“We zijn enorm afhankelijk van externe factoren” (Freke Reimer, SOLID)

Een solide basis op festivals

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Wie als event professional een beetje actief is op LinkedIn, zal vast een post van Freke Reimer zijn tegengekomen. Als directeur van SOLID koppelt ze met haar team ‘het beste personeel aan de beste events’. Op zichzelf al interessant, maar ook haar aanwezigheid op de socials maakte dat we nieuwsgierig waren.

Dus stelden we haar voor te bellen. Te midden van de zomerse festivaldrukte nam ze tijd voor een heerlijk gesprek over de uitdagingen in de festivalbranche, de kracht van incentives en zelf te smeren boterhammen.

Voor degenen die je niet kennen: hoe ben je SOLID begonnen?

“Tijdens mijn studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening had ik een bijbaantje op festivals. Eerst bij een uitzendbureau, later als ZZPer. Na mijn afstuderen kon ik geen werk vinden in de zorg en ben ik uiteindelijk via via in een vaste baan bij ID&T gerold. Het was een leerzame en bijzondere tijd. Toen we met ID&T na de overname door SFX veel in Amerika gingen werken, genoot ik enorm van het avontuur. Mijn man, waar ik sinds 2008 mee samen ben, en ik kregen in 2014 onze eerste zoon. Omdat wij allebei veel uitvoerend op festivals werkten, werd het steeds lastiger om dat met thuis te combineren. In 2016 raakte SFX in een chapter 11 en veranderde er veel intern. Vanuit de operationele tak van ID&T ben ik uiteindelijk door Marcel Elbertse, Dick van Berkum en Duncan Stutterheim gevraagd om mee te gaan naar The Support Group en binnen deze holding ook een eigen bedrijf op te richten met de focus op personeel. Niet eerder had ik de ambitie om te ondernemen, maar ergens voelde het ook echt als het juiste moment om deze stap te zetten en hierdoor ook thuis meer regelmaat in te kunnen bouwen. Met behulp van deze mannen kon ik dit avontuur aan gaan. Dat was in 2017 en 8 jaar verder vind ik het nog steeds geweldig.”

Wat was je eerste opdracht?

“We zijn in april 2017 officieel van start gegaan. Onze eerste klus was meteen het regelen van barpersoneel voor Defqon.1 dat nauwelijks 3 maanden later zou plaatsvinden. Doordat het bouwen van een poule met voldoende crew echt heel veel tijd kost, was dit een serieuze uitdaging. Het eerste jaar hebben we heel veel op strategische partnerships gebouwd. Samen met Floor Hogetoorn en Valerie Magnin waren we met z’n 3en een bedrijf, maar hadden we nog geen kantoor. We zaten veel met onze laptops bij de Ikea omdat daar gratis koffie was en waren zo bezig om de rest van die eerste festivalzomer rond te krijgen. Niet alleen met barpersoneel, wat de specialiteit van Valerie was, maar juist ook met productionele ondersteuning en backoffice productie, waar Floor haar focus op lag.”

En vanaf dat moment de groei inzetten?

“Absoluut. Al snel groeide het team gestaag door en werden de eerste stagiaires ook direct na hun stage aangenomen als collega’s. Wat we meteen wisten, is dat we een heel mooi en sterk merk wilden neerzetten met SOLID. Waar andere uitzendbureaus hun social media vaak bij een stagiaire neerlegden, kozen wij bewust voor 2 FTE op marketing. Mijn wens was om content in huis te kunnen creeren, dus investeerden we al in een vroeg stadium in gear en bijvoorbeeld fotografie en videografie cursussen. Vooral een slimme keuze bij het bereiken van de jonge doelgroep, die veelal visueel is ingesteld.”

“In 2019 hebben we via een inkooptraject de Jaarbeurs binnengehaald, onze eerste grote nieuwe deal (na ID&T, wat echt onze launching partner was). Daar waren we ontzettend trots op, want toen mochten we barpersoneel regelen voor onder andere A State of Trance en Coen & Sander Fest. Verder hebben we in 2019 een sitecrew bedrijf overgenomen (020 crew), zodat we naast barpersoneel en backoffice producenten, ook op- en afbouwpersoneel konden leveren. We waren helemaal klaar voor 2020, het team was gegroeid, de opdrachten groeiden mee en we konden eindelijk onze startup fase gaan ontgroeien, maar dat liep helaas helemaal anders. Uiteindelijk waren de corona jaren heel erg pittig, maar zijn we er sterk doorheen gekomen. Doordat we veel GGD werkzaamheden hebben kunnen doen, hebben we gelukkig iedereen kunnen behouden. De afgelopen 2 jaar zijn we gelukkig met elkaar weer terug naar hoe het was, al blijft alles wel echt een uitdaging.”

Wat maakt dat de festivalbranche zo uitdagend is?

“We zien dat er een enorme verschuiving heeft plaatsgevonden; er zijn veel festivals bijgekomen terwijl velen tegelijkertijd hun kaarten niet goed verkocht krijgen. Wij zijn als SOLID afhankelijk van de hoeveelheid verkochte kaarten. Beslist een organisator om het terrein te halveren, dat betekent dat voor ons ook halvering van de omzet door verlies van barren, opbouw etcetera.”

Dat klinkt behoorlijk fragiel voor jullie.

“Absoluut, we zijn enorm afhankelijk van externe factoren. Een organisator kan het, net als wij, enorm goed geregeld hebben. Maar als het gaat regenen dan komt gewoon een grote groep niet opdagen. Dat ervaar je soms pas op de dag zelf.”

Maar dan heb jij jouw personeel al ingepland.

“Precies. En dat maakt het altijd dynamisch en daardoor complex plannen. Wanneer je op dinsdag bijvoorbeeld hoort dat Nederland door is en op zaterdag een EK wedstrijd gaat spelen, krijgen we oprecht meer dan 100 afmeldingen voor zaterdag binnen (true story). Als het keihard gaat regenen willen veel mensen niet meer op een outdoor festival werken. Als het te warm wordt gaan mensen liever naar het strand en melden mensen zich af. Maar naast weersomstandigheden heb je bijvoorbeeld ook te maken met bizarre verkeersomstandigheden op zowel de weg als het OV. Zaken die je niet in de hand hebt, maar wel van grote invloed zijn op alles wat je als bedrijf doet, zijn erg lastig.”

Daar valt niet echt op te begroten toch?

“Nee dat klopt, dat vind ik ook echt heel erg ingewikkeld. Ik moet in september/ oktober de begroting rond hebben voor het jaar daarop. In november/december voert HR salarisgesprekken met ons personeel gebaseerd op deze begroting. Maar heel eerlijk; die begroting is deels op gebakken lucht gebaseerd. Natuurlijk probeer ik met alles rekening te houden, maar dat is niet altijd mogelijk. Zo werd op vrijdagmiddag bijvoorbeeld een groot evenement recentelijk geannuleerd, omdat het parkeerterrein was afgekeurd door alle onvoorziene modder. Of wat denk je van organisatoren die ineens verhuizen naar een andere venue, terwijl je wel in oktober rekening hebt gehouden met die omzet. Tja, daar kan ik tijdens mijn begroting maanden eerder geen rekening mee houden, maar die klappen voel je wel.”

Wat maakt SOLID anders dan de concullega’s?

“Allereerst dat we ons niet alleen richten op barpersoneel, maar op al het ondersteunende personeel dat een opdrachtgever nodig heeft. Daarbij hebben wij alleen mensen in ons bestand die echt affiniteit hebben met de evenementenbranche en ook echt willen werken.”

“Ik merk daarnaast dat we strengere regels hanteren dan anderen. Telefoons moeten achter de bar bij ons bijvoorbeeld in de kluis, je shirtje mag je niet opknopen en je haren moeten als dame in een staart. Zo zorgen we voor een hoge mate van uniforme kwaliteit.”

