Discodip popcorn, knettersuiker met framboos en publiekslieveling melk karamel zeezout. Het is een greep uit de chocosmaken van Tony Chocolonely. Grote kans dat je wel eens een reep in je mond hebt gepropt of dat je kids altijd vechten om dat grootste stuk bijna in het midden. En da’s nou net het idee, want in de cacao-industrie is het ongelijk verdeeld. Ynzo van Zanten, spreker, ondernemer en choco evangelist bij Tony Chocolonely, weet die boodschap als geen ander te brengen. En zijn boodschap gaat verder dan Tony’s success story alleen.
Ynzo is een spreker als een reep knettersuiker, vol energie en met toffe anekdotes. Op het podium maakt hij zijn publiek bewust van hoe het anders kan. Over duurzaamheid als kans – en de keuzes die je iedere dag hebt.
LEES OOK: Marius en de strijd tegen (Amsterdamse) plastic soep
Een duurzaamheidsboodschap verpakt in een mooie (chocolade)wikkel
Als er één bedrijf is dat laat zien dat chocolade maken op een duurzame en sociale manier kan, is het Tony Chocolonely. Hun missie is glashelder: 100% slaafvrije chocolade maken. Daarbij is winst niet een doel, maar een middel richting dat doel. “‘Ik wil bewustzijn creëren bij chocoladeliefhebbers over de bittere kant van de chocolade-industrie: moderne kindslavernij. Maar ik wil ook een verhaal vertellen over hoe het anders kan. Hoe je als consument zelf kunt bepalen.” Want bij iedere aankoop kun je kiezen voor een betere wereld. Of, zoals Ynzo zo mooi zegt in een van zijn Ted-talks: “Elke aankoop die je doet is een stem voor de wereld waar je zelf in wilt leven.”
De mug in de kamer van de chocolade-industrie
In diezelfde talk haalt Ynzo een quote van de overleden oprichtster van The BodyShop aan. “Als je denkt dat iets kleins geen verschil kan maken, probeer dan maar eens je kamer te delen met een mug.” Want zelf bijdragen aan een betere wereld begint met kleine stapjes. Tony Chocolonely is het levende bewijs dat laagdrempelige acties in het nu en een krachtige visie voor de toekomst kunnen leiden tot het omgooien van hele bedrijfsprocessen. Een middagje brainstormen over duurzaamheid en dan je why of purpose op je website zetten? Daar is geen chocola van te maken. “Duurzaamheid is iets waar je constant mee bezig bent. Waar je mee moet kneden en echt mee aan de slag gaat.”
Het meest geconcentreerde stukje geluk ter wereld
Happen in een goed stuk chocola kan wonderen doen als je een sh*tdag hebt. Of juist als je iets te vieren hebt! Chocola is eigenlijk de oplossing voor alles. En Ynzo als spreker boeken een mooie stap in de goede richting als je organisatie met duurzaamheid bezig is, maar nog wel wat inspiratie en wijze lessen kan gebruiken. En wie weet neemt ‘ie wel wat Tony’s mee, voor na afloop. Bonuspunten!
Beeld header: Tony Chocolonely
Beeld 1 & 2: Tony Chocolonely
Beeld 3: Sprekershuys