De tijd dat enkel puisterige pubers op de zolderkamer eenzaam zaten te gamen ligt ver achter ons. Gaming is hot, getuige ook de enorme vraag naar de nieuwste gameconsoles én de enorme ontwikkeling in competities waar flinke geldbedragen te winnen zijn. Waar in Azië het fenomeen esports event al gemeengoed is, moeten we er in Nederland nog aan wennen. Hier gaat echter snel verandering in komen, bewijst ook MBO College Hilversum met de komst van de opleiding ‘Esports, Game & Event Manager’.
Peter Strikwerda, projectleider bij MBO College Hilversum, neemt ons mee in de wereld van esports. Het moet gezegd; er ging een wereld voor ons open!
De opkomst van esports
Een gamer die zijn hobby serieus neemt, kan er zijn werk van maken. Sterker nog, er zijn genoeg Nederlandse gamers die flink boven modaal verdienen of zelfs miljonair zijn geworden. Dat gaat niet vanzelf.
Deze gamers volgen vaak een soortgelijk trainingstraject als reguliere sporters, waarin voeding, vitaliteit, mentale gezondheid centraal staan en discipline een vereiste is. De opkomst van deze beroepsgroep gaat gepaard met de commerciële mogelijkheden die esport gaming met zich meebrengt. Zo heeft de Nederlandse Defensie een eigen esports league, is er een officiële eredivisie Fifa 21 waar alle 18 Eredivisieclubs uit het betaald voetbal aan deelnemen en heeft Red Bull eigen esporters.
Zet esports in voor teambuilding of bedrijfsuitje
In multiplayer games worden teamwork en strategieën erg belangrijk. Grote esportteams spelen samen als één team en hebben een eigen coach die hen hierin begeleidt. Dit sociale aspect wordt ook ingezet in opvoedkundige trajecten en als bijscholing voor werkelozen om hun teamvaardigheden te verbeteren. Esport kan zich in die zin echt meten met de reguliere topsporten. Zo zijn er op verschillende plekken ook echt trainingsfaciliteiten die o.a. door de Provinciale Staten worden gerealiseerd.
Nu al zie je dat locaties, zoals Esports Game Arena, H20 Esports Campus Amsterdam en F1 Racing Centre Utrecht, die zich richten op e-sport activiteiten steeds meer aanvragen van bedrijven krijgen om daar een uitje te organiseren. De verwachting is dat ook de inhoudelijke teambuildingsactiviteiten hier in de toekomst gretig aftrek vinden. Immers bepaalde real life skills zoals denken, rekenen en waarnemen zijn cruciaal bij esports, maar ook in het bedrijfsleven. Dat is nog eens wat anders dan schapen drijven of boogschieten!
Grootschalige esport events
Vorig jaar vonden in Ahoy de League of Legends European Championship spring-finals plaats waar circa 15.000 fans de internationale teams toejuichten. En Vue Cinemas toonden datzelfde jaar live een viewing party van het World Championship. Waar in Azië dit soort type events al normaal zijn, wordt in Nederland de wenkbrauwen nog gefronst. Gelukkig zijn er organisaties zoals Live Legends die hun eventkennis gebruiken voor spectaculaire events zoals PUBG Berlin en PUBG Mobile Riyadh.
De wereld is aan het veranderen, zo ook die van gaming. Het is volwassen geworden en er is een hele markt omheen gecreëerd waarvan live events, teambuildingsactiviteiten en nu zelfs een eigen opleiding deel uitmaken. In een tijd waarin online events de (tijdelijke) standaard vormen, zullen esport events niet alleen online, maar met name straks ook offline steeds meer aanwezig zijn in onze samenleving en dus ook in de wereld van events. Houd de ontwikkelingen in de gaten, want voor je het weet kan je er geen voordeel uit behalen en ben je… game over.
Beeld: Nico Elsemgeest (voor Live Legends), Esports Game Arena