Nathalie van Sasse van Ysselt (verantwoordelijk voor content Sphere in Las Vegas) over toppunten van 'absolute onderdompeling'

Nederlandse trots aan de andere kant van de wereld

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Nathalie van Sasse

Nathalie is vice president en leidt de in-house creative studio (vanuit Los Angeles) van het allergrootste led-scherm of led-bol ter wereld, de Sphere in Las Vegas. De concerthal en filmzaal ineen, bij The Venetian Resort, is op dit moment dé plek voor immersive entertainment.

CreativeNL en New Dutch Wave trekken komende maand samen op tijdens tech-walhalla en festival over de toekomst, SXSW 2024. Lees hier alles over strategische missie van Nederland richting Austin, Texas, waar Nathalie van Sasse van Ysselt ook onderdeel van uitmaakt. Dit artikel is geschreven door Nils Adriaan van CreativeNL en met goedkeuring gedeeld op Event Inspiration ter inspiratie voor wat voor spannends, immersiefs de bezoeker tijdens SXSW te wachten staat.

Nathalie van Sasse van Ysselt – executive creative leader bringing collective experiences [that merge culture, art, music and live entertainment] to global audiences’ – is geboren in de VS, groeide op in België (vandaar haar accent) en woonde en werkte lang in Berlin, voordat ze naar de VS ging, maar heeft een Nederlandse vader, de Nederlandse nationaliteit en voelt zich Nederlands.

‘Mijn moeder was Amerikaans, mijn vader is Nederlands en verhuisde naar de VS na zijn studie – hij heeft op een bepaalde manier de Amerikaanse droom waargemaakt. Als kind had mijn speelkamer tekeningen met Engelse en Nederlandse woorden erop, maar ik werd pas volledig vloeiend toen ik 8 was, toen we naar Vlaanderen verhuisden.

Nederlands zijn betekent veel voor me, omdat ik dankzij mijn dubbele nationaliteit heb kunnen werken en leven op beide continenten. Deze dualiteit is een constante in mijn leven, het beïnvloedt hoe ik mijn werk, taal en zaken benader. Daarnaast is mijn zeer lange achternaam een constante herinnering aan mijn Nederlandse erfgoed, en dat vind ik leuk, zelfs als niemand het in de VS kan uitspreken.’

Wat doet de creative chief van Sphere precies?

‘Er ging een lange geschiedenis aan vooraf voordat we Sphere openden. Een groot eerste deel van het project was het onderzoeken en definiëren van wat er creatief gezien mogelijk was met de technologie, wat hielp bij het ontwikkelen van tools en de verschillende producten van Sphere. Ik hou van innoveren met opkomende technologie, dus we waren voortdurend bezig met het maken van routekaarten en het testen van verschillende technieken. Sphere is zo’n diverse combinatie van verschillende vakgebieden, van experience tot reclame, van immersive tot muziek – het omvat veel creatieve en zakelijke toepassingen.

Sterker nog, Sphere is een volledig nieuw medium, dus moesten er veel dingen voor de eerste keer worden gedaan: ik heb de technische pijplijn, vennootschap (partnership) strategie en het businessplan co-ontwikkeld om de exosphere operationeel te maken.

Mijn team zit ook achter alles wat je ziet op de led-bol – ‘s werelds grootste canvas. Daarnaast beheer ik het kunstenaarsprogramma, waarbij op maandelijkse basis opkomende en gevestigde internationale kunstenaars worden uitgelicht. Refik Anadol was de eerste; Sphere is dus ook een kunstplatform.’

Wat ga je doen in Austin? Wat wordt je boodschap en wat hoop je ‘op te halen’?

‘Dit is mijn eerste keer in Austin, dus ik ben heel nieuwsgierig en hoop veel nieuwe mensen te leren kennen. Ik vind het geweldig dat SXSW zo internationaal is, dus ik kijk er ook naar uit om weer contact te leggen met oude contacten uit Europa en Canada, en hopelijk nieuwe te ontmoeten.’

Je bent al heel lang weg uit Nederland, wat is je professionele achtergrond? En hoe ben je CD van het grootste op zichzelf staande medium ter wereld geworden? (Wow.)

