dan schakelen we daar snel naar toe.”
“Er is veel interactie tussen alle andere aanwezige deelnemers en Vivian en Wim. We vragen foto’s van de gerechten of het kookproces in te sturen waar mensen op kunnen stemmen. Er is ook een chatfunctie waarin gestelde vragen over bijvoorbeeld een te dikke saus of een vergeten product meteen aan de chef worden doorgespeeld. De chatroom beantwoordt zo’n 3.000 vragen in twee dagen. Ook zit er een social media-team klaar om vragen te beantwoorden, zoals ‘Hoeveel gram moest er ook alweer in?’.”
Benaderen als een tv-productie
Thomas Mulder, managing director bij We Are Live, vertelt waar de focus voor deze editie op lag: “Een kookworkshop bestaat uit hele complexe handelingen. Om dat zowel functioneel, maar ook visueel goed in beeld te brengen benaderden we het event telkens als een echte tv-productie. Er werd gewerkt met een uitgebreide camera setup inclusief crane, om vanuit verschillende standpunten statisch en bewegend alles in beeld te brengen. De kwaliteit van vastleggen vindt plaats op een 24 Kitchen-achtige manier; heel close en cinematisch. Daarnaast werken we ook veel met live graphics. We starten klokjes en namen in en ingrediënten komen in beeld.” De productie en het visuele design is er op gericht om de deelnemer een bijzondere kijkervaring te geven en tegelijk een fysiek mini event in eigen keuken.
We vinden het sterk van Aviko en Backbone om ook in 2022 naast een fysiek event ook nog voor twee full digital events te kiezen. De digital events hebben zich bewezen en hebben nu een plek in de marketingmix. Het is dit succes, en het sterke eindresultaat op beeld, die bewijzen waarom We Are Live zichzelf terecht al twaalf jaar live video experts mag noemen!
Beeld: Aviko en Backbone Marketing