Zeggen wij cruise, dan denk jij waarschijnlijk aan 60-plussers die vrijwillig op een huge motherf*ckin’ schip stappen om er vervolgens niet meer af te komen (oké, soms spoelen ze massaal ergens aan land aan). Misschien heb je zelfs een opa of oma die niets liever wil dan een keer met de hele family op cruisereis. Hou jij de boot nog even af of vind je het wel lachen? Feit is dat de cruise industry blijft groeien. Dat betekent niet alleen meer mogelijkheden voor events, denk een bedrijfsfeest of incentivereis op een cruiseschip, maar ook enorme events rondom die industrie. Dus nu we toch nog een jaartje op SAIL Amsterdam moeten wachten, waarom niet de grens oversteken?
Van 13 t/m 15 september verandert de Hamburgse haven namelijk in een mega-maritiem event. Voor cruiseliefhebbers het einde, en voor jou als eventprofessional… ook!
LEES OOK: Buitengewone belevenissen ontwerpen met een cape aan
Duitse grootheidswaan
Dus terwijl onze oosterburen fanatiek kuilen graven op Nederlandse stranden, is het geen schlecht idee om een tripje naar Deutschland te plannen. Aantikken maar, die Hamburg Cruise Days! Het is het grootste cruisefestival ter wereld, laat dat maar aan die Duitsers over. Eens in de twee jaar komen zo’n half miljoen bezoekers naar de Hamburgse haven. Om de gigantische cruiseschepen te bewonderen, vanaf de kade of erop, maar ook om de hele randprogrammering eromheen. Als een van de grootste cruisebestemmingen ter wereld is het niet gek dat Hamburg dit enorme event al jaren host.
I’m blue da ba dee da ba dye
Bij spektakel hoort licht. En bij zee.. hoort de kleur blauw. Één en één is twee! En dus is Duitse lichtkunstenaar Michael Batz voor het zevende jaar op rij de tovenaar achter een te gekke lichtshow: Blue Port Hamburg. Gebouwen, havenvoertuigen, bruggen… meer dan 100 objecten worden blauw uitgelicht. Denk Amsterdam Light Festival, maar dan veel en veel groter. Sidenote: niet alleen tijdens de cruisedagen, maar al vanaf een week voor event te bewonderen.
On the catwalk
De zaterdag is de dag van de parade. Vijf cruiseschepen varen van de Elbe naar de zee, ieder met een eigen lijflied, onder begeleiding van 20 escortschepen en een fantastische vuurwerkshow. Kippenvolmoment en duidelijk een gevalletje: moet je bij zijn (geweest). Maar ook de openingsavond wil je niet missen. Een dikke licht- en lasershow, begeleid door vuurwerk en muziek, maak je niet elke dag mee, toch?
De boot (niet) missen
Wil je voor een full experience gaan, confisqueer dan een plek aan boord op een van de cruiseschepen. En als het even kan natuurlijk een sprintje trekken naar de punt voor een “I’m the king of the world!”-momentje. Tip van ons: wacht niet te lang met boeken en hou de website de komende tijd goed in de gaten, deze tickets gaan schnell.
Offshore bratwurst happen en Riesling proeven
Vind je het wel even mooi geweest met die cruiseschepen? Tijdens de driedaagse happening worden de kades rondom de haven omgetoverd tot themagebieden. Struinen over de maritieme markten voor een vers visje met een koel vis-moet-immers-zwemmen-glas Riesling, eine große Bratwurst mit sauerkraut of liever een groot stuk apfelstrudel? De Duitse wijnen zijn de laatste jaren hot, dus dit is hét moment om je te verdiepen in de populaire Duitse druivensoorten. Of in de Duitse speciaalbiertjes! Meerdere brouwerijen hebben open podium, dus lekker inspiratie -hik- opdoen en lokaal gebrouwen pils wegtikken. Daarna de heupen losgooien tijdens live-optredens of dansshows. Hoogtepunt, letterlijk en figuurlijk, is misschien nog wel de Elbphilharmonie. Bovenop dit concertgebouw heb je een 360 graden uitzicht over de rivier de Elbe en de stad. Supertof eh toll!
Hamburg als brand
Mede dankzij deze “cruise-driedaagse” is Hamburg het meest sterke Duitse city brand geworden. Een stad met internationale allure, maar minstens ook een stad die laat zien gedragen te worden door lokale ondernemers. En dat is te zien tijdens de nevenactiviteiten. Een knap staaltje citymarketing en een inspirerend voorbeeld dat jouw bezoek zeker waard is.
Beeld header: CHL PhotoDesign Christian Lietzmann
Beeld 1 t/m 3: Thomas Panzau
Beeld 4: CHL PhotoDesign Jan Schugardt