‘Je hebt gelijk, het is inderdaad al lang geleden dat ik in een Nederlandstalig land heb gewoond. Ik ben inmiddels verschillende keren de Atlantische Oceaan overgestoken. Sinds mijn tijd in Berlijn van 2009 tot 2017 ben ik bezig geweest met immersief werk, waar ik mijn eigen galerie runde gedurende ongeveer zeven jaar en werkte bij een immersief ontwerpbureau (meer specifiek was Nathalie oprichter van galerie voor visuele communicatie, Kaleidoskop, en ontwierp ze als artdirector van Tamschick Media+Space grootformaat ruimtelijke, interactieve installaties, red.). Ik ontwikkelde concepten voor musea, evenementen en experiences en werkte ook ’s nachts als vj.

Dit was nog toen ‘ervaringen’ een nieuw ding waren en ‘immersief’ nog onbekend terrein was voor een gemiddeld publiek – maar uiteindelijk ging mijn werk altijd over het samenbrengen van mensen rond verhalen in de fysieke ruimte. Kunst, cultuur en nieuwe technologie helpen deze verhalen te communiceren.

Het is echt deze multidisciplinaire achtergrond die me in staat heeft gesteld om alle puntjes op de i te zetten bij Sphere, omdat dit nieuwe medium zoveel verschillende ervaringselementen combineert. Het voelde als een samensmelting van alle verschillende ervaringen die ik tot nu toe heb opgedaan.’

Wat is in jouw ogen en oren de belangrijkste ontwikkeling en/of innovatie in het IE (immersive experiences) vak?

‘Ik denk dat geospatial information systems (GIS) / geospatiale tracking en augmented reality twee technologieën zijn die de grenzen van IE echt zullen gaan verleggen. De mogelijkheid om de wereld om ons heen en onze positie daarin digitaal in kaart te brengen, zal een nieuw domein openen voor verhalenvertelling en ’transport’ naar andere werelden. Ik denk dat beide technologieën nog veel ruimte hebben om te evolueren, maar ik ben enthousiast over de mogelijkheden die ze bieden voor het bouwen van werelden; van alles wat ons weghaalt van een 2D-scherm en naar een fysieke dimenie vervoert.’

CreativeNL wil vooral creativiteit en innovatie (internationaal) aanjagen voor een betere en kleurrijkere wereld. Hoe kijk jij naar de rol van IE en de tech-industrie in de maatschappij? (Denk aan gezondheid, onderwijs, diversiteit/inclusiviteit, circulariteit, systeemverandering, het creëren van nieuwe waarden et cetera.)

‘IE, indien goed gebruikt, kan ongelooflijk krachtig zijn omdat ze je volledig omringen – alle zintuigen activeren. Ze kunnen therapeutisch, educatief, emotioneel, eng zijn… Als ze verantwoord en met opzet, doordacht worden geïmplementeerd, kan de samenleving er baat bij hebben. Een effectieve ervaring creëert nieuwe lagen van betrokkenheid, met een onderwerp of andere mensen, en laat over het algemeen een onuitwisbare indruk achter.’

'Mijn meest immersieve ervaring? In de natuur zijn - natuur is intrinsiek multi- zintuiglijk en ik denk dat we altijd op een of andere manier proberen een versie ervan te recreëren in IE'

Wat is persoonlijk jouw meest immersieve ervaring

‘In de natuur zijn. Ik ben niet in het bijzonder een buitenmens, maar de natuur is intrinsiek multi- zintuiglijk en ik denk dat we altijd op een of andere manier proberen een versie ervan te recreëren in IE. Of het op een artistieke manier te vertalen.

Wanneer je ondergedompeld bent in de natuur, word je overweldigd door de absolute aanwezigheid van je omgeving. De geuren, temperatuur, een bries, licht, texturen. Ik stel me voor dat ook de ruimte en de onderwaterwereld deze toppunten van absolute onderdompeling zijn.’

Hoe staat Nederland er internationaal voor op gebied van IE en waar zou Nederland wat dat/jouw betreft op in moeten zetten? En wat is jouw persoonlijke internationale ambitie?

