Venues

Enter the inner circle met Paul Chamalaun (Chain): “Je moet vooral niet het gevoel hebben dat je in een zwart hok zit”

In gesprek over Studio 21, waar de techniek vraagt om onvergetelijke events

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bas Veldkamp
studio 21 - dinnershow, 360, graden, beleving, techniek, experience - 1

Dinnershows niet van deze tijd? Dan heb je Madame Jeanette in Studio 21 nog niet gezien. Oseven heeft samen met partners Chain, Tribe Company en TWOFIFTYK de wereld van dinnershows op zijn kop gezet. Alles wat je kent van zo’n avond mag je vergeten; Madame Jeanette is ‘uit eten gaan’ op een manier die verrast, in een omgeving die nog verrassender is. Studio 21 is volledig verbouwd en heeft een waanzinnige (technische) make-over gekregen. Toen we er rondliepen werden we meteen enthousiast van alle mogelijkheden die deze locatie ook voor business events met zich meebrengt. Het is bijna bizar wat er allemaal uit de kast is gehaald, op conceptueel, technisch en cateringgebied.

In dit drieluik spreken we met de creators van Madame Jeanette en Studio 21.  Richard Jonker, general manager van Oseven, heeft het stokje overgedragen aan Paul Chamalaun. Paul is commercieel manager van Chain en verantwoordelijk voor de waanzinnige set-up die bij de zaalhuur van Studio 21 is inbegrepen!

LEES OOK: Enter the inner circle met Richard Jonker (Oseven/ Studio 21): “Menig locatie is jaloers op onze techniek”

Paul Chamalaun - studio 21 - diner show - techniek - oseven

Hoe zijn jullie van start gegaan?

“Het vertrekpunt was de dinnershow, maar daarnaast wilden we vooral neutraliteit creëren voor zakelijke events. Het moest net zo goed mogelijk zijn om serieuze presentaties te geven als een leuk bedrijfsfeest. En tv-uitzendingen niet te vergeten, want inmiddels heeft bijvoorbeeld het event ‘Voetballer van het Jaar’ plaatsgevonden. Dit werd volledig geregistreerd (opgenomen) en uitgezonden op tv.”

En wat wilden jullie absoluut niet?

“We wilden weg van de traditionele theaterset-up, waarin het publiek naar een podium kijkt en de techniek vrij statisch is. Het publiek moest onderdeel van de show worden. Daarom ook de videoschermen rondom.”

Hoezo?

“Met video kun je in één keer de hele sfeer aanpassen. Daardoor is de locatie veel breder inzetbaar dan voorheen. Voor de dinnershow is fantastische content gemaakt die de sfeer van het restaurant weergeeft. Maar bij een zakelijk event, zoals voor een supermarktketen, creëerden we een sterke corporate feel waarin het verhaal op de schermen kon worden uitgelegd. Bij het creëren van een sfeer streven we bij Studio 21 echt “next level” na.

studio 21 - dinnershow, 360, graden, beleving, techniek, experience - 4

Er hangt echt een shitload aan techniek in het dak. Waarom?

“Om levensvatbaar te zijn moet je snel kunnen schakelen van het ene naar het andere type event. Door onze set-up kun je vrij laagdrempelig instappen als eventmanager, want we passen alles op intuïtieve wijze naar jouw wensen aan. In principe wordt in de basis de technische productie door slechts drie technici bediend, wat enorm scheelt in de kosten.”

Wat zijn de reacties van zakelijke klanten?

“Eigenlijk onverdeeld enthousiast. Dat ze veel gewend zijn, doordat ze events live of via social media hebben meegemaakt, maar dat de mogelijkheden bij Studio 21 echt overweldigend zijn. In de positieve zin. Ook gaaf is het als professionals uit de tv-wereld de locatie binnenkomen en zeggen hoe vet het eruit ziet. Dat geeft echt een kick.”

En die zijn wel wat gewend, mag je verwachten.

“Absoluut. Maar het is ook echt te gek. En dat zeg ik niet omdat wij erbij betrokken zijn, maar omdat ik het meen. Je kunt het zo gek niet bedenken of  het is standaard aanwezig en in de locatiehuur opgenomen, in ieder geval 90% van wat je zou willen. Alles is in volledige surround omgeving opgebouwd, dus ook het licht en geluid. Het video-component spreekt voor zich, met vooral de grootsheid en de scherpte van het LED. Dat zorgt zowel voor intimiteit als voor een overdonderend gevoel.”

studio 21 - dinnershow, 360, graden, beleving, techniek, experience - 2

Die intimiteit, is dat wel echt mogelijk in zo’n grote locatie?

“Ja, echt. Juist door de opstelling met de verhogingen en de schermen rondom. We creëren een mooie warme ambiance. De truc is om de techniek smaakvol in te zetten. Kom je Studio 21 binnen, dan ben je er ook echt even uit. Ook voor een zakelijk event. Een productlancering vraagt iets heel anders dan een modeshow of personeelsfeest. Je moet vooral niet het gevoel hebben dat je in een zwart hok zit.”

Is content maken niet een aanslag op het budget?

“Volledig maatwerk kost inderdaad geld. Maar alles wordt bij ons aangestuurd vanuit een centrale videoserver, voorzien van een database met standaard content die mag worden gebruikt. En besef je goed: de surround schermen zijn het behang, waar het scherm op het podium de tv is. Oftewel, content op het podium is voor de presentatie. De surround zorgt voor beleving en is ondersteunend aan dat verhaal. Veel maatwerk is dan ook niet persé nodig. Met wat aanwezige vormgeving van de marketingafdeling van het bedrijf kom je al heel ver.”

Wat moet een eventmanager doen in Studio 21?

“Dat kan van alles zijn. Ik vind het vooral interessant als eventmanagers met de set-up verrassend en vernieuwend zijn. Ja, auto’s kunnen gelanceerd worden, jaarcijfers bekend worden gemaakt en een groot feest wordt zonder problemen gegeven. Maar denk eens aan een teambuildingsevent. Verdeel de zaal in taartpunten voor de verschillende teams en laat licht en beeld hierop aansluiten. Of organiseer een congres waarin je je gasten door middel van de schermen echt meeneemt in je verhaal. Eigenlijk kan alles, als de eventmanager het maar kan bedenken.”

studio 21 - dinnershow, 360, graden, beleving, techniek, experience - 3

Beeld: Nathan Reinds

Meepraten over dit onderwerp? Let's hear it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *