Buitengewone belevenissen ontwerpen met een cape aan

Deze leerschool voor Experience Designers zet werkelijk alle werkelijkheid op z’n kop

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Allereerst even een waarschuwing… Dit artikel opent weliswaar met een diepgravende economische theorie, maar gelukkig gaat het daarna nog dieper de konijnenkuil in richting een Middeleeuws kasteel vol geestverruimende gekostumeerde rollenspellen die kunnen leiden tot intercontinentale huwelijken. Take the red pill. En slik dan meteen even dit mantra van menig marketinggoeroe: We gaan van een diensteneconomie naar een beleveniseconomie

In een wereld waarin mensen steeds vaker online hun producten en diensten inslaan en waarin millennials meer geld uitgeven aan reizen en ervaringen dan aan huizen en spullen, betekent dit voor winkelketens een ware retailapocalyps. Voor de evenementenbranche, die juist in belevenissen grossiert, klinkt het echter als muziek in de oren!

Are you experienced?

Maar hoe goed zijn wijzelf in het maken van die muziek? Natuurlijk zijn de evenementen die wij neerzetten al een hele belevenis. Althans, dat vinden wijzelf. Maak dan maar even kennis met het vakgebied van Experience Design. Het leert je om verder te gaan en zogeheten immersieve ervaringen te ontwerpen waarin je gasten zich helemaal kunnen onderdompelen. The College of Extraordinary Experiences, dat geldt als het mekka voor Experience Designers, verstaat die kunst als geen ander en trekt jaarlijks een indrukwekkende verzameling aan prominenten van de wereldwijde beleveniseconomie.

Ervaringen ontwerpen doe je zo

Productontwerp mag dan al een eeuwenlange traditie zijn, belevenisontwerp staat nog maar in de kinderschoenen. En volgens de College of Extraordinary Experiences breng je dit nieuwe vak niet bij in een standaard schoolgebouw met professoren, praatjes en ontwerpmodellen. In hun Poolse kasteel doe je vijf dagen lang aan rollenspellen, rapid prototyping en netwerken met de andere deelnemers. Een van hun motto’s, bedacht door een deelneemster, is dan ook “Do, not talk.” De week zelf is vormgegeven als een ‘experience’. Saillant detail: Iedereen verkleedt zich telkens als tovenaar of ander fantastisch karakter en krijgt om de haverklap een quest mee. Far out, man!  Wie bedenkt zoiets? Nou, het team van mede-oprichter Paul Bulencea, dus. En wie gaat er heen? Victor van Doorn, van prijswinnende escape room Sherlocked, dit jaar voor de derde keer! 

event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 1
event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 2

Je achtergrond naar de achtergrond

Waarom al die kostuums? Paul legt uit: “Wetenschappelijk onderzoek heeft uitgewezen dat kostuums en rollenspellen heel bepalend zijn voor hoe mensen elkaar benaderen. Wie een witte labjas aan doet, wordt niet alleen gezien als expert, maar gaat zichzelf ook zo voelen en gedragen. Doordat alle deelnemers hun dagelijkse kleding verwisselen voor een kostuum en een andere rol aannemen, ontstaat er een veilige context om een andere kant van henzelf te verkennen. Om te experimenteren, te leren en te netwerken. Op ons college bestaat er dan ook geen verschil tussen de professoren en de studenten, eigenlijk is iedereen deelnemer. Iedereen verkleedt zich, doet mee en leert zo weer meer over hoe je zelf zo’n ervaring ontwerpt. Eigenlijk is ons doel om je te laten proeven aan een andere mindset en je weer als een kind naar de wereld te laten kijken: vol verwondering.” Hey, dat lijkt wel heel erg op Burning Man!

Lees ook: Brandende vragen over Burning Man.

Verbintenis via de belevenis

Die kinderlijke verwondering begint al op het vliegveld, waar de deelnemers door aardmannetjes worden afgehaald. Paul: “We kregen zelfs ter plekke toestemming van de beveiliging om te filmen, omdat ze zo verwonderd waren van al die vreemde wezens op hun vliegveld. Een unicum!” Victor: “We kwamen op de locatie aan in het donker en ze hadden het hele voetpad verlicht met kaarsen. En vervolgens speelden we mee in ons eigen magische openingsritueel. Het was net Disney, maar dan echt.” Kennelijk is het is een avontuur dat de deelnemers diep raakt en verbindt. Victor: “De voornaamste reden dat ik weer terugga, is omdat ik die mooie mensen met wie ik zoveel tofs heb gemaakt weer wil zien.” Dit jaar is alweer de vierde editie en vindt er van tevoren zowaar een huwelijk plaats tussen een Amerikaan en een Poolse die elkaar op de tweede editie ontmoetten. 

event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 8
event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 8
event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 8
event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 8
event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 8
event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 8
event inspiarion - arikel - John-Paul Bichard | 8

Planning in de ban

Verder is er voor het college zelf geen strak schema, of eigenlijk geen schema. Zo kan je ook nooit achterlopen en gewoon bezig zijn met het moment zelf. Wat er gebeurt en hoe, dat hangt aan elkaar van improvisatie. En dat is meteen het advies dat Paul aan de evenementenindustrie, die hij maar weinig innovatief vindt, wil meegeven: “Probeer die strakke planningen eens los te laten, je bezoekers meer als deelnemers te behandelen en ruimte te laten voor experiment.” Want als een gast het evenement mede vorm kan geven, leert die er niet alleen meer van, dan heeft het de potentie om z’n leven te veranderen. En dat is voor Paul en zijn college het hoogste doel: een extraordinary experience. Want dat onze levenshouding moet veranderen, staat volgens Paul als een paal boven de stijgende zeespiegel…

Buitengewoon, belangrijk

Het thema is dit jaar ‘Call of the Wild’ en onderzoekt manieren om de relatie van mensen met de natuur radicaal te veranderen. Wie krap bij kas is maar wel briljante ideeën heeft voor levensveranderende ervaringen op dat vlak, kan zich aanmelden voor een studiebeurs van het college om zo in september toch naar Polen te kunnen afreizen. Wie al verkocht is en het wel kan betalen, schrijft zich in op hun website. Zoek je de buitengewone belevenissen elders, dan doe je mee aan het (helaas al uitverkochte) Stone Soup bij Venlo, beleef je het immersieve theater van het Londense Punch Drunk of ga je met een rockband op een roadtrip door de VS om onderweg te verdwalen in de duizelingwekkende installaties van Meow Wolf. Dichterbij huis kan je altijd nog naar Victor’s prijswinnende escape room Sherlocked in de Amsterdamse Beurs van Berlage. En je hoeft de bank niet eens af om je in Experience Design te verdiepen, want Paul heeft een heel boek geschreven over Experience Design en Gamification in de toeristische sector.

Genoeg immersieve werelden om te verkennen dus. Welkom in de 21e eeuw!

Beeld: John-Paul Bichard