Halsreikend werd weer uitgekeken naar hét (tech)event van het jaar. The Next Web (TNW) vond vorige week plaats. Tech-professionals van over de hele wereld stonden te trappelen om grootmachten te horen en te zien, maar ook voor de eventbranche was dit iets om naar uit te kijken. Een corporate event dat zo hard is gegroeid, telkens weer weet te verrassen en in twee dagen bijna 18.000 man naar Amsterdam weet te halen; dat is op zijn minst bijzonder te noemen. Hoe maakte TNW dit jaar de verwachtingen van de eventprofessionals waar?
De professional komt voor de inhoud, maar ook de ervaring. Een festivalervaring, met vrije keuze van beleving! De nieuwe locatie – van Westerpark naar NDSM-werf – was een volgende stap in de groei die het event de afgelopen jaren doormaakte, zowel in kwantiteit als in kwaliteit. Op het Amsterdamse haventerrein waande je je twee dagen lang in een speeltuin, een heus pretpark. Dit was een totaal nieuwe beleving zowel voor eerdere bezoekers van TNW, als voor de bezoeker die nog een old school congres gewend was.
Van de pont naar de poort
Voor de gemiddelde Nederlander is het niet geheel onbekend en voor de Amsterdammers onder de gasten zelfs een standaard; de pont over het IJ. Toch was exact dit moment een activiteit waar menig bezoeker al enthousiast van werd.. Het avontuur was écht begonnen! De stroom mensen op weg naar de ingang maakte het alleen maar mooier. De saamhorigheid van een festival, de nieuwsgierigheid van een klein kind in een pretpark. Tegen de tijd dat de professional de poort kruiste, stond hij aan!
Welkom in een wondere wereld
En dan ben je binnen. Wat ga je doen, waar wil je heen, wie moét je zien? Dit bereid je als bezoeker uiteraard voor, maar hier kun je als organisatie ook meer dan een handje bij helpen. Vooraf door een Conference Canvas aan te bieden, en op locatie door een echt pretparkplattegrond neer te zetten. Een bonte verzameling van mensen hevig in gesprek over wat waar te beleven viel en wat ze niet wilden missen, werkt ontzettend aanstekelijk! Wij zagen enthousiaste mensen naar de openingsceremonie togen, de vuurdoop in deze wondere wereld.
Een pretpark in de praktijk
Think about it: de stages zijn attracties, de foodtrucks en stalletjes zijn je traditionele thema-restaurants en de kleine subruimtes voor roundtables vormen de ultieme souvenirwinkel. Daar haal je dat wat je écht mee naar huis wilt nemen. Klein minpuntje was de soms wat onduidelijke signalering. Geen sluiproutes of sprookjesbos, wel een klein beetje verwarring. Het reuzenrad dat in samenwerking met een van de sponsors is neergezet maakte het feest compleet, maar had ook zeker een praktisch doel. Even bijkomen van alle indrukken, opnieuw het overzicht pakken? Dat kan op grote hoogte.
Een dagje uit
Voor jouw volgende event, really think about it. Hoe kun jij er een feestje van maken, een dagje (of twee) uit? Van de route ernaartoe tot de prinsessenvleugels die mee naar huis gaan; inhoud zo vormgeven dat het een beleving wordt, vergroot de impact. Dit pretpark had het allemaal. Inclusief toiletten. Dat waren gewoon: toiletten. Wel zo prettig!