Klinkt logisch, maar ook strikt. Kan het personeel dat waarderen?

“Die begrijpen waarom we hiervoor kiezen. Tegelijkertijd zorgen we er op andere manieren voor dat we het werk heel leuk maken. Zo stond er bij Defqon.1 een photobooth bij de personeels-incheck die gratis mocht worden gebruikt. En we proberen altijd goodies te verloten onder het personeel of incentives in te zetten, zodat het competitieve element gaat meespelen.”

Welke ontwikkelingen merk je in de festivalbranche?

“Mensen maken sneller de keuze om hun ticket weer te verkopen of simpelweg niet te gaan. Daarnaast valt het op dat op ‘weekenders’ [festivals inclusief overnachting(en)] gasten minder geld uitgeven aan eten en drinken. Ze nemen meer vanuit huis mee om kosten te besparen. Dat betekent meteen dat ik minder personeel achter de barren en foodcorners hoef in te zetten.”

Zie je ook dat door de hoogte van de ticketprijzen, de bezoekers een stuk selectiever zijn?

“Het blijft bijzonder om te zien dat bezoekers prima meer dan €300 willen betalen voor een weekend-festival, zoals Lowlands, Defqon.1 of Down the Rabbit Hole. Dat komt vooral doordat die festivals enorm goed in elkaar zitten en veel aan beleving en randprogrammering doen voor de bezoeker. Dan krijg je ook waar voor je geld. Het is in mijn optiek niet zo dat ‘geen enkel evenement meer kaarten verkoopt’, maar mensen zijn wel een stuk selectiever geworden en de eisen liggen hoog. Je moet als organisator veel liefde en aandacht steken in de beleving van de bezoeker en aan goed verzorgde faciliteiten, dat is een trend die echt verder doorzet. “De festivals die blijven uitverkopen zitten gewoon steengoed in elkaar en de festivals die steevast moeite hebben met hun kaartverkoop schieten toch tekort omdat ze niet onderscheidend zijn of te weinig aandacht hebben voor de beleving van de bezoeker.”

Wat kan absoluut niet meer anno 2024?

“Als organisator je arrogant opstellen en uitspreken dat op jouw festival busladingen vol mensen zich standaard aandienen en hierin volledig voorbij gaan aan het werk dat er voor ons als personeelsleverancier in gaat zitten om een groot festival te voorzien van honderden collega’s. Ieder festival is een bizarre puzzel die wij leggen, vanaf de social media campagnes, de onboarding, het roosteren en de carpool schema’s. Het kan anno 2024 echt niet meer dat je als organisator denkt dat jouw festival zo populair is dat jij dit als organisator wel eventjes regelt tegen vrijwel kostprijs ‘omdat het toch zo geregeld is’.

En voor ons werk geldt dat een goede werkplek belangrijk is. Laatst stonden we achter een bar waar geen houten vloer in ligt. Sta je al snel op drassig gras te werken. Of dat je personeel laat overnachten op een crewcamping met te weinig douches of oplaadpunten voor telefoons. Ook zoiets; dat je verwacht dat het personeel na een dienst van tien uur zelf boterhammen moet smeren. Kom op zeg; dan zorg je toch gewoon voor een simpel warm item. Sorry, dan snap je het als organisator echt niet. Zorg goed voor je personeel en dan straalt dat 100% af op je bezoekers.”

Waar staat SOLID over vijf jaar?

“Dan zijn we dé plek voor iedereen die tijdelijk personeel zoekt, maar ook voor interim- en ZZP-klussen.” Plus dan hebben we een vacaturebank ontwikkeld voor de hele evenementen- en festivalbranche, zodat al dat jonge talent dat bij ons die eerste bijbaan heeft, heel mooi door kan stromen naar mooie vaste banen binnen deze branche.”

We zullen het via LinkedIn allemaal kunnen volgen, ga ik vanuit!

“Haha, absoluut.”

 

Beeld: Solid