Feit: de druk op het Amsterdamse stadsleven neemt toe. Locals krijgen minder leefruimte en de zoektocht naar oplossingen raakt ook de eventwereld. Om het consumententoerisme meer te verspreiden introduceert de gemeente Metropoolregio Amsterdam, met Zandvoort als Amsterdam Beach en Muiderslot als Amsterdam Castle. De oplossing voor het zakelijk toerisme, is minder besproken. Te hoge prijzen voor gasten en relaties, te slechte bereikbaarheid en afnemende beschikbaarheid. Dus wat dan? Als zakelijke evenementen ín Amsterdam productioneel lastiger wordt, welke mogelijkheden heb je dan als eventmanager?
Exact daar zagen Michiel Smilde en Floris Licht, oprichters en bestuursleden van Event Park Amsterdam, ruimte. Letterlijk, door het onder de aandacht brengen van de Gemeente Haarlemmermeer. Hun gedeelde trots, vertrouwen en idealisme vormde de basis voor dit bijzonder collectief, een strategie waarbij ze door verschillende initiatieven samen met lokale betrokkenen de mogelijkheden van de regio willen laten zien en beleven. Een knap stukje storytelling en niet de gebruikelijke top-down benadering. Michiel vertelt
Nieuw Nederlands Peil
“Event Park Amsterdam is een conventionbureau 2.0. Niet opgezet vanuit de gemeente, maar door lokale ondernemers. Daar onderscheiden we ons mee, evenals met het opvallende feit dat dit gebied gemiddeld 6 meter onder zeeniveau ligt. Dit komt zowel op de website als offline communicatie ook terug!” De club, bestaande uit 34 partners en groeiende, heeft een geheel eigen visie voor het serieus op de kaart zetten van een gebied. Als het aan hen ligt plukt de eventbranche de komende jaren hier heel wat (internationale) vruchten van!
Het voordeel van internationaliteit
Haarlemmermeer, de officiële naam van Event Park Amsterdam en centraal geleden tussen Haarlem, Amsterdam en Leiden, kent een aantal indrukwekkende cijfers. “60.000 expats, 8.000 bedden: we staan in top 3 van gemeenten met het meest aantal hotelbedden. Jaarlijks overnachten hier 2.000.000 gasten gemiddeld 1,4 nacht.” De venues, hotels en event- en congresfaciliteiten in de omgeving kunnen deze wereldwijde toestroom ook aan. “Het is de achtertuin van Schiphol, dichtbij de stadscentra, omgeven door groen en goede verbindingen.” Over de afstand die nu nog soms als nadeel wordt ervaren, is Michiel simpel en positief: “Voor het publiek en de professionals die Amsterdamse gemakken en Nederlandse afstanden gewend zijn, is het soms even schakelen om buiten de stad te toeven. Op internationaal niveau zijn de afstanden echter te verwaarlozen.” Sterker nog: met 20 minuten ben je vanaf Hoofddorp in de hoofdstad, een afstand die je ook makkelijk binnen de stad aflegt. “Overdag genieten van de stad, ‘s avonds bijkomen in en profiteren van een buitengebied. Ideaal!”
Hotels, restaurants, ruimte: komt dat zien!
Om zijn enthousiasme te delen, organiseerde hij met bestuur en partners het Inspiratie Event. Het twee dagen lang pamperen van eventmanagers en -planners om hen de mogelijkheden aan de lijve te ondervinden, waaronder een bezoekje aan de Boeing in de achtertuin van het nieuwe Corendon-hotel, om maar wat te noemen. “Een cityguide, maar dan in real life. Belangrijk was dat de deelnemende partners echt hun best deden hier iets bijzonders van te maken. Voor veel eventmanagers is een locatiebezoek gesneden koek, maar weet je ze echt te verrassen, dan maak je impact.” En verrast werden ze zeker! Het Cultuurgebouw kwam met een onverwacht “trekkenballet”: de (voor evenentmanagers) bekende trekken-installatie bracht op wel heel onverwachte wijze de mogelijkheden van de locatie onder de aandacht. Van der Valk langs de A4 liet de hotelkamers voor wat ze waren, maar presenteerde wel een shetlandfokkerij en immense vogeltuin. Algehele consensus: dit vergeet je niet.
Lawaai maken met de gemeente
Dat was precies waar de organisatie voor ging. “Samen lawaai maken, door met storytelling eventmanagers enthousiast te maken voor de regio. Door een originele presentatie zorg je er als venue voor dat een planner jouw locatie of hotel de volgende keer wél overweegt, en gebeurt dat, dat komen wij samen weer een stapje dichterbij Haarlemmermeer een geliefde eventregio te maken.” Een win-win-win, voor de individuele partners, het collectief Eventpark én Gemeente Haarlemmermeer. Want ook deze laatste partij is inmiddels aangesloten. “Wij willen vanuit ondernemerschap de gemeente helpen met het profileren van het gebied. Zij hebben te maken met politiek en budgetten en missen een bepaalde marketingkennis van de eventbranche. Vanuit onze achtergrond, kennis en kunde helpen wij elkaar, en realiseren zo een verdere ontwikkeling van de regio. Samen staan we tenslotte sterk!”
Krachten bundelen tijdens de borrel
Om de strategie van het gezamenlijk enthousiasmeren actief te verspreiden, werkt het bestuur hard aan het bundelen van lokale krachten. Ambassadeurschap is hierin een belangrijke factor, en daarom blijft het betrekken van partners niet beperkt tot de beslissers. “We willen ook de medewerkers van onze partners betrekken, en dus zijn we begonnen met een collectieve vrijdagmiddagborrel. De eerste telde ruim 80 gasten, voor de volgende stevenen we af op 150. Event Park Amsterdam is ontstaan vanuit een visie, maar vooral ook liefde voor de regio. Dat willen we met iedereen delen!”
Bekijk hier de aftermovie voor een indruk van Event Park Amsterdam
Beeld: Goulmy Photography & Design