Marketeers en directieleden zien steeds vaker de meerwaarde in van een event als (online en offline) marketinginstrument. De impact van live in contact staan met je doelgroep, en de online customer journey die eraan voorafgaat of erna volgt, biedt eindeloos veel ruimte voor merkbekendheid en authentieke customer engagement. En dus signaleren we een groeiende trend van events voor merken, zoals LINDA. Festival. Maar dat het ook anders kan, bewijst RTL met Healthy Fest. Niet een merk versterken met een event, maar een event zo sterk neerzetten dat het een merk wordt. De omgekeerde wereld die verrast en rendeert. Ronald Smit, senior projectmanager voor RTL Live Entertainment, legt uit waar het onderscheidend vermogen van het meerdaagse festival zit.
Voor wie het niet kent: Healthy Fest vindt plaats op festivalminnend vakantiepark CenterParcs de Eemhof, en is opgezet volgens de vier pijlers ‘sport’, ‘mind’, ‘food’ en ‘friends’. Bewegen en beleven! Of, zoals de pakkende slogan luidt: “Het is het festival waar je energie van kríjgt.” Een tagline die inderdaad het onderscheidende aspect weergeeft, wanneer je het festival naast de slopende dagen van bijvoorbeeld Lowlands zet. Maar, dat is niet het enige dat anders dan anders is. Nog belangrijker is hoe het festival, dat inmiddels voor de vierde keer plaatsvindt, haaks staat op menig festival tegenwoordig.
Balans tussen ontwikkeling en trends
Smit: “Het festival maakt onderdeel uit van onze strategie om direct in contact te komen met de consumenten, zoals meer evenementen uit het portfolio van RTL Live Entertainment. Maar, in tegenstelling tot de andere eventproducties, hebben we hiermee de bewuste keuze gemaakt om in te spelen op een maatschappelijke ontwikkeling.” Een duurzame maatschappelijke ontwikkeling, welteverstaan. Voldoende beweging, een sterke geest, gezonde voeding en waardevolle vriendschappen staan steeds meer in de belangstelling, dit gaat verder dan een trend. Dat de combinatie van beweging en voeding de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen heeft is niet de ontkennen, en dit evenement brengt het samen. “Deze ontwikkeling is niet iets van tijdelijke aard, het is geen trend. Maar, uit deze ontwikkeling ontstaan wel degelijk trends en tijdelijke ontwikkelingen. Daar willen we onze bezoeker ook juist in meenemen, dit vergroot namelijk ook de fun-factor van het event! Healthy Fest is bedoeld om te inspireren en dus hebben we ook aandacht voor trends, zoals nieuwe sportvormen die nu in the picture staan. Zoals met veel onderwerpen die aan bod komen tijdens het event, draait de aanpak ervan ook om één belangrijk ding: balans.”
Unieke, persoonlijke commitment
Het bewaken van die balans gebeurt enerzijds door de organisatie in het samenstellen van het programma. Hiervoor werkt ze samen met eventpartner Fjuze, die verantwoordelijk is voor programmering en productie van het festival.“Het festivalprincipe is natuurlijk dat je zelf een programma kunt samenstellen. Wat wij extra bijzonder vinden is dat mensen hun programma – dat ze twee weken voor het event kunnen vormgeven – ook echt volgen. Er is nagenoeg geen no-show bij de workshops, clinics en presentaties. Dit hebben we afgelopen jaren gemeten, en de verwachting is dat dit een resultaat is van een gedeelde mindset waarmee de bezoeker komt. ‘s Avonds een hapje, drankje en echt gezellig samenzijn, maar voorbereid en uitkijkend naar wat er de volgende dag op het programma staat. De loyaliteit is er, je hebt al betaald en – in veel gevallen – een doel.”
Groeiende populariteit rondom een platform
Dat RTL een succesvol concept heeft neergezet, blijkt uit het jaarlijks stijgend aantal terugkerende bezoekers. “Elk jaar groeit dit aantal weer met zo’n 20%, en we zijn ook steeds eerder uitverkocht.” Het is het resultaat van een goed programma, of zoals Ronald zegt; “We hoeven er niet zomaar een knappe kop neer te zetten, daar prikt het publiek direct doorheen. We streven ernaar om elk jaar tenminste 30% nieuwe activiteiten te bieden ten opzichte van het jaar ervoor. Voor de terugkerende bezoeker, maar ook om in te kunnen spelen op de trends.” Om het weekend zo relevant mogelijk te houden voor de bezoeker neemt de organisatie daarnaast ook onderzoek heel serieus. “Onze filosofie is dat we willen inspireren zonder belerend te zijn. Als er dan een trainer staat die net wat te fanatiek is waardoor een bezoeker zich bijna geïntimideerd voelt, dan krijgen we dat ook echt te horen in de enquête, die een enorme response-rate heeft. We passen aan op basis van de feedback die we krijgen.
Voor het leven
Andere reden voor het succes is dat er na de eerste jaren een sterke achterban is ontstaan, een community die net zo duurzaam is als de ontwikkeling waar het festival op is ingericht. Betrokkenheid vanuit zowel de bezoeker als de trainers, die echt meedenken over het programma. “Ons doel was en is om echt een platform neer te zetten, waar mensen het hele jaar bij betrokken kunnen zijn. In april organiseren we samen de Coast to Coast en binnenkort gaat de nieuwe website live. Niet langer een website rondom het event, maar dé plek waar bezoekers van Healthy Fest elkaar ook online kunnen ontmoeten. Er ontstaan échte vriendschappen tijdens het weekend, ook dat is de kracht van het event.” Een prachtig onderscheidend vermogen dat van een event een love brand maakt, en dat je als organisatie wil waarborgen.
Beeld: Floris Heuer