Computers? Geen kunst aan. Het zijn gewoon veredelde rekenmachines, gereedschap. Althans, dat dacht ik altijd. Totdat ik het werk zag van computerkunstenaar AlexP en las wat zijn gedachte erachter was. Hij ziet computers als het ultieme middel om processen te visualiseren en van een andere kant te leren bekijken. Voor hem zijn die processen interessanter dan het resultaat. Maar dat het visuele resultaat er ook wezen mag, en bovendien goed werkt op evenementen, dat blijkt wel uit zijn agenda. Die staat vol met interactieve installaties, videomappings en exposities voor evenementen in binnen- en buitenland. Deze universitair geschoolde softwareprogrammeur bewijst dat je het met kunst- en typwerk nog verdomde ver kan schoppen.
Niet dat al zijn interactieve installaties op zijn website even goed overkomen. Want zoals hij zelf aangeeft, ontbreekt daar de interactiviteit die zijn installaties zo bijzonder maken. Vandaar dat hij aanraadt om zijn interactieve installaties vooral live te gaan bewonderen. Echt zo’n gevalletje van “bijzijn is meemaken”.
100% voltooide installaties
Een lichtend voorbeeld van zo’n installatie is Crowd. Deze videomapping installatie, die haar première beleefde tijdens het Amsterdam Light Festival, reageert op de koplampen van voorbijrijdende auto’s en omgevingsgeluid, en projecteert het resultaat op een gebouw. Bij zijn installatie Crowd Control gaat AlexP nog een stapje verder en geeft hij de voorbijgangers de touwtjes in handen: Zij kunnen de projectie aansturen met de zaklamp van hun smartphone. Maar waar hij momenteel echt de wereld mee over gaat is MAPP, een mobiele installatie die de omgeving scant en daarna meteen een videomapping erop weet te projecteren. Dit werkt niet alleen op gebouwen, maar ook op personen. Het resultaat oogt als een lichtelijk futuristische kleurencompositie waar je net zelf model voor hebt gestaan. Beam me up, scotty!
Op commando
Naast dit vrij lumineuze vrije werk werkt AlexP ook regelmatig in opdracht. De meeste bedrijven kloppen bij hem aan om een Photile te laten maken. Dat is een grote afbeelding die is opgebouwd uit een heleboel kleine afbeeldingen. Zo kan hij van een heleboel portretten van werknemers een groter geheel maken, zoals een logo voor KPN, een euromunt voor de Belastingdienst en een omslagfoto voor Veronica magazine. Kunstzinnigere uitspattingen zijn zijn afbeelding van Gerard Reve uit pornoplaatjes en de Tegeltjesbrug voor de Elfstedentocht. Maar AlexP maakt ook nog ander grafisch werk in opdracht, van boekomslagen tot advertentiecampagnes, en hij kan zelfs met computergegenereerde muziek uit de voeten. Wij begrijpen misschien niet helemaal hoe zijn speelse creaties allemaal tot stand komen, maar voor AlexP is computerkunst klaarblijkelijk kinderspel.