Venues

Koninklijke Jaarbeurs bouwt voort op successen van 2024 met ambitieuze doelen voor 2025

Hoe maakt Jaarbeurs het verschil?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Koninklijke Jaarbeurs is zonder twijfel één van de meest gerenommeerde evenementenlocaties van Nederland. En terecht, want deze locatie biedt veel meer dan enkel de bekende beurshallen. Dat geldt ook voor het Beatrix Theater en congreszalen Supernova en Mediaplaza, die hier onderdeel van uitmaken. We durven wel te beweren dat het de meest bezochte eventlocatie van Nederland is in 2024.

Maar wat ervaar je als je een bezoek brengt aan Jaarbeurs? Waarin onderscheidt de locatie zich daarin van anderen? Welke strategische stappen worden in 2025 gezet om deze voorsprong verder uit te bouwen? Wij vroegen het Herman Mantel, CCO bij Jaarbeurs, en Niek Krebbers, Head of Sales Guest Events Jaarbeurs.

Niek Krebbers
Herman Mantel

Als jullie terugkijken op 2024. Wat zijn dan enkele momenten waar je vol trots aan terugdenkt?

Herman: “Het eerste waar ik aan denk zijn de waarderingscijfers (gemiddeld + 7,5) van onze bezoekers en exposanten op al die verschillende evenementen en de langetermijn samenwerkingen die we zijn aangegaan met meerdere partners. Een mooi voorbeeld hiervan is MOTORbeurs Utrecht. Vooral dankzij de strategische alliantie met Rai Vereniging, wat zorgde voor een goed aanbod en een sterke show. Ook ben ik erg trots op VSK, onze tweejaarlijkse vakbeurs voor de totale E + W installatiebranche. We hebben deze toegankelijker en relevanter gemaakt voor meerdere beroepsgroepen, wat resulteerde in sterk verbeterde waarderingscijfers. Dat biedt een nieuwe fundering om verder op te bouwen. Dat maakt mij wel trots.”

Niek: “Bij de zakelijke evenementen zien we dat ook terug. Zelfs in deze periode zitten we volledig vol met verschillende congressen en vergaderingen. Ik geloof echt dat dit te danken is aan het geweldige werk van ons team van accountmanagers. Ze leggen de lat telkens hoger en overtreffen keer op keer de verwachtingen van zowel opdrachtgevers als bezoekers. Hierdoor ontstaan er waardevolle partnerships met klanten die meermaals per jaar terugkomen. Met een gemiddelde beoordeling van een 8,8 én de titel ‘Eventlocatie van 2023’ hebben we een fantastisch jaar achter de rug. Ik kan niet de losse momenten opnoemen. Juist dit totaalbeeld maakt mij trots.”

Liepen jullie afgelopen jaar ook tegen bepaalde uitdagingen aan?

Herman: “Ik ben precies een jaar in dienst, dus de afgelopen twaalf maanden was alles voor mij nieuw. Dat zorgde voor de nodige uitdagingen. Tegelijkertijd zag ik dit als een kans om direct een 365-dagenpropositie te ontwikkelen, waarmee we onze beurstitels het hele jaar door relevant houden voor bezoekers en exposanten. Daar hebben we afgelopen jaar, zwaar op ingezet. Komend jaar gaan onze klanten, exposanten en bezoekers daar al veel van merken.”

Beurs Jaarbeurs _ Fotograaf Ruben Philipse ©Ruben Philipse

Welke doelen hebben jullie voor jezelf gesteld voor 2025?

Herman: “We hebben de ambitie dat Jaarbeurs in 2030 de meest vernieuwende en duurzame organisator en facilitator van Europa is. Om dat te realiseren moeten we in 2025 al stappen zetten. We hebben bewuste keuzes gemaakt in de markten die we met onze beurstitels bedienen. We richten ons dit jaar op uitbreiding in ‘bouw en installatie’, ‘zorg’ en ‘agrifood’. In deze markten zijn verschillende transities gaande zoals de energietransitie in bouw of de eiwittransitie binnen food. Hierin bieden we een gidsende rol in door vraag een aanbod 365 dagen per jaar met elkaar te verbinden. Verder werken we aan het verbeteren van onze faciliteiten, onder andere door strategische samenwerkingen aan te gaan met onze partners om de ambitie op vernieuwing en duurzaamheid te kunnen realiseren.”

