Gangmaker Viktor zorgt voor ‘stop-contact’ op beurzen

Voor een standhouder is het gangpad bepalend

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
victor - beurs - stopcontact - standbouw - 1

Je ziet ze er op elke beurs weer tussen zitten; de ik-zit-op-de-barkruk-met-mijn-telefoon-te-spelen-standhouders. Geen oog voor het potentieel wat zo langs de stand voorbijloopt. Zonde! Daar is veel meer uit te halen, dacht Viktor Luttikholt. Met zijn bedrijf Stop-Contact zorgt hij voor leadwerving op stands, tot wel zes keer meer bruikbare leads. 

Zo wordt kostbare tijd, energie en geld niet verspild en benut het personeel op de stand veel meer kansen, puur en alleen omdat er voldoende contact is gelegd.

LEES OOK: De interactieve eyecatcher voor op beurzen

victor - beurs - stopcontact - standbouw - 1.advertentie01HR

Stands op beurzen

De eerlijkheid gebied te zeggen dat wij soms twijfelen aan het nut van een beurs. Althans, in de vorm zoals deze in de regel wordt georganiseerd; grote hallen vol wandelpaden met aan weerszijde inspirerende en minder inspirerende stands. Bedrijven troeven elkaar af met indrukwekkende installaties, terwijl anderen door gebrek aan creativiteit of budget genoegen nemen met een standaard ‘4×4’-tje met tapijttegels, een statafel en een plasmascherm. In die zin zijn er geen eigenlijk geen winnaars. De eerste groep voelt de druk om goed te presteren op die ‘dure meters’ en de tweede groep vraagt zich af hoe op te boksen tegen ‘de groten der aarde’. Gelukkig zijn daar mensen zoals Viktor die met een goed ontwikkelde standjourney zorgt voor goede leads.

Het stop-contact moment in het gangpad

In gesprek met Viktor geeft hij aan dat het menselijke aspect het belangrijkste element is wat zorgt voor een succesvolle deelname aan een beurs. Werk er als team aan om het hart van mensen te raken. Het merendeel van de standmedewerkers is sterk in het aanprijzen en verkopen van hun product of dienst. Maar slechts weinig van hen zijn succesvol in het binnenhalen van bezoekers op hun stand. Dan moet je net Viktor hebben! Hij maakt er juist een sport van om zoveel mogelijk ‘opgewarmde potentiële klanten’ af te leveren aan de standbemanning. Zijn truc? Geef krachtige inhoud aan de 3-12-45 seconden regel bij het contact maken met bezoekers. Het doel is om binnen 1 minuut nieuwsgierigheid op te wekken, latente behoefte boven te laten komen en bezoekers uit te dagen en te betrekken. je wilt een bezoeker boeien, om deze zover te krijgen dat hij of zij zelf graag meer wil weten van ‘het goede’ dat jij op de stand te bieden hebt. Verras, verander en verover bezoekers met speelse zakelijkheid.

3 seconden
Begin met nieuwsgierigheid opwekken. Geef de bezoeker aandacht door over hem of haar, en vooral niet direct over (het bedrijf van) de stand te praten. Dus niet “Ken je ons al?”, maar “Hoever ben je met de oriëntatie van warmtepompen?” of “U bent zeker architect?”.

12 seconden
Maak de bezoeker nieuwsgierig. Betrek hem erbij. Bij zo’n beursbezoeker schiet meteen de vraag door het hoofd “Wat kan ik hiermee? Kan ik dit eten of word ik gegeten?”. Speel met de reactie die je krijgt. Dat is ook het moment voor Viktor om zich op basis van het antwoord op de eerste vraag te bewijzen. Met het belangrijkste punt; blijven prikkelen en van open naar gesloten vragen komen.

45 seconden
Dit is het moment waarop je 45 seconden hebt om de bezoeker verdere uitleg te geven. “Hier gaat het over…” of “Hoe werkt dat voor u?”. Bijvoorbeeld met de vraag “Als architect zijn uw ogen vast goed getraind. Kan je vanaf hier zien welke gebruikte materialen in deze meubels echt zijn en welke levensecht zijn?” Als dat niet lukt, is dat het moment om hem vanaf het gangpad naar de stand te begeleiden om ze van dichtbij te bekijken. Bam, sta je zo ineens naast een verkoper!

Een tip van Flip… eh Viktor: “Het gaat nooit om de eerste vraag, maar om de vier vragen daarna. Dus denk van tevoren goed na hoe je op het eerste antwoord kunt gaan inspelen.”

Ho stop, ga door…

In gesprek met Viktor gaat de tijd snel. Hij vertelt enthousiast over de valkuilen, de tips hoe je uiteindelijk weer van een semi/niet-koper afkomt en hoe je medewerkers standtraining kunt geven, zodat ook zij met meer vertrouwen bezoekers kunnen aanspreken op het gangpad. Dus wij zeggen… spreek dit je aan, bel Viktor. Ga je gang(pad)!

victor - beurs - stopcontact - standbouw - 2

Beeld: Stop-Contact