‘Ik denk dat Nederland altijd serieus werk heeft gemaakt van kunst, technologie en design. Nederland waardeert ook openbare ruimte en het milieu en wat het betekent voor de inwoners ervan. Mijn persoonlijke ambitie is om te blijven innoveren in grootschalige projecten over de hele wereld. Het is altijd een interessante uitdaging om te proberen op een authentieke manier contact te maken met verschillende doelgroepen – of zelfs alleen maar te verkennen wat universeel is? Ik ben vooral geïnteresseerd in het vormen van meer partnerschappen met andere kunstenaars, merken of culturele instellingen.’

Past jouw stijl als creatief bij ‘de’ Nederlandse ontwerpkracht en ontwerpende aanpak van maatschappelijke issues, vind jij? Denk Borre Akkersdijk, Rem Koolhaas, Boyan Slat en Iris van Herpen to name a few. Wie zijn jouw eigen creatieve helden?

‘Ik heb enorm veel respect voor al deze kunstenaars. Een ding dat ik denk dat ze gemeen hebben, is dat hun standpunt niet dominant is – hun werk creëert een gevoel van openheid, waardoor ruimte is voor interpretatie. Ik waardeer die elegantie en hoop altijd mijn werk op dezelfde manier te benaderen.

Ik hou van iconische eenvoud, zelfs als het concept complex is, dus alles wat speelt met onze perceptie van de werkelijkheid, schaal of tijd en onverwacht aanvoelt. Ik heb zoveel creatieve helden, het is moeilijk om te kiezen, maar om er een paar te noemen: Ólafur Elíasson, Björk, de Nederlandse Studio Drift, X, the moonshot factory (voorheen Google X, red.), Laurie Anderson, Urs Fischer en Carsten Höller.’

Refik Anadol Sphere Dome Refik Anadol Studio, Image: courtesy of Sphere Entertainment

'Internationale uitwisseling is ontzettend belangrijk, het bevordert niet alleen innovatie maar ook empathie'

Naast internationaal duurzaam ondernemen is internationale kennisuitwisseling (voor vooruitgang) op thema’s als circulariteit en IE een ander speerpunt van CreativeNL. Hoe ontwikkel jij je verder?

‘Internationale uitwisseling is ontzettend belangrijk, het bevordert niet alleen innovatie maar ook empathie. Ik heb me dit jaar bij een paar lidmaatschapsprogramma’s aangesloten (waaronder Chief, ‘the only private membership network focused on connecting and supporting women executive leaders and one of TIME’s 100 Most Influential Companies of 2023‘, red.) en die uitwisseling is zo belangrijk en verrijkend, ook met mensen buiten mijn vakgebied.

Op dit moment ben ik vooral bezig met de complexe ‘magie’ van het opbouwen van een sterk, divers, internationaal netwerk. Introverten en extraverten, theoretisch of praktisch ingesteld, business strategen en kunstenaars – je hebt een evenwicht nodig om je gegrond te houden, maar moet ook dromerig genoeg blijven om vooruit te komen. Dat doe ik als creatief en in toenemende mate als consultant. Ik vind het geweldig om gespecialiseerde mensen bij elkaar te brengen om een supersterk team te vormen, en die kracht en synergie toe te passen bij het opzetten van unieke innovatieve projecten.’

Tenslotte, hoe kijk je naar de toekomst? Ben je hoopvol of somber gesteld?

‘Ik ben hoopvol, maar goed, ik kijk altijd naar de zonnige kant van het leven. Ik denk dat de snelle ontwikkeling van technologie en AI een nieuwe golf van creatie met zich mee zal brengen, misschien zelfs sneller dan we oorspronkelijk hadden verwacht. Mijn hoop is dat we ze omarmen als gereedschappen en onze geest openen voor positieve evolutie – of revolutie?! Ik heb ook veel vertrouwen in de jongere generaties. Ze lijken zich meer bewust te zijn van de noodzaak om actief voor onze planeet en elkaar te zorgen. Ik hoop dat we de toekomst vormgeven met liefde en creativiteit in plaats van macht.’