Flashback Friday: Verfrissing in een bolletje

Eetbare verpakkingen zijn de toekomst

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
FLASHBACK FRIDAY: In de afgelopen jaren hebben we zoveel toffe inspiratie gedeeld. Dat verdient het gewoon om opnieuw in de spotlights te staan. Let’s go (flash)back to: Ooho. De duurzame oplossing tegen plastic verspilling. (origineel artikel 24 juni 2019)

Word jij ook ziek van het zien van zeedieren die vastzitten in plastic of gestikt zijn omdat ze plastic gegeten hebben? Je bent niet de enige. In onze zoektocht naar plasticvrije producten die we in kunnen zetten op evenementen komen we heel veel inspirerende voorbeelden tegen.

Van eetbare drones tot bierverpakkingen waar vissen graag aan knabbelen. De eetbare waterbollen, ook wel Oohos genoemd, heb je wellicht al eens voorbij zien komen. Maar wat is het precies en hoe kunnen we ze op evenementen inzetten?

De Ooho is een flexibele verpakking voor dranken en sauzen. Het is gemaakt van Notpla dat vervaardigd wordt uit zeewier. De verpakking is in 4-6 weken afgebroken maar opeten kan ook. Ideaal voor onderweg dus!

Zeewier is één van de meest hernieuwbare natuurlijke bronnen, en groeit maar liefst één meter per dag en draagt actief bij aan het ontzuren van onze oceanen. Daarnaast is er geen zoetwater of kunstmest nodig in het groeiproces en concurreert de waterplant niet met andere voedselgewassen. Gevalletje win-win-win situatie dus!

De Ooho is in 2013 bedacht door Rodrigo Garcia Gonzalez en Pierre Paslier die toen nog de studie Innovation Design Engineering in London volgden. Inmiddels is de Ooho verder doorontwikkeld en werken Rodrigo, Pierre en hun team aan nog meer toffe oplossingen vanuit hun bedrijf Notpla.

Notpla verhuurt de machines die de Oohos produceren, zodat er ter plekke verpakkingen met verse producten gemaakt worden. De verpakkingen, die het meest weg hebben van plastic zakjes kunnen vervaardigd worden in formaten met een inhoud van 20-150 ml per zakje, afhankelijk van de toepassing.

De Oohos zijn duurzaam, vernieuwend en multi-inzetbaar en daarom heel geschikt voor heel veel verschillende evenementen. Zo dronken de deelnemers van de Virgin Money London Marathon 2019 alleen nog maar water uit de Oohos. Hoe tof is het om bijvoorbeeld een cocktail te serveren in een Ooho of een no-waste pop-up snackbar op je event in te richten waarbij alle sauzen worden aangeboden in eetbare verpakkingen. Wij zijn fan!

Deze bijzondere ‘verpakking’ is gespot door Maurine, oud-gastblogger vanuit (toen nog) De Borrelfabriek. Kijk hier voor haar andere vondsten; zeker het lezen waard!

Beeld: Notpla.com