Op de bres tegen ticketfraude

Link2ticket gaat de strijd aan met de 800-euro-voor-een-kaartje-vragende ticketboef

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Ticketfraude wordt bestreden door Link2ticket met deze handige oplossing

Voor de eerlijke, echte fan en festivalorganisator is het een doorn in het oog: ticketfraude en doorverkoop tegen woekertarief. We kennen allemaal de verhalen van de tickets voor Adele, die voor €800,- over Marktplaats vlogen. Belachelijke prijzen voor een kaartje waarvan je nog maar moet zien of het een geldig ticket is. Bezoekers zijn teleurgesteld, maar hetzelfde geldt voor de organisator van het event. Link2ticket ontwikkelde onlangs een eerlijk én eenvoudige manier om deze ellende te bestrijden.

Eerder al ging Ed Sheeran voor een ticketregistratie op naam, waarbij gasten zich moesten legitimeren. Op zich slim, ware het niet dat dit de nodige rijen veroorzaakte. Een technisch alternatief kwam uit de hoek van GUTS, wat als nadeel kende dat de wat oudere, minder mobiel en technisch onderlegde bezoeker zich geen raad wist met de digitale verificatie. Link2ticket zoekt de oplossing daar waar het ticket vandaan komt; bij de eventorganisator!

In een notendop

Het idee is relatief simpel en laat zich in het kort als volgt uitleggen: Cristiano, de bezoeker van je event, koopt vier tickets, voor zichzelf en zijn vriend Matthijs, Lasse en Klaas-Jan. Hij registreert zich met legitimatie, ontvangt een bevestiging en daarmee ook de inloggegevens van de online omgeving. So far, so good. Dan blijkt dat Matthijs, Lasse en Klaas-Jan op de dag van het event iets veel belangrijkers in de agenda hebben. Cristiano niet, die heeft alle tijd. Maar feit is dat drie tickets onbenut blijven. Cristiano besluit zijn eigen ticket te houden en die van zijn vrinden weer te verkopen. Hij logt in, selecteert drie tickets. Terug de verkoop in!

Wachten geblazen

Geen Ticketswap, geen pdf’jes, geen Marktplaats-advertentie; slechts het omzetten van een digitaal knopje. Dat is wat Cristiano moet doen om zijn tickets weer te verkopen. Zijn tickets worden namelijk opnieuw opgenomen in de verkoop van de organisator. Vanaf dat moment kan Cristiano niets meer doen, Ja, hij kan uiteraard oproepen via social media dat hij zijn kaarten voor het event in de verkoop heeft, maar de daadwerkelijke deal wordt gesloten op de officiële site en is gewoon in handen van de organisator. Voor een volgende koper van de tickets werkt alles zoals bij Cristiano, inclusief het betalen van administratiekosten. And now, he waits. 

To sell or not to sell

Tickets worden verkocht in volgorde van aanbod, een organisator kan hierin zelf het beleid bepalen. Voor de verkoper betekent dit dat het even misschien even duurt voordat hij zijn geld ontvangt. Dit wordt uitgekeerd op het moment dat de tickets zijn verkocht. Voor een uitverkocht event zal dit dus snel kunnen gaan, maar voor de minder populaire evenementen (of bijvoorbeeld outdoor events op een dag dat schijtweer is voorspeld en veel tickets terug worden ‘verkocht’), kan dit dus langer duren. En ja, er bestaat dus ook de kans dat je bezoeker zijn kaarten niet verkocht krijgt, omdat een organisator de kaarten niet verkocht krijgt. Voor die laatste geldt dan wel; de administratiekosten zijn in ieder geval ‘verdiend’.

Voor- en nadelen

Het vernuftige systeem kent zoals altijd voor- en nadelen, waarbij de nadelen voornamelijk op conto van de bezoeker komen. Want ook de eerlijke consument zal gewoon zijn beurt (en geld) moeten afwachten. Voordelen zijn meer dan duidelijk als het gaat om de strijd tegen ongeldige kaartjes, lange wachtrijen voor het scannen en de woekerprijzen. Daarnaast is er voor de organisatie nog wat extra voordeel: de mogelijkheid op dubbele inkomsten uit administratiekosten én extra data ten behoeve van marketing. Wordt dit het ticketingsysteem voor jouw volgende event?

Beeld: Link2ticket