Een vuige act nog vuiger maken, dat is goede programmering

Hoe een locatie en artiest elkaar naar een hoger niveau tillen.

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Elke locatie, elke ruimte, en elke artiest heeft zijn eigen magie. Heeft iets uitzonderlijks, dat ontstaat wanneer de juiste elementen samenkomen. Om haar bezoekers onder te dompelen in exact deze magie, besteed kunst- en muziekfestival Grasnapolsky uitvoerig aandacht aan de ultieme programmering. Na vijf jaar Radio Kootwijk, heeft het festival nu een primeur door als eerste festivalorganisatie neer te strijken in Fabriek De Toekomst in Scheemda. In de zoektocht naar een nieuwe locatie sloot ook programmeur Jacob Hagelaars aan. “Waar de collega’s van productie vooral kijken of iets uitvoerbaar is, probeer ik me echt voor te stellen hoe ik ergens een uniek moment kan creëren. Want de locatie vormt de basis, het is aan ons om dat af te maken!”

De artiesten worden weliswaar niet uitgezocht op basis van de locatiekeuze, maar het speelt wel degelijk een rol voor festivals zoals Grasnapolsky. Het feit dat Groningen dit jaar de locatie is, maakt dat er ook is gekeken naar lokale artiesten, daar waar de ‘nieuwe’ bezoeker mogelijk meer van wil ontdekken. Zodoende hebben acts als Ohslo en Marlene Bakker een plek gekregen in de timetable. “Weinig mensen kennen Marlene. Belangrijkste reden is vermoedelijk dat ze in Gronings dialect zingt. Op Radio Kootwijk hadden we het publiek hier waarschijnlijk minder blij mee gemaakt, maar hier verdient ze absoluut een podium. Ze is ook gewoon heel erg goed!”

Vuig nog vuiger maken

Jacobs rol en passie is uiteindelijk ook kijken naar de mogelijkheden van een locatie voor de geboekte artiesten. “We hebben verschillende zalen en proberen die echt optimaal in te zetten,” legt Jacob uit. Daarbij hoort dus ook artiesten het podium bieden dat ze verdienen. “Als we het goed doen, wordt een vuige act nog vuiger! Bijvoorbeeld door de band Sons in een kleine zaal te zetten. bij voorkeur een laag plafond en weinig afstand tussen de band en het publiek. Wat zeg ik? Soms zelfs helemaal geen podium, wat bijvoorbeeld het geval was bij BeraadGeslagen. We hopen dat er bij wat optredens nog gecrowdsurfd gaat worden. Dit zijn de dingen die echt het verschil maken in beleving.”

Grasnapolsky plaats bij voorkeur een vuige act in een kleine zaal, met weinig afstand tussen artiest en publiek

Een beetje zondagmorgenmagie

En die beleving is alles, als het aan Jacob ligt. “In een grote zaal met grote ramen – zoals de Bolkokerszaal nu – wil je eigenlijk het tegenovergestelde doen: romantiek, magie en het ultieme sunday morning gevoel creëren. Daar kiezen we voor de Rotterdamse act Winterdagen, die juist die zondagse pianomuziek maakt. Nu maar hopen dat de zon doorbreekt*, door die hoge ramen naar binnen valt en haar magie loslaat op het publiek.”

Als het licht door de ramen schijnt kan er volgens muziekfestival Grasnapolsky magie ontstaan op je eventlocatie tijdens een optreden

De praktische overweging

Helaas is er ook de keerzijde van de medaille. Want een artiest kan nog gemaakt zijn voor de meeste kleine, intieme zaal; als het om een populaire act gaat, loop je een compleet ander risico. “Hoe graag ik ook de perfecte combinatie maak tussen zaal en artiest, ik denk ook na over de indirecte gevolgen. Zet je een grote artiest in een zaal waar ruimte is voor 200 man, dan steken andere problemen de kop op. De meest voor de hand liggende in de eventbranche is de doorstroom van bezoekers en veiligheid. Maar er is een nog veel belangrijkere. Ben je op een festival waar je die ene artiest ein-de-lijk kunt zien, wordt je vervolgens teleurgesteld omdat de zaal vol is en je omver wordt gelopen.” Tegen die zure nasmaak weegt weinig magie op. Al denken de lucky few die wél een plekje hadden daar waarschijnlijk anders over.

Het heilig vuur van de artiesten

Grasnapolsky stelt zichzelf en bezoekers continu voor de uitdaging meer te ontdekken, te ervaren en te delen. Dit geldt ook voor haar artiesten! Om die reden is er dit jaar gekozen voor bijzondere sessies naast het programma in de fabriek. In de kerk van Scheemda spelen artiesten die óók in de fabriek geprogrammeerd zijn, maar die hier de kans krijgen iets heel anders te laten zien. “Bij de selectie van de artiesten voor deze sessies kijken we kritisch naar wat er ontdekt kan worden, hoe artiesten zichzelf opnieuw kunnen uitvinden. Voor een singer-songwriter is er weinig verschil tussen een podium in een zaal of een kerk. Maar een artiest als Jay-Way, die met een hele band optreedt in de fabriek, creëert met een spoken word-optreden voorzien van uitsluitend gitaarbegeleiding iets compleet nieuws.” Zo ontstaat op een heilige plek een unieke festivalervaring. En dat heilige vuur, daar is Grasnapolsky groot in.

* Festival Grasnapolsky vindt elk jaar in het eerste weekend van februari plaats. Dit jaar betekende dat geen doorgebroken zon, maar vooral regen. Veel regen.