Wat doe je als je zo’n ambitieus plan bedenkt, dat men aangeeft dat ze met een halve uitkomst al meer dan tevreden zouden zijn. Dan zorg je dat je een gepassioneerd team samenstelt waardoor opdrachtgever, bureau en event partners tot grootse dingen in staat zijn om het maximale haalbaar te maken.
Dat is precies wat er rondom het 200 jaar jubileum van KNRM (Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij) plaatsvond. Het resultaat was een jaar vol zichtbaarheid voor deze mooie stichting, eindigend in vijf op maat shows in Nieuwe Luxor in Rotterdam, waar zelfs de koning graag voor langs kwam. We bezochten de show en spraken na afloop met Ralf van Vegten, program lead bij KNRM en Pieter Claassen, production director bij XSAGA.
Verenigde krachten
Al twee eeuwen lang gaan vrijwilligers met gevaar voor eigen leven de zee op om drenkelingen te redden. En dat zonder overheidssteun, maar volledig draaiend op donateurs, schenkers en grote sponsoren. KNRM wilde hier na 200 jaar ruchtbaarheid aan geven in de hoop meer donateurs te werven. Onderdeel van het campagnejaar was een jubileumvoorstelling waar Gerben Bakker (creative en showregisseur) voor werd benaderd. Hij bedacht het concept Symfonie van het Water en schakelde XSAGA in om samen met hen het plan, dat buiten alle verwachtingen lag, verder uit te werken.
“We wilden de traditie van ‘iets van een voorstelling met muziek’ in ere houden, maar het tegelijk groots aanpakken,” vertelt Ralf. “Het plan dat Gerben en XSAGA bij ons neerlegde was zeer professioneel, met een inlevend verhaal. Echter lag het, ondanks de scherpe investering, boven budget. Daarop bedachten we om niet één, maar vijf voorstellingen uit te voeren. Niet enkel voor donateurs en sponsoren, maar ook twee avonden voor de bemanning en twee openbare voorstellingen. Daarmee konden we het bekostigen.”
“Dat was het begin van een hele intensieve samenwerking met de KNRM. Samen met Eric van Tijn gingen we aan de slag om het verhaal dat Gerben had bedacht uit te werken in muziek, verhaal en video,” aldus Pieter. “We zochten artiesten die iets met de zee of de KNRM hadden, zodat ze intrinsiek gemotiveerd waren een bijdrage te leveren aan dit project. Stef Bos werd zelfs zo gegrepen door het KNRM-virus dat hij langs verschillende stations ging en zich in de geschiedenis vastbeet. Uiteindelijk trapte hij ook het jubileumjaar af met een nummer van hem met FLEUR: Wat als de storm komt.”
Ralf: “We hebben echt geprobeerd het maximale uit het jaar te halen. Met onder andere een boek, een podcast, een postzegel, veel PR-momenten en als prachtige finale deze voorstelling.”
Een traantje wegpinken
“We hadden een geweldige groep artiesten die zich bij het project aansloten: Stef Bos, Elske DeWall, FLEUR, Lucas Hamming en Berget Lewis. Samen repeteren, samen arrangementen maken, samenstellingen aanpassen. Iedereen ging met enorm veel energie van start. Mede ook door de warme inzet van iedereen bij de KNRM. Dat voelde je tijdens het hele proces, tot en met de uitvoer. Tijdens de eerste avond van de vrijwilligers heb ik veel stoere mannen een traantje zien wegpinken,” vertelt Pieter zichtbaar trots. “Het is mooi om een jaar lang met zo’n fijne organisatie te mogen optrekken om te kunnen opbouwen naar zo’n waanzinnige apotheose.”
Ralf: “KNRM-ers zijn niet hele subtiele mensen. Vaak grote mensen met een ruige buitenkant. Maar ze dragen stuk voor stuk van alles met zich mee, door alles wat ze op zee hebben meegemaakt. Ik hoopte op voorhand dat ze in de spiegel durfden te kijken. Dat is gelukt. De reacties zijn overweldigend. Velen realiseren zich nu pas wat ze eigenlijk doen. Dat we dat met deze voorstelling voor elkaar hebben gekregen, vind ik zeer waardevol.”
Verschillende disciplines kwamen samen
Waar Gerben de geschiedenis in dook op zoek naar de mooie verhalen, zorgde Eric van Tijn voor de juiste muzikale omlijsting. Tegelijkertijd was het aan XSAGA om niet enkel de gehele theaterproductie in goede banen te leiden, maar met XSAGA VIDEO de verhalen ook beeldend krachtig over te brengen.
Pieter: “Dat maakt deze productie extra bijzonder. We mochten met de video’s precies doen waar we goed in zijn, namelijk mensen raken. Mijn collega’s van XSAGA VIDEO hebben alle verhalen heel mooi en passend in beeld gebracht.”
Op uitnodiging van XSAGA en KNRM mochten we de voorstelling bijwonen. Te midden van honderden vrijwilligers en hun partners werden we ook als ‘buitenstaander’ net zo geraakt. Nou worden we dat wel vaker bij producties van XSAGA, maar vaak zit hem dat in de jaloersmakende creatieve vorm waar ze voor gekozen hebben. Ditmaal zat het hem vooral in de combinatie van goed geselecteerde artiesten, een retestrak symfonieorkest en vooral… waanzinnig goed geproduceerde filmfragmenten.
Van de manier hoe de 74 ‘redders die op zee zijn gebleven in beeld werden gebracht, tot de luchtige, maar pakkende wijze waarop verschillende reddingsverhalen tot leven kwamen. Het heeft voor altijd ons beeld van de KNRM veranderd.
Terugkijkend
Pieter: “Als ik terugkijk op de voorstelling, klopte eigenlijk alles. Stef Bos was de satéprikker die de verhalen van 200 jaar KNRM vertelde. Daarin gebruikten we de kadans van video om het verhaal te introduceren en muziek om dat te laten weerklinken.”
“De energie en betrokkenheid van iedereen was enorm groot en dat voelde je in de zaal. Die optelsom van krachten komt ook door een opdrachtgever die ons de ruimte gaf. In het bijzonder het projectteam van KNRM, bestaande uit Ralf, maar ook Edward Zwitser en Bas Dijkstra. Het was een duidelijk voorbeeld van: alleen kan je niets, samen kan je alles.”
Ralf: “Ik ben enorm blij met het eindresultaat. En trots. Dat de KNRM het lef had om af en toe andere ogen te laten bepalen hoe er naar ons gekeken werd. Veel organisaties durven dat niet en blijven verschieten in hun eigen brand format. Wij hebben Gerben en XSAGA de vrije hand gegeven en dat is onderdeel van het succes.”
“Ik kan dan ook zeer fijn terug op onze samenwerking met XSAGA. Het bureau is klein genoeg om persoonlijk te zijn en groot genoeg om dit soort enorme projecten aan te kunnen. Dat is hun kracht. We konden ze op elk moment van de dag bereiken en kregen dan altijd snel antwoord. Tegelijkertijd leken ze weinig moeite te hebben met deze monsterklus waar uiteindelijk 120 mensen voor aan het werk waren.”
Dat de vijf voorstellingen op persoonlijk vlak raakten is evident. Maar het was ook in financieel opzicht succesvol. Zo schonk de regering een nieuwe reddingsboot, die door de koning werd onthuld en toepasselijk de naam Prins Johan Friso draagt. Ook De Postcodeloterij schonk een prachtig bedrag, te weten één miljoen euro. Mocht je zelf ook een kleine bijdrage willen schenken aan KNRM, dan kan dat via deze link.
Beeld: Nathan Reinds