“Het vormgeven van jouw event is als het leggen van een puzzel. Zoveel stukjes, zoveel keuzes. Zie deze puzzelstukjes maar eens in elkaar te passen tot een samenhangend geheel dat écht raakt. Kom naar de 4e editie van Obsession Dialogues en ondervindt het belang van betekenisvol en bewust kiezen voor jouw volgende live moment.”
Deze intrigerende introtekst was het startschot voor circa 70 event managers om op uitnodiging van Obsession bij elkaar te komen in het prachtige Depot Boijmans van Beuningen. Omringd door de prachtige kunst werden ze geïnspireerd door diverse ‘curatoren’ en gingen ze in dialoog over hoe het maken van waardevolle keuzes écht het verschil kan maken voor hun event.
Lees ook
Practice what you preach
Laat het maar aan het team van Obsession over om een betekenisvol event te organiseren. Logisch dat veel event managers getriggerd waren om zich te laten meeslepen in wat dit bureau in petto had voor hen. Dat was heel wat! Te beginnen bij de adembenemend gave locatie. Het depot, met zijn spiegelende buitenkant, paste perfect bij een middag waarin gasten werden uitgedaagd in de spiegel te kijken. Binnen bood de Obsession Expo een mooi beeld van hun eigen organisatiesignatuur.
Ook tijdens de rest van het programma bleken de diverse puzzelstukjes conceptueel én inhoudelijk goed op elkaar aan te sluiten. Vanuit het thema ‘Design your live’ was slim gekozen voor inspirerende podiumgesprekken (a.k.a. dialogues) met onder andere Annemartine van Kesteren (Curator Design van het Depot), Miriam van der Lubbe (Creative Head van Dutch Design Week) en Lars Crama (Private Lead & Director Up!Rotterdam) over hun werkwijze rondom het maken van betekenisvolle keuzes.
Daarnaast bood een werksessie, verzorgd door Obsession en in groepjes uitgeschreven op passpiegels, hulp bij het creëren van een persoonlijke ‘story of my live’. Een bruikbaar hulpmiddel om te zorgen dat iedereen binnen de organisatie hetzelfde heldere startpunt heeft bij de organisatie van een event. Uiteraard mocht ook een exclusieve rondleiding door het Depot niet ontbreken en daagde Picture This gasten uit in de kunstzinnige vorm van ‘design your live’.
Van curatie naar creatie
De drie verrassende ‘curatoren’ keken ieder vanuit hun eigen discipline naar de rol van goede curatie. Dat leverde interessante inzichten op. Zo vertelde Annemartine dat ze niet geloofd in het compromis, maar wel in het maken van de juiste keuzes waarbij je je de ene keer meer richt op de bezoeker en de andere keer op de autonomie van de kunstenaar. Verder was haar tip voor de aanwezigen: “Laat geregisseerde chaos toe. Creëer condities waarin je je vrij genoeg kunt bewegen. Zorg dat die flexibiliteit ook op andere afdelingen aanwezig is, zodat je last minute nog aanpassingen kunt doen voor een beter resultaat. En als je het even niet weet, ga bewust op zoek naar inspiratie bij de bron. Blijf bewegen en sta open voor signalen.”
Lars maakte duidelijk dat de scherpe focus op doelgroepsegmentatie een belangrijke reden van het succes van Upstream Festival betreft. Of zoals hij het noemt: structured serendipity. Oftewel, door goede curatie van je doelgroep zorg je dat je gestructureerd ontmoeten regisseert zonder hier verder op het event iets voor te hoeven doen. In het geval Upstream Festival is dat een strikt ‘cureerbeleid’ van vier founders op één investeerder qua gasten. Daarnaast gaf hij als tip mee om heel helder te formuleren of een event het doel of slechts een middel is tot een doel. Right on!
Miriam gooide meteen de knuppel in het hoenderhok. Wat haar betreft ligt de focus niet op het cureren, maar regisseren. Met meer focus op de ontwikkelingen door te segmenteren in vijf specifieke missies en perspectieven. Door het domein waarin iemand werkt [missie] en het veld waarin iemand werkt [perspectief] te specificeren, wordt zijn positie in het ontwerpveld duidelijk. Zo kunnen de best mogelijke matches tussen deelnemende ontwerpers en relevante bezoekers worden gefaciliteerd. Verder gaf ze duidelijk aan: “Denk daarbij niet te veel na. Doe het gewoon en durf fouten te maken. Zodat je daarvan leert en de volgende keer nog betere keuzes maakt.”
Schoonheid
Als iets ons deze dag deed beseffen is dat de schoonheid van ons vak. Enerzijds doordat we de unieke kans kregen op een exclusieve rondleiding langs prachtige kunstwerken. Maar anderzijds vooral door de inspirerende en betekenisvolle inzichten die werden gedeeld. Vanuit de gastsprekers en het team van Obsession, maar ook tussen de gasten onderling.
Obsession Dialogues toont met de vierde editie dat ze een blijvertje is en voor veel meer opdrachtgevers een must-visit is. Met elk jaar een verdubbeling van het aantal gasten, belooft de jubileumeditie op 8 december er eentje te worden waar je ongetwijfeld geen spijt van gaat krijgen. Noteer je het vast in je agenda?
Beeld: Jeancarlo Nunes dos Anjos