Van alle festivals in Nederland is Pinkpop ongetwijfeld het meest bekend. Tijd om hen te vragen hoe zij aankijken tegen de opkomende thematiek rondom gehoorschade en gehoorbescherming.
We kregen reactie vanuit MOJO, die samen met het team van Pinkpop dit festival en vele andere evenementen organiseert.
Eerste reactie van MOJO
“We houden ons aan het convenant dat in 2014 is afgesloten. Wij – en volgens mij de gehele concert- en evenementenbranche, maar dat kan het VVEM beter vertellen – zien het convenant niet als een vrijblijvende afspraak. Bij alle concerten en festivals wordt het geluid gemeten. Vooraf wordt aan de band uitgelegd wat de max in dit land is (103 dB). Het wordt gemeten met een systeem van een onafhankelijk bedrijf en via de branchevereniging gerapporteerd aan het ministerie. Dit is heel transparant. Verder kan je op al onze concertlocaties voor een klein bedrag oordoppen kopen en word je ook tijdens het kaartkoopproces geattendeerd dat je oordoppen bij je concertkaartje kan kopen. We doen aan voorlichting en er is een landelijke campagne geweest; I love My Ears.
En het is ook niet zo dat een concert volledig op 103 dB zit. Meestal lager, maar je hebt die uitschieters in nummers die wel naar 103 dB gaan. Met artiesten is van tevoren overleg over geluidsniveaus (tussen productiemensen) als dat nodig is. We kunnen daarbij goed uitleggen dat er hier in Nederland een convenant is waar we ons aan moeten houden.”
Hoe ging Pinkpop tijdens de laatste edities van hun festival met de preventie van gehoorschade om voor bezoekers?
“Pinkpop houdt zich ook aan het convenant. In dat kader bieden we op alle barren goede oordoppen aan en is er een stand waar men informatie en diverse soorten gehoorbescherming kan krijgen. Ook adviseren we in onze programmagidsen en op de website om af en toe rust te nemen. Dit valt dan in het gehele verhaal van verantwoordelijke ‘uitgaan’.”
En hoe geldt dat voor de crew (technici, barpersoneel etcetera)?
“Hier hanteren we de arbo-regels.”
Wat werkt daarin goed?
“Goed informeren, niet te belerend en goede opties bieden (zoals overal dus goede oordoppen).”
Welke aspecten werken daarin niet bevorderend?
“Niet te belerend, maar uitleggen dat het goed is om gehoorbescherming te dragen. Dat bezoekers op die manier van muziek kunnen blijven genieten.”
Welke eisen of voorwaarden worden gesteld aan leveranciers rondom de preventie van gehoorschade?
“De betreffende bedrijven (licht/geluid firma, maar ook de geluidsmensen van de bands) weten van onze convenant af. Daar wordt ook op gecontroleerd (middels metingen) en indien nodig op ingegrepen.”
Wat zou er moeten gebeuren in het festivallandschap (of op mondiale schaal) om gehoorschade te voorkomen?
“Blijven informeren en de juiste middelen beschikbaar stellen.”
Wat wil je zelf nog toevoegen aan dit onderwerp?
“Ik denk dat we, met het onder andere door onze eigen branche geïnitieerde convenant, goed bezig zijn. We nemen het convenant serieus. En verder denk ik dat we ons publiek goed moeten informeren en voorlichten en ervoor zorgen dat oordoppen ook op de locatie beschikbaar zijn. We moeten oppassen dat niet alles op ons conto komt, dit ‘probleem’ is veel breder. Goede samenwerking met de instanties is belangrijk. Zie verder ook de standpunten van de VVEM en VNPF in deze.”
Beeld: Bart Heemskerk