Wat doe je als je voor goMICE werkt en geregeld de vraag krijgt of dat ‘die registratietool’ is. Dan leg je uit dat dat Momice is en het twee verschillende organisaties zijn die toevallig in dezelfde MICE-branche werken.
Gelukkig kennen Diewertje Reekers, director MICE & Marketing van goMICE, en Rutger Bremer, tot twee weken geleden co-founder van Momice en nu COO bij Spotler, elkaar goed en lachen ze er beiden om. Sterker nog; dit voorval brengt ze in gesprek met elkaar over de uitdagingen en kansen in onze branche.
“Slechts weinig gebruiken MICE”
Diewertje: “Mooi dat één verschillende letter ons aan tafel brengt voor een gesprek.”
Rutger: “Zeker. Terwijl het ook best bijzonder is, want veel bedrijven hebben het woord ‘event’ in hun naam zitten, maar slechts weinig gebruiken ‘MICE’.”
Diewertje: “Terwijl men in het buitenland die term juist wel gebruikt. Wij zijn met goMICE eigenlijk onderdeel van drie van de vier letters, namelijk Meetings, Incentives en Events. We zitten met één been in de in de eventbranche en één been in de zakenreisbranche. We organiseren zelf geen Congressen, maar de reizen of programma’s eromheen. Binnen goMICE zetten we de C dan ook in voor ‘Concepts’.”
Rutger: “Wij kozen voor ons bedrijf voor een conceptnaam die nieuwsgierig maakt. We zijn een ‘mobile site voor mice’ en dat werd Momice.”
“We zijn meer dan de band-bier-bitterbal-feestjes”
Rutger: “Veel mensen buiten onze branche weten niet dat de MICE-branche bestaat en er een hele keten van leveranciers onder hangt die elkaar nodig heeft. Het is jammer dat de term niet zo doordrongen is, zoals bijvoorbeeld Horeca dat wel is voor de Hotels, Restaurants en Cafés.”
Diewertje: “Inmiddels zijn we veel meer dan de band-bier-bitterbal-feestjes van 15 jaar geleden. Live communicatie is onwijs waardevol in de communicatiemix. Helaas wordt het nog niet altijd als een volwaardig vak gezien terwijl, als je het goed orkestreert, een heel krachtig middel is.”
Rutger: “Wat dat betreft zouden we als branche meer campagne moeten voeren. Er gaat veel geld mee gemoeid, dus ‘better take it serious’.”
Diewertje: “Helemaal mee eens. Daarom bieden wij bijvoorbeeld vrijblijvende sparringsessies aan, waarin we dieper achterhalen wat de doelstellingen zijn, wat de doelgroep drijft en wat andere randvoorwaarden zijn zoals gedragsverandering, kennisontwikkeling, conversie of andere vormen van ROI.”
Rutger: “Dat is heel goed. Datzelfde doen wij met een academy vol blogs, artikelen en onze gratis Blueprint-methode waarmee we vanuit ons de events willen professionaliseren.”
“Belangrijk om alle stakeholders tijdig te betrekken”
Diewertje: “Nog niet alle eventmanagers sturen echt aan op een nulmeting, zodat het effect van een event meetbaar wordt. Ook denken ze niet altijd na over het campagnematig inzetten van een eventtraject. Eigenlijk waar de diensten van goMICE en Momice elkaar zo mooi aanvullen. Een langdurig traject met engagement, activatie, eventcommunicatie en dataverzameling.”
Rutger: “Een event kan niet snel mislukken, wanneer het succes ervan op voorhand niet wordt geformuleerd. Dus dan kijk je als eventmanager al snel of het een vlekkeloze productie was en bepaalt dat de mate van succes.”
Diewertje: “Een marketeer of salesmanager is ook weer op een heel andere manier bezig met live communicatie. Die wordt bijvoorbeeld afgerekend op leads of verkoopcijfers en is veel minder bezig en bedreven met wat er op het event zelf moet gebeuren om het succesvol te laten zijn.”
Rutger: “Het is belangrijk om alle stakeholders tijdig te betrekken en de doelstellingen voor de hele organisatie goed boven tafel te krijgen. Zeker als je beseft hoe duur een event is en hoe weinig er naar meetbare resultaten gekeken wordt. Dat is bijzonder want andere campagnes binnen een organisatie wordt daar sterk op gestuurd.”
