Terug naar het begin is een festival en reis in één. Achttien eeuwenoude kerken; elk op fietsafstand van elkaar verwijderd. Dit meerdaagse event zet hoog in op overrompelende ontmoetingen op opmerkelijke locaties. Ze slaagt daar, gezien de prikkelende programmering, een sterke customer journey en betrekking van de doelgroep, ongetwijfeld ook komend weekend in!
Dit is een festival, uniek in zijn soort. Wat een slimme manier om een regio op de kaart te zetten en de vaak leegstaande kerken een bijzondere rol te geven als eventlocatie.
Een event met karakter
Niet enkel de acts staan centraal, maar ook de reis tussen de optredens. Dat is het moment om te genieten van de prachtige omgeving, andere bezoekers te spreken óf de dialoog met bewoners aan te gaan. Zo is er dit jaar aan de hand van een landkaart uit 1925 ook een oud kerkpad tussen twee dorpen tijdelijk teruggelegd. Hierin gaan bewoners als wandelbegeleiders in gesprek met bezoekers over alles waartoe de omgeving inspireert.
Juist doordat de route een belangrijk onderdeel van het programma is, staan de zintuigen van de bezoekers gedurende het festival veel meer open. De omgeving en bewoners nemen de bezoekers mee in een verhaal waar ze pas op de terugreis naar huis langzaam uitkomen!
Met de podcast op pad
Dit jaar wordt die beleving nog eens extra versterkt door een speciaal ontwikkelde podcastserie. Inderdaad, hier vertelden we al over het nut van een podcast binnen de customer journey en dit festival is hier het levende bewijs van: hoe gaaf is het om de kerktoren in de verte te zien opdoemen, terwijl je als luisteraar in een kort hoorspel met een lokale inwoner wordt meegenomen met dezelfde kerk als middelpunt. Dat is nog eens de omgeving tot leven laten komen!
Gedragen door bewoners
Niet enkel in de podcast en tijdens de wandeling staan inwoners centraal. Lokale ondernemers spelen in op het festival, plaatselijke jonge talenten krijgen een podium, er worden speciale gezinsactiviteiten georganiseerd en de liefde voor het bijzondere concept zorgt voor veel mond tot mond reclame en daardoor meer bezoekers.
Betrek je doelgroep!
Het geeft maar weer aan hoe belangrijk het betrekken van de doelgroep is. Naast de schaalvergroting en verrijking van het programma, zorgt de betrokkenheid ook voor een sneeuwbaleffect: in de nasleep van het festival worden de kerken vaker ingezet als evenementenlocatie en zien overnachtingslocaties ook in de daaropvolgende maanden een stijging in het aantal (zakelijke) boekingen.
Festival Terug naar het begin heeft de dialoog opgezocht en dat werpt zijn vruchten af, voor het festival én voor de regio. Bravo!
Beeld: David Vroom (bovenste) & Kees van de Veen (onderste)