event
inspiration

Het kleurrijke karakter van de Zwarte Cross

Wat wij kunnen leren van die Achterhoekse nuchterheid

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bas Veldkamp
event inspiration | zwarte cross | 1

Elk jaar weet Zwarte Cross weer te verrassen met gekke acts, waanzinnige wereldrecords, culinaire verrassingen en al niet meer. Althans, zo getuigen alle artikelen die telkens in de pers verschijnen. Het werd tijd dat we het festival (eindelijk) eens live meemaken, om te kijken waarom 220.000 bezoekers elk jaar naar Lichtenvoorde afreizen en hun vakanties er steevast omheen plannen.

Het is een open deur, maar het moet gezegd; Zwarte Cross is een onvergetelijk festival. De gemoedelijke sfeer die daar wordt ervaren, is ongeëvenaard. Daar mogen we als Randstadters best jaloers op zijn! Waar inspiratie zoeken het doel was, gingen we vooral naar huis met een verliefd gevoel op de organisatorische aanpak. Gewoon wauw! En het belangrijkste; met wat kleine tweaks kan dat ook op corporate events worden doorgevoerd.

LEES OOK: Wat is het succes van Zwarte Cross?

Samen is ook echt samen

De Zwarte Cross beleef je met kameraden. Dat geldt allereerst voor bezoekers; binnen een uur zijn alle kaarten verkocht (nog voordat er überhaupt één artiest of act bekend is), omdat men weet dat dit de plek is om samen te feesten. Maar het geldt ook voor de organisatie. Je voelt vanaf de parkeerbegeleiders tot het personeel in de perstent en de beveiliging op terrein; dit is ‘ons kent ons’. Barstenvol trots op dit unieke event creëren zij een gastvrijheid waar je ademloos van kunt genieten. Uiteraard, je kunt het personeel inhuren bij de profi-partijen. Dan weet je zeker dat het perfect geregeld is. Maar wees eens eerlijk; als het gros van de bezoekers uit de regio komt, dan heb je toch liever personeel dat ‘dezelfde taal’ spreekt (en nee, dan bedoelen we niet het dialect, maar de herkenbare gemoedelijke tone of voice). Datzelfde geldt ook voor een congres, seminar of ander event. Hoe prachtig de hostesses ook zijn; de hartelijkheid zie je (nog) meer terug als je eigen medewerkers inzet. Het zijn de ambassadeurs van jouw event en dat ervaar je als gast.

Alles kan… en wordt geaccepteerd

Op een overtrokken reactie over creatieve decoratiebordjes na, blijkt bij de Zwarte Cross vooral dat alles mogelijk is. Wil je 50 mannen laten zingen (inderdaad, de Koorbazen waar we al eens over schreven), gewoon doen. Kinderen bekend maken met (categorie 1) vuurwerk; onder begeleiding laten afsteken moet kunnen toch?! Bezoekers in één weekend vermaken met talloze muziekgenres en entertainment; ze vinden alles even geweldig! Een theatrale act die als ware slagers dierenknuffels ontleed; de lachsalvo’s waren van ver hoorbaar. Achterop bij een professionele motorrijder voor een enorme looping; de inschrijvingen waren supersnel vergeven.

Wat wij hiervan leren? Hou eens niet zo vast aan die hokjesgedachten in de programmering. Stel je open voor originele ideeën. Kijk eens wat er in de eerste brainstorm is gesneuveld en of dat echt niet door kan gaan. Vaak zitten daar prachtige vondsten tussen!

Weg ermee, met die dure AV

Op het hele terrein (en dat is echt gigantisch!) was geen enkel LED-scherm te vinden waarop een optredende artiest, act of racewedstrijd te zien was. Zelfs de programmering op het hoofdpodium moest het doen zonder live-registratie. Had iemand daar last van? Nee joh! Iedereen geniet toch wel van de optredens; dat wordt niet persé beter door een paar led-pixels. Oké, we chargeren, maar serieus, probeer het eens. Steek dat geld liever in extra aankleding of vermaak. Dat snappen ze perfect bij de Zwarte Cross!

Duurzaam is leuk, maar nu even niet

Er viel ons nog wat op, zij het minder positief. Alle inspanningen van de organisatie ten spijt; duurzaamheid staat niet bovenaan het lijstje van de gemiddelde bezoeker. Initiatieven met o.a. gescheiden afvalbakken, logoloze bekers en herbruikbare draagtrays zijn goed bedacht en waarderen we. Maar het was overduidelijk dat de bezoekers daar totaal anders over dachten, getuigen de laag afval waar je op het hele terrein overheen liep. Heel anders was dat bij het festival Wonderfeel waar we een dag later waren. Dit midden in de natuur gelegen klassieke muziek event had een totaal andere doelgroep. Met duidelijk een andere mindset, want de spaarzaam, maar tactisch geplaatste vuilnisbakken waren goed gevuld. En op de grond… hebben we letterlijk niet één servet, beker of stukje eten zien liggen. Hulde! En voor de Zwarte Cross, en voor alle eventprofessionals, een mooi leermoment; bedenk goed wat jouw doelgroep is en hoe je ze zover krijgt dat hun mindset écht verandert, zodat het resultaat oplevert.

Op corporate events heerst bijna vanzelfsprekend een meer zelfbewuste vibe. Ook dan is het belangrijk te bekijken hoever je kunt gaan in de verduurzaming. Bedenk een meerjarenplan (bij terugkerende edities), zodat je gasten stap voor stap mee neemt in het proces. Dat scheelt bekers rapen.

Al met al, we zijn verliefd… op de Zwarte Cross en de honderden medewerkers die zich passievol inzetten om alle ‘inwoners van Eindhoven’ (yep, zoveel bezoekers waren er) een geweldig weekend te bezorgen!

Beeld: Zwarte Cross

Meepraten over dit onderwerp? Let's hear it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *