Heb je het over seminars, dan kom je al snel uit bij DenkProducties. Al jaren verzorgt oprichter Hans Janssen met zijn team inspirerende sessies voor leiders en professionals. Van de top van de Nederlandse sprekers tot internationale best-sellers. You name it en het heeft hier op het podium gestaan.
Maar niet enkel de sprekers maken indruk op ons. Ook Hans zelf, die op authentieke wijze zijn passie volgt, weet ons geregeld te verrassen met zijn ‘vooral niet catchy filmpjes’ en verfrissende uitspraken. Tijd dus om Hans enkele jaren na ons laatste interview met hem te bellen en te horen hoe hij anno 2024 naar de sprekerswereld kijkt en wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn.
Hans, voor degenen die je niet kennen: wat doet DenkProducties?
“Ik heb DenkProducties 20 jaar geleden opgericht met als doel om het toonaangevende instituut te worden waar je seminars over leiderschap en ondernemerschap vindt. Zeg maar ‘De Vrienden van Amstel Live van het leiderschap’.
Wat biedt je daarvoor aan?
“We hebben zes losse events die je los kunt bezoeken of met een jaarkaart. En daarnaast organiseren we het Amsterdam Business Forum; een enorme productie in AFAS Live met veel nationale en internationale topsprekers.”
Een jaarkaart? Dat klinkt interessant.
“Dat is het ook. Het is een hele andere manier van met mensen omgaan. Bij losse kaartverkoop moet je proberen de verwachtingen in te lossen en daarna hopen dat gasten terugkomen. Maar met een jaarkaart koopt men voor een heel jaar lang toegang tot alle events. Het toffe is dat bij deze gasten ons doel wordt dat ze alles uit hun kaart halen, zodat ze hem volgend jaar weer kopen. Daardoor staan we ineens aan dezelfde kant. Zo mag je een collega meenemen met korting, of de kaart door iemand anders laten inzetten.”
Slim. Is er veel interesse?
“Zeker. Ongeveer 400 mensen hebben zo’n kaart, waarvan zeker 50% de kaart ook verlengt. Voor deze groep organiseren we zes extra masterclasses, speciaal voor hen. Gemiddeld komen daar zo’n 250 personen op af. En voor de seminars gemiddeld 320 tot 350 personen. En dat op een groep van 400 is de natte droom van menig sportschool.”
Wat is de ambitie, kijkend naar absolute aantallen?
“Ik heb eerder een kwalitatief doel. Ik ben dan ook meer een liefhebber, dan een optimalisator. Ik zit er niet in om zoveel mogelijk geld te verdienen. Ik geloof dat als je veel van wat je verdient terug stopt in vernieuwing en verbetering, je dan echt groeit. Heel eerlijk, daar is de account niet altijd blij mee.”
Over kosten gesproken; hoe zit dat met buitenlandse sprekers?
“Dan kan het gaan over tonnen. Het zijn echt de supersterren van dit moment. Je moet er heel zakelijk naar kijken en niet je professionele enthousiasme laten leiden. Ik moet mij elke keer goed afvragen of het het gage waard is. Sprekers kunnen in Amerika mega beroemd zijn, maar hier nog geen 500 boeken verkopen. Mijn referentie is toch ‘wat kent de gemiddelde manager in Nederland?’. Overigens geven sommige sprekers het merendeel tot alles van hun gages weg aan het goede doel.”
Wat zijn volgens jou de trends op sprekersgebied in Nederland?
“Vooral dat er enorm veel mensen zijn die graag willen spreken en het logisch vinden dat ze geboekt worden. Maar dat zijn de zogenaamde sprekers die aan de onderkant van de piramide zitten. Naarmate de kwaliteit van de sprekers omhoog gaat, wordt die piramide smaller. Ik zit hoog in die piramide, want ik heb sprekers nodig die hun sporen al verdiend hebben.”
Waar moet een goede spreker aan voldoen?
“Vooral fris zijn en durf hebben. Veel mensen zijn of niet origineel of durven niet echt op het podium te staan. Een presentatie moet snel nieuwsgierig maken. Dat kan met of zonder slides. Zo werkt Remco Claassen zonder slides en is Steven van Belleghem er juist gek op. Een goede spreker vindt het vooral oprecht gaaf om zijn of haar idee te delen dat anderen interessant vinden. Het gaat dus niet om de spreker, maar om het idee dat die heeft. Het clubje goede sprekers zou je net zo goed ‘blije eikels BV’ kunnen noemen.”
Wat vind je van de ontwikkeling om een meer divers programma aan te bieden?
“Ik moet harder werken om de balans goed te krijgen.”
Moet dat?
“Heel eerlijk? Daar ben ik nog niet over uit. Nu moeten we als DenkProducties soms een keuze maken op basis van geslacht, afkomst en dergelijke in plaats van op inhoud. Tegelijkertijd hoor ik ook weleens dat ik in mijn netwerk sneller een blanke man van 40 jaar tegenkom. Maar als ik een ander netwerk had gehad ik voor datzelfde thema wellicht eerder een donkere dame van 30 jaar was tegengekomen met dezelfde kwaliteit. Ik begrijp ook echt wel dat wij een voorbeeldfunctie hebben. Voor mij is de les dat ik mijn standaard netwerk moet uitbreiden.”
Ben je daar bewust mee bezig?
“Als je de top-lijsten qua managementboeken bekijkt, dan zie je dat veel auteurs – die ook spreker zijn – een blanke man zijn. Dus ja, ik moet daar echt bewust mee bezig zijn om een gevarieerd programma aan te bieden. Overigens gaat het verder dan geslacht. Alleen moet je je afvragen waar je onderscheid op moet maken. Is afkomst, leeftijd of geaardheid van belang? Sommige dimensies vind ik niet zo relevant. Toch voel ik de verantwoordelijkheid voor een breed podiumprogramma en vind ik het een sport om dat voor elkaar te krijgen.”
“Een andere ontwikkeling is trouwens ook dat gasten in de zaal steeds vinniger reageren als er een flauwe grap gemaakt wordt. Dat is ook voor sprekers met een cabareteske kant een bijzondere ontwikkeling.”
Je praat erg professioneel over het vak. Tegelijkertijd zie ik op LinkedIn geregeld ‘charmante vlog-beelden’ voorbij komen. Een bewuste contradictie?
“Haha, totaal niet bij stil gestaan. Ik hou enorm van wat ik doe en boek alleen sprekers waar ik heilig in geloof. Dat enthousiasme draag ik graag over. Dus als ik tijdens een opbouw op het podium of in de zaal sta, dan wil ik nog wel eens de telefoon erbij pakken en een aankondiging doen. Het is wie ik ben.”
Die authenticiteit wordt gewaardeerd. Daarom een laatste vraag: Wat was een grote fuck-up in jouw carrière en hoe ben je daar mee omgegaan?
“Ik had een keer een spreker een hele dag voor een groep gezet en merkte al snel dat hij helemaal niet zo goed was. Ik had hem alleen een keer zien afsluiten als comedian, maar hij wilde de serieuze kant op gaan. Een zaal beslist binnen een half uur of ze een hele dag met de spreker willen samenwerken of niet. Ik voelde al snel die mentale afstand tussen de zaal en het podium. Dan gaat de spreker vechten, waardoor het alleen nog maar moeizamer verloopt. In de lunchpauze hing er een verkeerde vibe. Dat was het moment dat ik de spreker vertelde dat ik iedereen hun geld terug ging geven en dat ze naar huis mochten als ze wilden, omdat het niet goed genoeg was voor een DenkProducties optreden. Ik ben toen tussen de gasten op een statafel geklommen en heb aangegeven dat het niet voldeed aan de maatstaf van mijn bedrijf en dat deze dag gratis was voor hen. Het was voor de spreker een traumatische ervaring, maar bleek achteraf mijn beste marketingactie ooit. Hoewel niet zo bedoeld, want ik wil gewoon dat alles van hoog niveau is. Dus een echte fuck-up? Ja, in die zin dat ik vanaf dat moment echt precies wil weten waar een spreker toe in staat is.”
Beeld: DenkProducties, Nathan Reinds, Olivier Middendorp, Paul Reehorst