Xtra Xtra's

“Unlimited Productions bekleed cruciale positie in binnenhalen Formule-E”

Eindhoven staat klaar voor event van wereldformaat

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Formule E racewagens

Unlimited Productions staat bekend als een gerenommeerd productiebureau die haar sporen meer dan verdiend heeft. Minder bekend zijn de bijzondere samenwerkingen die zij aangaat voor bijvoorbeeld ZODIAC de musical en de Dutch E-prix. Waar de eerste reeds in productie is gegaan, wordt er achter de schermen druk gewerkt om de Formule-E naar Nederland te halen.

Wij gingen in gesprek met initiatiefnemer Peter-Paul Laumans en director van Unlimited Productions Willem Loos over het proces waar ze middenin zitten en de kracht van een sterke samenwerking.

Kunnen jullie allereerst uitleggen wat de Formule-E inhoudt?

Peter-Paul: De “Formule-E is een formeel wereldkampioenschap waarin elektrisch aangedreven raceauto’s races rijden op straatcircuits in steden over de hele wereld. Zie het als de Formule 1 met daarbij een belangrijk groot sociaal-maatschappelijk component. De mission statement is niet voor niets: The message of the Formula E is bigger than any race result.”

Klinkt heel gaaf. Hoe ben je op het idee gekomen dit event naar Nederland te halen?

Peter-Paul: “Ik heb een buitengewone interesse voor technologische vernieuwing. Al meer dan 10 jaar organiseer ik mede innovatie events onder de naam Marketing Pioneers. Tijdens de editie in 2018 heb ik Formule-E gevraagd om het unieke verhaal over duurzaamheid en technologie te vertellen en toen is ‘het zaadje’ gepland om dit unieke spektakel naar Nederland te halen. Om specifiek te zijn; naar Eindhoven.

Brainport regio Eindhoven is Europa’s top technologieregio. We weten dat hier de toekomst gemaakt wordt, maar dat mag best wel vaker vertelt en kenbaar gemaakt worden. Door de Formule-E hier te laten plaatsvinden, zetten we de regio en alle aanwezige bedrijven op de wereldkaart.”

Hoe ben je in contact gekomen met Unlimited Productions en andere partijen?

Peter-Paul: “De Formule-E is formeel een wereldkampioenschap. Om zo’n triple-A event te organiseren, heb je veel verschillende disciplines nodig. We zijn een stichtingsbestuur gaan formeren en vervolgens hebben we daar een team omheen gevormd met sportmarketingbureau Triple Double, contentmarketingbureau gr8 Agency, social impact bureau More2Win en Unlimited Productions.”

Willem: “Omdat wij in het verleden vergelijkbare event formats hebben georganiseerd, kwam het bestuur bij ons uit. En aan zo’n iconisch event verlenen wij graag onze medewerking als eventproductie partner.”

2020_Formula E Eindhoven_Winning Bid Team_A

Dus aan de slag met het opstellen van een bidbook.

Peter-Paul: “Zeker. Daarin ben ik heel blij dat ik Unlimited Productions heb gevonden. De samenwerking is super. Ik heb geen referentiekader, maar in dit geval durf ik absoluut te zeggen dat het sparren met Willem en zijn team van cruciale meerwaarde is geweest. Ik denk zelfs essentieel. Je moet niet enkel vooraf scherp zijn, maar je daarin ook niet vergalopperen.”

Willem: “The devil is in the details. Voor Unlimited Productions is het een mooi format om de extra mile voor te mogen lopen. Zeker nu we langzaam van conceptontwikkeling naar executie gaan.”

Waar liepen jullie tegenaan?

Peter-Paul: “Laten we zeggen dat het een erg interessant avontuur was met een aaneenrijging van anekdotes. Reden is vooral dat de Formule-E nog een relatief jong format is en de achterliggende organisatie nog steeds in een ontwikkelproces zit. Het is geen format zoals Formule 1 of Le Mans waarin alles al is uitgevonden en vastgelegd. Het mooie is dat we daardoor met ons team ook echt iets kunnen brengen en niet alleen halen. Juist doordat we bedrijven uit de regio bij dit proces kunnen betrekken. Dat maakt het 1+ 1 = 3.”

Willem: “Als je naar de eventindustrie kijkt, dan onderschat Nederland zichzelf echt. Op het gebied van creatie van event formats en de productieprocessen zijn we leading wereldwijd. Overigens willen we onszelf absoluut niet als slimste jongetje van de klas presenteren, maar juist de synergie opzoeken. Samen de volgende stap maken.”

Formule E racewagen1
Formule E racewagen2

Waar staan jullie nu?

Willem: “We zijn einde pre-bid, dus officieel bidkandidaat. Alle toetsingen op het gebied van technisch en organisatorisch vlak zijn gedaan. De vraag is nu vooral wat de datum wordt. Dat vraagt de nodige detailvoering aan twee kanten, omdat vanwege corona de puzzel steeds opnieuw moet worden gelegd. Als die eenmaal ligt, dan gaan we vol energie post-bid verder.”

Wat kunnen we dan verwachten?

Willem: “Dan gaan we alle processen meer activeren en in een tijdlijn gieten. Het Formule-E event is één bepaald moment per jaar, maar we gaan er een heel jaarthema omheen bouwen waarin sociale en maatschappelijke thema’s aandacht krijgen.”

Formule E racewagen

Welke rol neemt Unlimited Productions hierin?

Peter-Paul: “Voor ons als organisatie bekleden zij een cruciale positie. De reactie vanuit Formule-E is de verdienste van ons allemaal, maar in het bijzonder van Unlimited Productions. Dat komt met name door het detailniveau in enkel al de voorbereiding van ons bid. Dat hebben ze bij de organisatie nog nooit meegemaakt.

Inmiddels is de samenwerking een stuk intensiever geworden. We hebben de afgelopen twee jaar samen zoveel uitdagingen doorstaan, waarbij ook echt enkele serieuze tegenslagen. Als je dan samen de rug kunt rechten, dan klopt het samen. Inmiddels hebben we de samenwerking naar een formeel partnership omgezet.”

Heel tof! Wat kunnen we van deze mooie samenwerking verwachten?

Willem: “Het wordt een format waarin we in de breedte de industrie betrekken. We willen in staat zijn om een brug te slaan tussen verschillende doelgroepen, van jong tot oud. Met veel subformats en events. Veel gamification, veel interactie en veel activaties. Met allemaal mooie onderwerpen en maatschappelijke waardes die we belichten. Echt een 360 approach. Dat vind ik ooral het mooiste aan deze samenwerking.”

Formule E racewagen
Formule E racewagen

Kan je meer vertellen over die maatschappelijke programma’s?

Peter-Paul: “Als overkoepelend paraplumerk hebben we ‘redesign.life’ ontwikkeld waaronder allerlei activiteiten gaan plaatsvinden. Verdeelt onder de thema’s redesign.mobility, redesign.living en redesign.working willen zo de maatschappelijke impact in de regio gaan vergroten.”

Willem: “Bijzonder daarbij is dat het initiatief voortkwam uit de betrokken partners zelf. Dat geeft aan hoe sterk het draagvlak is. Die chemie werkt en dat zorgt ervoor dat ik geloof dat we echt iets heel bijzonders gaan creëren voor de regio en voor heel Nederland. Er zijn zelfs al meer steden in Nederland die interesse hebben getoond en daarmee kunnen bijzondere samenwerkingen ontstaan. Een groter compliment kan je niet krijgen.”

We kijken uit naar de verdere ontwikkelingen. Succes!

Beeld: Unlimited Productions