Begin december ontvingen we een persbericht over Greenbookings. Een nieuw initiatief waarmee wordt gestimuleerd om op een duurzamere manier evenementen en vergaderingen te organiseren.
Dat juichen we natuurlijk van harte toe. Inmiddels zijn we een kleine anderhalve maand verder. Tijd om te bellen met mede-oprichter Hylke Thiry om te horen of de branche het heeft omarmd. Spoiler alert: absoluut, en terecht!
Wat is Greenbookings concreet?
“Evenementenlocaties kunnen zich bij Greenbookings aansluiten. Bij elke boeking op deze locatie wordt automatisch 0,5% van de omzet gespaard in bomen. Als opdrachtgever krijg je een certificaat; dat kan desgewenst op het evenement aan je uitgereikt worden of daarna. Voor opdrachtgevers is dit naast een duurzame keuze ook meteen een mooi communicatiemoment richting hun doelgroep. Overigens kunnen ze er ook voor kiezen om het aantal bomen te verdubbelen. Dat hopen we natuurlijk.”
Hoe is Greenbookings ontstaan?
“Ik ben bij Beeld & Geluid verantwoordelijk voor de zakelijke verhuur in Den Haag en Hilversum. We wilden onderzoeken hoe we ons pand konden verduurzamen. We vroegen een afstudeerder, Fabian van Beek, om onderzoek te doen naar deze mogelijkheden. Daar kwam onder andere uit dat verduurzamen niet enkel via het pand, maar ook op andere manieren kan. Zoals door de uitstoot van CO2 te compenseren door het planten van bomen.”
Klinkt goed. Dat initiatief zien we ook op andere locaties.
“Klopt, maar we wilden het groter aanpakken. Want wat voor ons geldt, geldt mogelijk ook voor andere locaties. Dus ik vroeg Fabian om te kijken naar de mogelijkheden om een spaarsysteem te introduceren, zodat locaties per boeking automatisch ‘bomen sparen’. Dit idee werd getoetst bij diverse locaties. De reactie was onverdeeld positief. Men vindt het een mooie eerste of extra concrete stap om als locatie te kunnen verduurzamen.”
Dus van scriptie naar stichting?
“Haha, precies. We hebben een website laten bouwen en een stichting opgericht. Wat overigens enkel mogelijk was door acht founding partners die dit initiatief omarmden: Bourgonje, Objektiv, Van der Kroft Events, Worldmeetings.com, Fokker Terminal, Floris van Maurik, The Collector Hotel en Beeld & Geluid.”
Hoe reageerde de branche op jullie initiatief?
“Heel goed. Organisaties vinden het heel fijn dat er een meerwaarde is om bij één van de aangesloten locaties te boeken. Tegelijkertijd zien we dat veel locaties interesse hebben om mee te doen. En ook andere leveranciers. Dat is geweldig, dus we gaan kijken of we dit ook voor hen kunnen ontwikkelen.”
Er ontstaat zo een mooie community. Heb je nog meer in petto met Greenbookings?
“Zeker. We willen kijken hoe we in de toekomst ook op andere manieren een duurzamere invulling kunnen geven aan het organiseren van evenementen. Zo willen we een kennisplatform ontwikkelen waar onder andere wordt nagedacht over vermindering van afval en energieverbruik. Daarnaast willen we de branche ook live bij elkaar brengen. Een voorbeeld is The Green Inspire Expo die we op 22 april organiseren. Daar willen we een unieke doelgroep aantrekken van eventmanagers, eventbureaus en eventlocaties die actief op zoek zijn naar duurzame oplossingen.”
Klinkt goed. En tegelijkertijd blijft het aantal te planten bomen groeien.
“Zeker. Op onze website kan je heel transparant zien hoeveel bomen er per locatie worden gepland. Er staan tussen nu en eind februari nog zo’n twintig afspraken met geïnteresseerde locaties op de planning, dus ik verwacht binnenkort dat de lijst met deelnemende locaties groeit.”