 Niek: “Voor de B2B-evenementen wil ik vanuit de markten die Herman noemt meer opdrachtgevers naar Jaarbeurs trekken, zowel nationaal als internationaal. Juist in dat segment kunnen we door meer lef meer groei behalen.”

Hoe is de concurrentie op jullie speelveld?

Niek: “In Nederland zijn er meerdere grote locaties die geschikt zijn voor internationale congressen. Wat ons onderscheidt, is onze unieke ligging: we bevinden ons op het grootste vervoersknooppunt van het land, met uitstekende verbindingen per trein, auto en zelfs vliegtuig. Binnen 30 minuten ben je vanaf luchthaven Schiphol bij Jaarbeurs. Daarnaast bouwen we voort op meer dan 100 jaar ervaring, gecombineerd met persoonlijke aandacht. Natuurlijk verwachten klanten goede faciliteiten, maar ik merk dat ze nog meer waarde hechten aan de manier waarop we samenwerken. Bij ons heb je gedurende het hele proces – van aanvraag tot uitvoering – één vaste contactpersoon. Geen overdracht. Geen tussenpersoon. Daarmee maken we het verschil.”

En als het gaat om de concurrentie rondom internationale congressen?

Niek: “We zitten samen met de stad Utrecht en Utrecht Marketing binnen de Utrecht Congres Alliantie. Hierdoor kunnen we meer dan enkel de locatie aanbieden. Denk bijvoorbeeld aan het betrekken van een professor of hoogleraar vanuit de universiteit, of het regelen van perfect onderdak tijdens het congres. Daardoor hebben we volgend jaar al meer dan twaalf internationale congressen in de boeken staan.”

Herman: “Een van de grootste successen van dit jaar was het Future Green City World Congress. Het was een fantastisch evenement dat we dankzij de samenwerking met de stad hebben binnengehaald, waarbij we de voorkeur kregen boven drie andere steden.”

Hoe onderscheidend zijn jullie op het gebied van duurzaamheid?

Herman: “We willen als Jaarbeurs in 2030 de meest duurzame eventlocatie van Nederland zijn en daarin zijn we hard op weg. Denk aan afvalscheiding en ons cateringaanbod, maar ook aan de bewuste keuzes die we maken in samenwerkingen met partners. Zo plaatsen we voor elk event een boom via Trees4All en organiseren wij verschillende activiteiten om geld op te halen voor het Prinses Máxima Centrum en Helen Dowling Instituut. We bieden exposanten de mogelijkheid om hun beursstand op te bouwen met duurzame en circulaire materialen. Duurzaamheid leeft in elke branche waarin we actief zijn, zo reiken we bijvoorbeeld tijdens de Kampeer en Caravan Jaarbeurs duurzaamheidsprijzen uit voor innovatieve duurzame initiatieven. Trots ben ik op onze plek in de finale voor de internationale UFI Sustainability Development Award. Duurzaamheid zit echt in ons denken en handelen in alles wat we doen.”

Niek: “Wat opvalt, is dat onze duurzame aanpak niet alleen onze proposities versterkt, maar ons ook een streepje voor geeft bij internationale bidprocedures. In plaats van met standaard grote steden zitten we nu in de poule met bijvoorbeeld Lyon en Genève; steden met een uitgesproken en krachtige duurzaamheidsvisie.

Afrondend, waarom adviseren jullie organisaties om hun event bij Jaarbeurs te organiseren?

Herman: “Onze kracht zit in de combinatie van bereikbaarheid, centrale ligging en uitstekende faciliteiten. Maar wat ons echt onderscheidt, is onze duurzame visie en een toegewijd team dat alles op alles zet om jouw evenement onvergetelijk te maken.”

 Niek: “Ik voeg daar graag nog iets aan toe: onze mensen maken het verschil. Daarnaast benadruk ik nog graag onze flexibiliteit. Met ons uitgebreide aanbod aan zalen en hallen kunnen we moeiteloos schakelen, of het nu gaat om een kleinere groep of een onverwachte groei. Dat is vooral ideaal wanneer de aantallen tijdens het traject veranderen.”

Future Green City _ Jaarbeurs _ Fotograaf Martijn BeekmanJaarbeurs

Beeld: Koninklijke Jaarbeurs, Ruben Philipse, Martijn Beekman