Groot, groter, grootst. Dat is vaak het startpunt van elk event en incentive. Het moet mooier, beter, spraakmakender, opvallender, onvergetelijker dan het vorige. Ja en nee. Natuurlijk wil je graag iets onvergetelijks organiseren, maar dat hoeft niet hand in hand te gaan met groter dan de laatste editie! Over the top staat gelijk aan ‘te veel’, en da’s nooit goed. Tijdens een famtrip naar Marrakech met Travelmediate en KTI Voyages zagen we hoe je met minder, veel minder, een indruk achterlaat die inspireert en Instagrammable is. Want als het op Insta staat, is het vereeuwigd!
Famtrip om een bestemming te leren kennen
Hier hoort natuurlijk een anekdote bij. Er waren eens zes travel agents uit Nederland van organisaties als Drt-Groep en Uniglobe die op een woensdagavond vermoeid en verdwaasd uit het vliegtuig in Marrakech stapten. De helft van de werkweek zat erop en een vliegreis is voor de meesten niet heel ontspannend. Een redelijk globaal programma was aan hen gepresenteerd met highlights als slapen in tenten in de Agafay woestijn, een bezoek aan de Berbers in het Atlasgebergte en het schitterende Royal Mansour. Alleen dat was al genoeg voor de reisprofessionals om met Travelmediate mee te gaan en het gebied te ontdekken voor hun b2b-klanten.
De truc(k) die je versteld doet staan
Een vrolijk stel medewerkers van KTI Voyages ontving de groep in een prima-de-luxe minibus om meteen richting woestijn te karren. Het meest ongewenste op zo’n moment gebeurde: na een half uur stond de bus stil langs de kant van de hobbelige highway. Met tig excuses van driver en guide: ‘So sorry! The engine has problems. Anyone knows how to fix it? Please come outside so you can at least enjoy the Moroccon heat, till we get help. And could you not take pictures of this for social media?” De Marokkanen probeerden op een 100 km-weg hulp van voorbijrijdende auto’s, trucks en kamelen-karren (!) in te schakelen. Al snel stopte een eerste vrachtwagen en direct daarna een tweede. Na wat Arabische begroetingen (as-Salaam-Alaikum) en uitleg over de motor werd besloten dat de travel agents hun reis maar moesten voortzetten in de geroeste trailer van een van de vrachtwagens. Mind you; er zouden schapen en geiten in zitten. Meegaand als doorgewinterde reislustigen zijn, vonden ze het wel prima. Een ladder werd tevoorschijn gehaald en voor iedereen kon beseffen wat er precies gebeurde, laafde het gezelschap zich aan Marokkaanse muziek van twee verstopte muzikanten, zittend op gekleurde poefen, omringd met lakens vol glinsterende lovertjes en genietend van Marokkaanse thee! En dat in de truck van de zogenaamde Barmhartige Samaritaan – die natuurlijk in het complot zat. Want hee, de minibus met pech reed zonder enige moeite achter de vrachtwagen aan.
Succes zit ‘m ook in klein, kleiner, kleinst
Een binnenkomer met creativiteit en een onvergetelijk warm welkom. In dit geval een entree in een ander land, maar je kunt je vast voorstellen dat dit ook met vervoer of registraties en entrees in Nederland kan. Eens niet die bolides ‘zoals het hoort’ of de gelikte routes waar niet vanaf geweken mag worden. Een keer geen standaard ‘welkom, mag ik uw jas’, maar het lot om bestwil de verkeerde richting in duwen om er een positieve en toffe draai aan te geven. Je kan tenslotte maar een keer een eerste indruk maken. Dus, pak je waterpijp en neem er een pot Marokkaanse thee (avec beaucoup de sucre!!) bij en denk gewoon eens klein, kleiner, kleinst. Met als rode draad: de menselijke maat!