Neoc staat bekend als een creatieve partner die eerst denkt in beelden en sferen, om vervolgens de technische vertaalslag te maken. Het bedrijf is een vaste partner van topbureaus en -organisaties in Nederland. Dat ze enkele weken geleden betrokken zouden zijn bij de technische productie van twee uitverkochte Frans Bauer-concerten in Ahoy, was echter een onverwachte eer.
“We zijn trots dat we onze bijdrage konden leveren aan deze shows van Frans Bauer op deze iconische locatie, samen met zoveel topspelers uit de branche,” zeggen eigenaar Coen Sipkes en projectmanager Nick Egbers in het interview dat we met hen hadden.
Hoe komt zo’n project bij jullie terecht?
Coen: “Dit project kwam via Rocket Produkties b.v. bij ons binnen. Zij kozen bewust voor een nieuwe technische partner om het vertrouwde concept een frisse, eigentijdse draai te geven. Voor ons een unieke kans om onze eigen aanpak toe te passen op een groot event in een heel andere branche dan de zakelijke evenementen waarvoor we normaal werken.”
En waarom denk je dat juist jullie geselecteerd werden voor deze vernieuwing?
Coen: “We staan bekend om onze eigen manier van werken. Zodra we een ontwerp opgestuurd krijgen, zoals in dit geval van BigVis, is het aan ons om dit te vertalen naar technische haalbaarheid. Onze werkwijze sluit perfect aan op zulke creatieve projecten, omdat we altijd in nauwe afstemming werken en geen concessies doen aan het ontwerp.”
Nick: “Visueel gaat altijd voor. Dat is één van onze interne regels. Als we daar een moeilijkere technische oplossing voor moeten bedenken, so be it.”
Toch zal het nu heel anders gaan dan bij corporate producties.
Nick: “Absoluut. Uiteindelijk reden op de eerste load in-dag in totaal vijftien trailers vol materiaal naar binnen. Het was zowel technisch als logistiek een enorme uitdaging.”
Hoe vliegen jullie zo’n omvangrijk project aan?
Coen: “Een podium- en zaalontwerp is gebaseerd op de inbreng van een ontwerper, choreograaf, regie, creatie, lichtontwerper enzovoort. Wij vertalen dat creatieve plan naar een concreet plan. We maken een eerste versie van de technische tekening op basis van het podium, het decor, de techniek en de rigging en truss die we voorleggen aan alle betrokken leveranciers. Daarna leggen we alle retour ontvangen tekeningen over elkaar heen om te zien of het uitvoerbaar is of dat we ergens een oplossing voor moeten bedenken. Uiteindelijk rollen hier de definitieve 3D-tekeningen, technische tekeningen, bouwtekeningen en materiaallijsten uit.”
Dat klinkt als een enorme puzzel voor Neoc
Nick: “Dat is het ook en dat maakt het werk juist zo leuk. Met deze werkwijze verschillen we overigens wel van collega producenten. Wij werken namelijk niet met alleen losse onderaannemers, maar doen bijvoorbeeld geluid, licht en rigging met eigen personeel en freelancers.”
Coen: “Dat is zeker bij de opbouw erg prettig. Het zijn grote producties met veel lange dagen. Om binnen de ARBO-normen te blijven, werken we met dag- en avond/nachtteams. Het is fijn dat er in al deze teams ook altijd eigen personeel aanwezig is.”
Hoe zorg je dat alles soepel verloopt op zo’n enorme werkvloer?
Coen: “We zijn gewend om bij corporate events te werken, vaak op kleinere locaties. Hoe groter de ruimte, hoe prettiger het werkt natuurlijk. Ahoy bood hierin de perfecte uitdaging om onze tanden in te zetten. Voor zo’n locatie maken we een logistiek schema met plattegrond. Zo weet iedereen precies wanneer welke laad- en losdeur beschikbaar is en waar het materiaal gelost en opgeslagen kan worden.”
Hoe was de sfeer binnen zo’n grote groep tijdens deze dagen?
Coen: “Er heerste een hele fijne werksfeer, niet in de laatste plaats dankzij het team van Frans en dat van Rocket. Ik heb honderden producties gedaan, maar nog nooit een opdrachtgever of artiest meegemaakt die vanaf de eerste load-in minstens twee keer per dag op de vloer stond. Soms zelfs met warme worstenbroodjes voor het hele technische team. Frans had 13 jaar niet in Ahoy opgetreden en wilde er echt iets moois van maken. Die energie werkte aanstekelijk en zorgde ervoor dat iedereen met veel plezier net dat stapje extra zette.”
En merkte je dat ook in het eindresultaat?
Coen: “Zeker. Hoewel we sowieso altijd een hoog afwerkingsniveau nastreven. Op dit soort projecten zie je vaak een gevestigde orde van bedrijven die al jaren in dit circuit actief zijn. Het was mooi om te merken dat zij waardering hadden voor het eindresultaat én voor onze aanpak – met veel aandacht, rust, gezelligheid en een open houding om flexibel mee te denken.”
Nick: “Dat was ook heel grappig in de voorbereiding. Dan stelden we een vraag en kregen we als reactie: ‘Waarom stel je deze vraag? Die vraag krijgen we nooit.’ Dat gaf ons inzicht in de verschillen in aanpak. Vanuit de corporate wereld zijn we gewend om elk detail zorgvuldig door te nemen. Die werkwijze zit in ons team, in de structuur van hoe we werken, en in de samenwerking met onze partners.”
Hebben jullie als team ook van deze productie geleerd?
Coen: “Op projecten van deze omvang leer je altijd bij. We kregen hier nog maar eens de bevestiging dat een goede voorbereiding en een open samenwerking met partners heel belangrijk zijn voor een gezamenlijk goed eindresultaat.”
Wat betekent deze ervaring voor de toekomst van Neoc?
Coen: “Onze focus blijft op corporate events maar deze ervaring smaakt zeker naar meer. Ik zou best een paar keer per jaar zulke concertproducties willen doen, mits we de werkwijze van NEOC kunnen behouden zodat we onze kwaliteitsnormen kunnen blijven garanderen.”
Willen jullie nog wat meegeven aan de event professionals die dit lezen?
Coen: “Wat je geeft, krijg je terug. Wanneer je goed voor je mensen zorgt dan zie je dat er met een andere inzet en passie gewerkt wordt. En dat zie je zeker terug in het eindresultaat!”
Beeld: Nathan Reinds