Plastic is overal: in onze supermarkten, in onze huishoudens, in onze verpakkingen en inmiddels helaas ook in de natuur, de oceaan en ons voedsel. Maar eigenlijk vinden wij dat er op evenementen nog te weinig plastic is. En daarmee bedoelen we niet plastic als bouwmateriaal of verpakking, maar plastic als onderwerp, als thema. Want plasticvervuiling is een urgent probleem en evenementen kunnen een grote rol spelen in de bewustwording daarin. De bezoekers van een evenement staan nou eenmaal eerder open voor nieuwe inzichten en experimenten dan de bezoekers van een supermarkt. Hoe geef je je programmering een randje van plastic, op een manier die een steentje bijdraagt?
Ook bij meerdaagse evenementen is de aandachtsspanne vaak beperkt, zeker voor problematische onderwerpen. Het beste werkt het om verder te gaan dan een duurzaam bekersysteem en echt een directe beleving te bieden. De uitdaging is om het interessant te houden voor een vluchtig publiek. En omdat plastic vervuiling een groot en complex probleem is, is dat niet altijd even makkelijk. Oplossingen liggen niet voor de hand, confrontaties met de cijfers zijn niet voor de poes. En als je plastic afval live wil gaan upcyclen, hou er dan rekening mee dat omsmelten energieslurpende machines vergt, nogal kan stinken en maar zelden leidt tot een fraai eindproduct. Tot zover de beren op de weg. En dan nu: een rondje langs de inspirerende initiatieven…
Van afval tot souvenir
Wie het smelten van plastic op locatie goed onder de knie hebben, zijn de lieden van Plastic Fantastic. Ze hebben een trailer omgebouwd tot mobiele omsmeltfabriek, waarmee ze bijna wekelijks demonstraties geven aan kinderen en volwassenen. Als het plastic op de juiste wijze is verzameld en gesorteerd, maken ze dus iets van je afval, live. Op aanvraag maken ze ook mallen om zo het eindproduct meer aan te laten sluiten bij het thema van je evenement. Verder hebben ze op meerdere locaties blijvend meubilair neergezet: stoelen, banken en zelfs een leeuwenhok in Diergaarde Blijdorp. Wij zijn fan. Helemaal fantastisch!
Plastic vissen met de walvis
Over dieren gesproken, we kunnen natuurlijk niet om het enorme succes van Plastic Whale heen. Zij organiseren excursies om plastic uit de grachten te vissen, een teambuildingsuitje waar bedrijven graag voor betalen. Vervolgens maken zij daar producten van die echt waarde toevoegen, zoals kantoormeubilair en boten. Boten die ze daarna weer gebruiken om nog meer plastic op te vissen. Inspirerend? Dacht het wel. Vandaar dat ze ook praatjes geven, met boegbeeld Marius voorop. Een verhaal met humor en een boodschap.
Verbinden door te verzamelen
Bij Trashdating gaan ze nog een stukje verder. Zij zien het inzamelen van afval bij uitstek als een kans om mensen met elkaar te verbinden. Romantisch he? Nou, je kan bij hun activiteiten, waaronder Trashbingo en hun eigen Trashlesstival, ook gewoon je volgende zakenrelatie tegenkomen. En wie denkt dat zo’n initiatief alleen zou werken bij Nederlandse Groen-Linksers en dierenpartijdieren, ligt in elk geval niet op dezelfde golflengte als de marketeers van Corona, dat ene biertje dat je altijd drinkt op het strand. En tja, op dat strand, daar ligt steeds vaker plastic.
Branding in de branding
Dus startte Corona onlangs Protect Paradise, een wereldwijde campagne vol ‘beach cleanup’ evenementen die geheel draaien op vrijwilligers en influencers. Hoe die influencers nou worden betaald is onduidelijk, in elk geval wordt met Corona’s reclamegeld gesmeten om ooit weggegooid plastic nu door hun eigen consumenten weer van de stranden te laten halen. De campagne draait niet in Nederland, maar het geeft wel aan dat plastic opruimen op evenementen, met de juiste insteek, een kans is voor een merk om zichzelf opnieuw neer te zetten. En om plastic afval nog verder te beperken, lanceerde Corona onlangs een schroefsysteem voor blikjes als vervanging van de plastic sixpack-ring. Corona’s uitstraling mag misschien net zo lui zijn als een stranddag, ze zijn in ieder geval keihard bezig om het strand brandschoon te houden.
Kunst van kunststof afval
Dat je met dat ingezamelde plastic strandafval indrukwekkende kunst kan maken die op een evenement niet zou misstaan, dat bewijst Studio KCA met zijn reusachtige beeld in de Utrechtse Catharijnesingel, vlak voor poppodium TivoliVredenburg. Deze plastic walvis (daar is ie weer) is wel 11 meter hoog en maakten zij uit 5 ton plastic dat ze verzamelden op de stranden van Hawaii, New York en Zeebrugge. De torenhoge plastic blikvanger heet Skyscraper en kwam naar Nederland op initiatief van de Universiteit Utrecht. Bij zelfs de vluchtigste voorbijganger trekt hij behoorlijk wat bekijks, en hopelijk ook aandacht voor het probleem van de plasticsoep in onze oceanen. Op zijn minst is het een mooie Instagram-post waard, en sowieso een mooie hekkensluiter voor deze plastic post op Event Inspiration.
Beeld foto 2 en 3: Plastic Fantastic
Beeld foto 4: Printscreen website Trashdating.nl