“Je bent marketeer, strateeg, lobbyist en communicatie-expert”
Rutger: “Daarbij is het belangrijk te beseffen dat niet elke organisatie op hetzelfde niveau zit qua professionaliseringsslag binnen events. Er zijn bedrijven die ons voor de eerste keer als registratietool inzetten in plaats van de aloude Excel-lijsten. Dan willen we ze eerst daarmee helpen. Om vervolgens hopelijk die vervolgvragen te kunnen stellen om hen te helpen bij de verbetering van hun event.”
Diewertje: “Ik denk ook dat het niet altijd bij de eventmanager ligt. Je moet de rest van je team erbij betrekken om van je event een succes te maken. Er wordt namelijk nogal wat van je verwacht als eventmanager. Je bent zowel marketeer, strateeg, lobbyist en communicatie-expert.”
Rutger: “Op een event straal je uit wat je bezighoudt als organisatie. Dat is lastig in een wereld die constant onderhevig is aan veranderingen.”
Diewertje: “De wereld verandert inderdaad snel en daarmee ook de perceptie van deelnemers. Ik merk dat ook op een onderwerp als ‘duurzaamheid’. De CSRD-wetgeving zorgt ervoor dat organisaties steeds bewuster worden van de impact van een incentive reis of event.”
“Wanneer is iets duurzaam?”
Rutger: Wat zie je daar precies van terug bij aanvragen?
Diewertje: Bedrijven kiezen nu soms voor een bestemming die goed met de trein te bereiken is. Of zorgen voor CO2-compensatie voor het vliegen. Wat ook meer gebeurt is dat er een stuk MVO aan het programma wordt toegevoegd, zoals bijvoorbeeld het helpen bij een natuurproject of op een lokale school. Of dat ze bewust Green Key-locaties in hun programma opnemen. Als je elke keer stappen zet, komen we ook heel ver met zijn allen.
Diewertje: “Wat ervaar jij van deze trend bij Momice?”
Rutger: “Men wenst van ons ook duurzame opties en daar denken we graag in mee. De vraag is nog wel; wanneer is iets duurzaam? Als iets lang meegaat of als iets duurzaam geproduceerd is? We hebben badges die gemaakt zijn van bermgras. Als je die weggooit is dat niet zo erg, maar hij gaat maar één keer mee. We hebben ook gelamineerde badges. Minder duurzaam geproduceerd, maar ze gaan door het gebruik van stickers wel minimaal vier keer langer mee. Je kunt duurzaam dus op twee manieren invullen.”
Diewertje: “Is er met online events ook nog duurzame winst te behalen?”
Rutger: “Het valt op dat de grote events van 500+ gasten plaatsmaken voor kleinere events van 30 tot 150 personen. Maar nee, in Nederland heerst een hardnekkige vergadercultuur waarbij men elkaar wil ontmoeten. Bij organisatoren bedoel ik, want de bezoekers willen voor bepaalde events zeker wel online gaan. Liever een half uur webinar, dan een halve dag kwijt zijn met vrijwel hetzelfde inhoudelijke programma. Maar wat doe je als organisatoren niet mee willen?”
“Bleisure: een combi van business en leisure”
Diewertje: “Grappig hoe bezoekers soms bepalend zijn voor sommige ontwikkelingen. Ik merk bijvoorbeeld een trend bij meerdaagse evenementen zoals meer vrije tijd of Bleisure; een combi van business en leisure. Bezoekers willen, zeker na corona, tijdens deze lange events momenten van vrije tijd. Een moment van bezinning of om alle prikkels gedurende de dag een plek te geven. Of juist mogelijkheid om een bestemming op eigen gelegenheid verder te ontdekken.”
Rutger: “Kan je als medewerker verantwoorden aan je leidinggevende dat je tijdens een event van twee dagen ook gemasseerd bent of in een chillruimte hebt gezeten?”
Diewertje: “Absoluut. Je zei het daarstraks zelf: events are serious business. Tijdens een goed uitgezet programma, moet je mensen de ruimte geven de ontvangen content te laten bezinken. Ook dat hoort bij het behalen van een goed resultaat. En uiteraard de toenemende nadruk op wellbeing en vitaliteitsmanagement.”
Rutger: “En zo komen we weer terug bij waar we ons gesprek mee begonnen: live communicatie is een onwijs belangrijk instrument om organisatiedoelstellingen te behalen.”
Diewertje: “Precies. Dus voor alle organisaties geldt: Momice, goMICE… just go MICE, and you better take it serious!”
Beeld: Momice, goMICE