Stage & Event Design

Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland

120 meter aan pure kwaliteit

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Als Event Inspiration houden we graag een vinger aan de pols hoe het gaat in de evenementenbranche. In een social call met Unbranded kregen we tussen neus en lippen door te horen dat ze bezig waren met een mooi project voor enkele concerten in Duitsland. Iets met het grootste buitenpodium ooit met een lengte van 120 meter.

Pardon?! Daar wilden wij meer over weten. Inmiddels is deze monsterproductie achter de rug. Tijd om in gesprek te gaan met Antoine de Haas (accountmanager internationaal Unbranded), Victor Lagas (freelancer) en Edward Torn (projectmanager Unbranded).

Allereerst, wat was het voor project?

Edward: Het was een ambitieus plan van een Duitse festivalpromotor die enkele grote artiesten naar Duitsland wilde halen die in een concertreeks ieder op één avond een uniek concert gaven. Het betrof de artiesten Helene Fischer, Andreas Gabalier en Robbie Williams die uiteindelijk ieder een concert gaven voor 110.000 tot 130.000 fans! Zo’n grote groep bezoekers vraagt om een immens podium waar een groot team bij betrokken was om dat te realiseren, waaronder Leutgeb Entertainment Group, StageCo, designer Florian Wieder (Wieder Design) en Unbranded.”

Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland
Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland - heftruck
Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland

Hoe is Unbranded bij dit project betrokken geraakt?

Antoine: “We hebben in het verleden al meermaals samengewerkt met Florian, waaronder de MTV Awards, diverse high end studio sets voor Sky Sports en meerdere Duitse tv-shows. Hij is erg te spreken over deze samenwerking en adviseerde daarom ook voor deze aanvraag met ons samen te werken.”

Wat maakte het een typische Unbranded-productie?

Antoine: “Dat was het eigenlijk niet. Wij zijn van origine gewend om in studio-omgevingen te werken. Buiten heb je met totaal andere factoren te maken, zoals onverhard terrein en verraderlijke weersomstandigheden.

Victor: “We hebben tijdens de opbouw gelukkig geen regen gehad, maar werken met 38 graden volle zon is ook absoluut wennen.”

Edward: “Daarnaast staan buitenpodia erom bekend veelal te bestaan uit layer met wat podiumdecor. In die zin is dit wel een typische Unbranded-productie. Er wordt sterk nagedacht over de afwerking en die is echt een paar niveaus hoger dan wat men gewend is.”

Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland - podium
Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland - podium

Wat waren de uitdagingen waar jullie tegenaan liepen tijdens de preproductie?

Victor: “In het voorbereidende proces viel dat wel mee. We hebben wel veel dingen uitgezocht. Zo wilde men gebruik maken van bepaalde lichtarmaturen die we niet kenden. Dan willen we wel live zien hoe we de door ons ontwikkelde lichtbakken daaraan monteren. Uiteindelijk kostte het twee maanden om deze te ontvangen. Daarnaast wilde men ook aluminium panelen voor het decor. Die waren echter niet volledig leverbaar, dus dan moet je op zoek naar alternatieve materialen. Daar loop je gezien de korte voorbereidingstijd dan tegenaan.”

Edward: “Dat merk je echter in de hele keten. Er is gewoon niet snel aan zoveel materiaal en mensen te komen. En het team rondom de artiesten gaat pas kort voor het event nadenken en besluiten dan ineens dat ze het orkest liever iets meer ‘stage left’ willen hebben, terwijl je de vrachtwagens al aan het laden bent in Hilversum.”

Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland - busje

Hoe verliep de opbouw?

Victor: “Al het materiaal in de vrachtwagens was voorzien van kleurcodering en nummering, zodat iedereen precies wist waar wat heen moest. Dan loop je meteen tegen het probleem aan dat onze heftruckchauffeurs niet gewend waren om op buitenterrein te rijden. Wij, mijzelf meegeteld, hebben meermaals vastgezeten. In totaal waren we met acht man aanwezig met elf dagen productietijd, verspreid over twee weken, omdat je soms moet wachten tot andere partijen hun werk hebben opgeleverd. Wat dat betreft ben je super snel bevriend met elkaar en probeer je elkaar te helpen waar het kan.

De grootste uitdaging was de hoogte. Binnen takel je vaak alles via het dak omhoog. Maar nu was het buiten en stond er een layermuur van zestien meter hoog, waardoor alles met mammoet-hijskranen getakeld moest worden. En waar je binnen lekker in de airco werkt, heb je buiten met regen of extreme hitte te maken.”

Edward: “Wat ook opviel was dat we op gegeven moment twee constructeurs met elkaar in discussie zagen gaan, omdat beiden een onderzoeksrapport hadden laten opmaken met andere uitslagen over de maximaal toelaatbare belasting van de lichtbakken. Hoe kom je daar dan uit? Veiligheid is voor iedereen extreem belangrijk. Uiteindelijk hebben we de leverancier van de trussen gebeld en die gaf de uitslag. Dat zijn wel echt uitdagingen die voor vertraging in de opbouw zorgen.”

Unbranded verantwoordelijk voor bouw grootste buitenpodium in Duitsland - meten

Zijn jullie ook tijdens de opbouw aanwezig?

Antoine: “Absoluut. Het is niet klaar als het podium staat, want de artiesten, cameracrew en ander partijen hebben altijd nog wensen.”

Victor: “Klopt, ik ben langer gebleven met een vrachtwagen vol gereedschap en zaagmachines. Zo hebben we nog een trappetje gemaakt, een extra opening in het decor en meer. Dat zijn de leuke klusjes om te doen. De afbouw ging overigens als een speer. We hebben mensen eerder teruggestuurd, omdat het gemakkelijker ging dan gedacht. Een fijne meevaller.”

Waarin verschilt een productie in Duitsland van die in Nederland?

Antoine: “Wij doen niets anders dan wanneer we in Nederland aan het werk zijn. Dat is onze norm, maar dat blijkt in Duitsland ruim boven hun norm te zijn. Dat is ook de reden waarom Florian graag met ons samenwerkt.”

Als je deze productie in één zin moet samenvatten, wat zeg je dan?

Antoine: “Trots.”

Edward: “Overweldigend goed, met veel complimenten voor het team in zowel de preproductie als het productieteam op locatie.”

Victor: “Het was een geslaagde uitdaging.”

Stukje Robbie Williams én dit prachtige decor beleven?

Beeld: Leutgeb Entertainment Group en Unbranded