Wat heeft DGTL dat jij en je event niet hebben?

Maar je wel zou willen...

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Het Amsterdamse festival DGTL maakt enorme indruk met geweldige shows, maar ook met hun innovatieve en duurzame aanpak van het event. Van stage design tot facilities en vegan catering.

Ze winnen de ene na de andere prijs, maar halen – zo lijkt – vooral voldoening uit het continu verbeteren van hun eigen winnende concepten op het gebied van duurzaamheid. En terecht! Met het Paasweekend voor de deur – traditioneel de aftrap van het (Amsterdamse) festivalseizoen door DGTL – vragen we ons af: wat doet het festival dat als streven heeft om voor 2020 volledig afval- en uitstootvrij te zijn dit jaar om zichzelf te overtreffen en de bezoeker te verrassen? We blikken terug en kijken vooruit.

Terugblikken? Absoluut. Want het mag dan een jaar geleden zijn, de duurzame initiatieven die het festival reeds heeft geïntroduceerd zijn voor veel eventmanagers, opdrachtgevers en creatieven nagenoeg (nog) onbekend. En ook dat is inspiratie!

Water in wijn, urine in drinkwater

Met deze toepassing ging het festival vorig jaar full on Bear Grylls, maar dan de plezierige variant. Als een ware Messias lukte het de organisatie ter plekke urine om te zetten in drinkwater. Geeft je toch stof tot denken terwijl je het urinoir versiert, maar geen zorgen; dit alles gebeurde via een uiterst vernuftig systeem dat het meer dan veilig maakt.

Superdupercirculair

Tussen de danspassen door vindt men sinds vorig jaar geen vlees meer op het festival. De catering tijdens DGTL is dit jaar volledig vegan, maar het stopt niet bij dat wat er op het bord verschijnt. De food court, en alles wat daarbij hoort, is volledig circulair: geen plastic borden, bestek of bekers, maar materiaal dat binnen 24-uur volledig biologisch afbreekbaar is. Het resultaat hiervan ging in 2018 als compost naar de boeren die de ingrediënten dit jaar (2019) verzorgen. De cirkel is rond!

Een stapje verder

Hoewel vorig jaar voor het event een derde van de bezoekers ronduit negatief reageerde op deze aankondiging (aldus toenmalig Revolution Manager Milan Meyberg in een artikel van Het Parool), waren de reacties na afloop ontzettend positief! De organisatie gaat dit jaar daarom nog een stapje verder in hun circulariteit, met The Food Line-up (TFLU) als trotse partner. Maartje Nelissen, van TFLU vertelt. “Vorig jaar werden we gevraagd een nieuw concept te bedenken en next level te gaan met de food court.” Een taak die de creatieve, culinaire helden heel serieus nemen!

Manifesteren en meer

“We zijn begonnen met het schrijven van een manifest voor alle betrokkenen, van leveranciers tot vrijwilligers op de dag zelf: waarom en hoe het aanbod anders moet en kan. Verder wordt ook het business model herzien, waarbij we voor het eerst vanuit één grote keuken werken. Ook kopen we gezamenlijk in bij Instock, dat voedsel uit supermarkten “redt”; zo proberen we in ieder geval voor 30% van alle inkoop ‘gered eten’ te gebruiken.” Met deze creatieve en strategische samenwerking vergroot DGTL vergroot haar circle of influence. En daar profiteert uiteindelijk de hele wereld een beetje van!

Beeld header: Hanna Norlin via Flickr