Ondergrondse Sweatshop vestigt als act op speelse wijze aandacht voor maatschappelijk thema

Entertainment dat lekker schuurt, en terecht!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

“Wanna buy T-shirt? I give you good price.” In onze zoektocht naar bijzondere entertainment, kwamen we deze bijna niet te spotten act tegen. Een typisch geval van ‘kan dit op een event?’, want op het eerste oog lijkt de draak te worden gestoken met een zeer pijnlijk thema.

Maar wij geloven dat door de vorm, juist aandacht wordt gevestigd op een heftig feit dat ‘tevens verscholen voor ons’ aan de andere kant van de wereld plaatsvindt. Soms moet je een serieus probleem ludiek aanpakken voor een mindshift bij bezoekers.

Een dubbele bodem

Het Belgische Instituut voor Volkswarmte staat bekend om hun creatieve anders-dan-anders acts. Het brengt bezoekers en deelnemers in verwondering. Soms lekker luchtig, soms confronterend. 

De ondergrondse sweatshop ‘Made in Italy’ is als act een combinatie van beide. Nietsvermoedend lopen bezoekers over het festivalterrein als ineens een putdeksel omhoog gaat. Acteurs poppen Vietcong-stijl uit hun sweatshop om bezoekers een fake festival t-shirt aan te smeren met prints vol spelfouten.

Onder de grond schuilt een one-man sweatshop, compleet met bidprentjes, naaimachine, wierook en obligate rijstkoker. Dit is een mix van grote verbazing, een dikke glimlach en een onprettige confrontatie. Want hoewel de act met veel humor door de acteurs wordt ingevuld, besef je ook meteen de ernst van de zaak. 

Made in Italy is een onverwachte act met een kortstondige lach, maar hopelijk een blijvende impact!

Beeld: Instituut voor Volkswarmte