ID&T Group over hun maatregelen rondom gehoorbescherming op events

Hoe pakt deze organisator dit thema aan?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Bezoek je een feest of festival met elektronische muziek, dan is de kans toch wel erg groot dat het door de eindbazen van ID&T Group georganiseerd is.

Met het hoge niveau wat ze bereiken met hun evenementen, zijn we benieuwd of ze datzelfde level bereiken als het gaat om de maatregelen rondom gehoorbescherming.

Hoe gingen grote evenementen zoals Defqon.1, Mysteryland, Awakenings en Decibel Outdoor tijdens de laatste edities van hun feesten/festivals om met de preventie van gehoorschade voor bezoekers?

“Wij doen al jarenlang een aantal zaken hierin:

  1. In overeenstemming met het Geluidsconvenant hanteren we een max van 103db op de vloer. Deze in eerste instantie zelf opgelegde norm voorkomt onnodige schade.
  2. Techniek en beheer. Wij werken sinds jaar en dag met zeer hoogwaardige geluidssystemen én met echte audioprofessionals.
  3. Wij voeren ook al jaren een ‘Celebrate Safe’ campagne op en rond evenementen om bezoekers bewust te maken van diverse risico’s en verantwoord handelen. Geluid(sschade) is één van de tien hoofdpunten van deze campagne.

Wij verkopen op al onze evenementen oordoppen. Een basismodel bij bijvoorbeeld de barren voor 1,5 munt op Mysteryland, Defqon.1 en Decibel Outdoor. En daarnaast een hoogwaardigere versie bij een aparte stand en bijvoorbeeld bij de merchandise stands en andere verkooppunten bij Awakenings, via onze partner. Dit zijn geen op maat gemaakte oordoppen, maar ze meten een voor-geproduceerde oordop aan die goed bij de bezoeker past. Ze kijken dus wel in je oor en welke type daarvoor geschikt is.”

Festival ID&T
Festival ID&T
Festival ID&T
Festival ID&T

En hoe geldt dat voor de crew (technici, barpersoneel etc.)?

“Eigen personeel krijgt gratis op maat gemaakte oordoppen. Bij de meeste leveranciers is dat ook het geval. Voor al het andere personeel is de generieke variant ruim (gratis) voorradig. Ook wordt er in de crewboekjes met informatie aandacht aan besteed.”

Wat werkt daarin goed?

“Blijvend bewustzijn creëren door middel van onze campagne en het goede voorbeeld geven.”

Welke eisen of voorwaarden worden gesteld aan leveranciers rondom de preventie van gehoorschade?

“Zorgplicht voor eigen personeel met betrekking tot alle risico’s op onze evenementen.”

Festival ID&T

Wat zou er moeten gebeuren in het festivallandschap (of op mondiale schaal) om gehoorschade te voorkomen?

“Zorgvuldig evidence based onderzoek, daarna eventueel onderbouwde maatregelen. Maar daarnaast natuurlijk voorlichting. In Nederland gaan honderdduizenden mensen al decennia naar muziekfestivals en dance events. De opleving van aandacht voor gehoorproblemen is veel recenter. Maar ondanks veel onderzoek is de relatie tussen de muziek op de dansvloer en de gehoorschade allesbehalve eenduidig.”

Aanvullend op bovenstaand antwoord kregen wij onderstaande quote uit een artikel van het Algemeen Dagblad meegestuurd:

“De ervaren audioloog en psycholoog René van der Wilk trekt in twijfel dat harde muziek een belangrijke aanjager is van tinnitus. ,,De meeste onderzoeken die hier naar zijn gedaan laten dat namelijk niet zien”, schrijft Van der Wilk. Het is volgens hem belangrijk dat de voorlichting van wetenschappers ‘evidence based’ is en niet ‘suggestief of van horen zeggen’. Niet-evidence based voorlichting kan uiteindelijk wel ten kosten gaan van de eigen geloofwaardigheid. Jongeren moeten vooral niet angstig worden voor een belangrijke bron van plezier in hun leven.”

Tevens kregen we deze link meegestuurd met meer informatie over het feit dat voorlichting over gehoorschade door muziek niet evidence-based is.

Beeld: Q-DANCE / ID&T