NOIZEZZ brengt nieuwe gekleurde en duurzame festivaloordop op de markt

“..en ze kosten maar 1,5 biertje”

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

In onze zoektocht rondom het onderwerp gehoorschade kom je ook snel terecht bij de oplossing, namelijk gehoorbescherming. Via via werden we gewezen op NOIZEZZ. Sinds 1987 vervaardigen ze maatwerkproducten in hun eigen laboratorium. Inmiddels leveren zij gehoorbescherming voor elke situatie.

Wij gingen in gesprek met eigenaar Mark van Dijk die vol trots hun nieuwste troef aankondigde: duurzame en naar eigen zeggen ‘zeer schappelijk geprijsde’ oordopjes die we volgend jaar overal op festivals en evenementen moeten terugzien.

Hoe ben je bij NOIZEZZ betrokken geraakt?

“Ik heb het bedrijf samen met mijn compagnon in 2020 gekocht, een maand voordat corona de wereld veroverde. Niet heel handig, maar wij voorzagen een serieus maatschappelijk probleem en het feit dat dit bedrijf écht een verschil kan maken. De afgelopen jaren hebben we fors geïnvesteerd in de fundamenten van onze missie. Nu staan we aan de vooravond om met deze missie te starten.”

Wat is deze missie?

“We willen dat men zich bewust wordt van het feit hoe belangrijk gehoorbescherming is. Duurzame, hippe en goed zittende gehoorbescherming moet voor iedereen toegankelijk zijn, waarbij wij de muziekbeleving maximaal in stand houden.”

NOIZEZZ brengt nieuwe gekleurde en duurzame festivaloordop op de markt
NOIZEZZ brengt nieuwe gekleurde en duurzame festivaloordop op de markt

Op welke manier gaan jullie dat doen?

“Het is ons na veel onderzoek gelukt om oordoppen te creëren van reststromen siliconen met filters van gerecycled plastic en een verpakking die gemakkelijk door blazers kan worden weggeblazen om bij het restafval gescheiden te worden. Deze oordoppen noemen we EarBeanz en zijn in mixed colors te verkrijgen. Daarbij vinden we het belangrijk om de prijs laag te houden. Een setje EarBeanz is straks bij een poppodium of festival voor slechts 1,5 biertje te koop.”

Dat is zeer netjes.

“We willen de drempel zo laag mogelijk maken om gehoorbescherming te dragen. Dat betekent dat je geen simpele schuimdopjes waarbij de beleving van het geluid volledig weg is moet verkopen voor teveel geld. Je moet mensen met hun eerste contact met gehoorbescherming laten ervaren dat het hip en fijn is en de muziekbeleving niet onder druk staat.”

NOIZEZZ brengt nieuwe gekleurde en duurzame festivaloordop op de markt

Merk je dat de gehoorschade bij mensen toeneemt?

“Ik merk vooral dat er meer erkenning is voor het probleem. We zien steeds meer jonge mensen bij ons op bezoek die al een vorm van gehoorschade hebben opgelopen. Dit is onomkeerbare schade die je kan voorkomen. Men vindt het niet echt cool om oordoppen te dragen. Zonde, want het is echt cruciaal, wil je niet over een paar jaar last van je gehoor krijgen. Wel de beats, niet de piep!”

Ik zie dat jullie veel verschillende oordoppen hebben en zie door de bomen het bos niet meer. Kan je hier wat meer duiding aan geven?

“We hebben oordoppen voor uiteenlopende zaken; van festival, tot werkgerelateerd geluid en van muzikanten oordoppen tot gehoorbeschermers voor motorrijders. Maar als we het spectrum van evenementen pakken, dan hebben we naast ‘op maat bescherming’ tevens herbruikbare doppen met muziekfilters in vier gradaties. Bij ons op de site kan je aangeven naar welke muziek je op een festival luistert om vervolgens advies te krijgen over de keuze oordop. Wel zo handig en laagdrempelig voor bezoekers.”

Wat vind je dat de overheid of ziektekostenverzekeraars moeten doen om gehoorschade te voorkomen?

“Er worden hoge kosten van €2.000,- of meer gemaakt om mensen een hoorapparaat aan te meten. Daarvan wordt 75% vergoed. Dat is hoorzorg in de categorie ‘je bent al doof’. Maar als ik naar een ziektekostenverzekeraar ga om aan te geven dat ik gehoorbescherming wil omdat ik juist niet ooit in aanmerking wil komen voor een hoortoestel, dan blijkt dat niet vergoed te worden. Als je beseft wat het zou schelen als we preventief gehoorbescherming laten vergoeden in plaats van een hoortoestel…. Hier zou de overheid ook een bepalende rol in moeten hebben wat mij betreft.”

NOIZEZZ brengt nieuwe gekleurde en duurzame festivaloordop op de markt
NOIZEZZ brengt nieuwe gekleurde en duurzame festivaloordop op de markt

Wat zouden festival- en evenementen organisatoren hierin moeten doen?

“Gehoorbescherming dragen maakt je geen watje. Het hoort er gewoon bij. Bij 85 dB of meer kan er al gehoorschade ontstaan. Als festival moet je gehoorbescherming omarmen en aanraden. Je bezoekers houden het langer vol, wat weer goed is voor de omzet en ze meer genieten van de muziek.”

Zijn er nog andere aspecten die aandacht verdienen?

“Het valt mij op dat niet iedereen even gemakkelijk een afspraak maakt voor een gehoortest bij een audicien. Ik begrijp deze drempel wel, maar is nergens voor nodig. De audiciens zijn dé specialisten om je te helpen met een goede keuze. Niet alleen voor een gehoorapparaat, maar zeker ook voor custom gehoorbescherming. Anderzijds zie ik wel dat er druk staat op de beschikbare tijd in de agenda’s van de audiciens. NOIZEZZ heeft haar eigen team met gepassioneerde aanmeters en we komen graag op locatie voor zowel het beschermen van personeel, maar ook voor het publiek.”

Op naar 2023 waarin we iedereen met gekleurde oordoppen zien rondlopen op evenementen en festivals.

“Haha, dat zou te gek zijn, want dan is onze missie geslaagd. Met de kanttekening dat ik nog eerder zou willen adviseren om, als je vaak naar feestjes gaat, custom oordoppen aan te meten, want dan kan je een paar jaar zonder zorgen vooruit.”

Beeld: NOIZEZZ