Het bezoeken van of actief deelnemen aan een corporate event, komt idealiter voort vanuit een bepaalde informatiebehoefte van een bezoeker. Een congres of congrestival moet verleiden, verrijken en verbreden, en je gaat met praktische tips en info naar huis! Toch zien we vaak (semi)verplichte aanwezigheid, en een bezoeker die niet echt weet waar-ie voor komt. Hetzelfde geldt voor beurzen en congressen waar je weliswaar vrijwillig heen gaat, maar een duidelijk doel nog mist. Dat kunnen we oplossen!
In aanloop naar en in samenwerking met de The Next Web, organiseerde de start-up Startship de Conference Canvas Workshop: een manier om de eventbezoeker te helpen bij het formuleren en najagen van zijn doelen! Als organisator van een event kun je ervoor kiezen deze workshop (gratis) aan te bieden, of kun je het canvas toesturen in het communicatietraject voorafgaand aan het event.
Waarom, waarom, waarom?
Het canvas begint met de vraag, der vragen; de grote ‘waarom’? En voor wie denkt dat één keer waarom voldoende is, dat is het niet! Gaat het om een fysieke workshop, dan is dit het moment waarop de deelnemer een maatje zoekt en start met de ‘why’. In duo’s vraag je vervolgens vijf keer door op ‘waarom?’. Zo kom je tot de kern van je eventbezoek. Het ultieme doel, de purpose.
Vanuit hier werk je verder en doorloop je tijdens een workshop die, afhankelijk van de groepsgrootte, een half uur tot uur duurt de volgende punten: waarom, met welk doel, wie heb je nodig, wat bied jij hen, waarom vinden zij dat interessant en hoe pitch je dit?
Hoe concreter hoe beter
Uiteraard kan een beoogde bezoeker bovenstaande stappen ook zelfstandig doorlopen, in zijn eigen tijd! Belangrijk voor het behalen van gestelde doelen, is om het echt concreet te maken. De bezoeker werkt daarom ook heldere actiepunten uit. Stel hem of haar de vraag (of laat hen zichzelf de vraag stellen): “wat moet je doen om je gestelde doelen te bereiken?”. Aan de hand hiervan kan hij besluiten wat hij kan voorbereiden, en hoe de follow-up eruit ziet.
Wij ondervonden deze strategische benadering aan den lijve. Nieuwsgierig naar of dit ook voor jouw bedrijfsevent of collega’s mogelijk is? Check Startship!
Beeld: Startship