Als organisatie is CBRE het jaar door bezig met het vergroten van kennis, om die vervolgens ook te delen. Met haar klanten tijdens relatie-events, maar ook met haar medewerkers. De kick-off aan het begin van ieder kalenderjaar is daar een belangrijk voorbeeld van. Voor veel bedrijven en organisaties geldt dat de jaarplannen, strategieën, doelen en dromen tijdens zo’n kick-off event hun weg vinden naar de mensen. Wij vroegen CBRE: hoe zorg je ervoor dat de boodschap bereikt en beklijft?
Lees ook
Met de hele organisatie samenkomen in de eerste week van het nieuwe jaar is voor CBRE een belangrijke moment. Dan blikken ze terug, vieren ze succes en delen van de toekomstplannen.
Interactieve benadering
“Alles met als doel om onze collega’s te inspireren, te motiveren en met elkaar te verbinden.” Corporate marketing manager Kim Stutterheim, legt uit dat ze grondig te werk gaan in het organiseren van een sterk inhoudelijke en feestelijke nieuwjaarsevent. Zo wordt het bestuur from the get go betrokken bij de inhoud van de dag. “Halverwege het jaar starten we de voorbereiding door middel van een interactieve sessie met de board, waarin we de onderwerpen voor het nieuwe jaar formuleren. Samen bespreken we wat de belangrijkste boodschap voor collega’s is en hoe we deze het beste kunnen overbrengen. Denk aan een sessie met grote vellen papier, een stapel post-its en de nodige energie!”
Strategische boodschap voor langere tijd
“Uit al deze input wordt door een team van communicatie- en marcomspecialisten de essentie gevat, om een overkoepelend thema te formuleren.” Opvallend is dat dit thema niet stopt bij alleen het kick-off event. De boodschap wordt het hele jaar door ingezet, de kick-off is “slechts” het vertrekpunt. “Tijdens het event bereiken we onze collega’s met deze boodschap, maar door de kracht van herhaling het hele jaar door, zorgen we dat die boodschap ook echt beklijft. Sterker nog: er wordt aan het eind van het jaar niet perse afscheid genomen van zo’n thema. Elk jaar draagt bij aan het vorige en het volgende, en dat zie je terug in de communicatie.”
Een podiumprogramma voor en door collega’s
Het podiumprogramma bestaat uit een aantal vaste elementen: een terugblik, een forecast en het delen van projecten waar we trots op zijn. “Deze onderwerpen zijn voor een organisatie als de onze heel belangrijk. Collega’s willen graag weten hoe het bedrijf ervoor staat en waar we op gaan focussen in het nieuwe jaar.” Ieder jaar kijkt het team opnieuw hoe ze die elementen het beste vorm kunnen geven. “Dit jaar hebben wij bijvoorbeeld een film gemaakt waarin een aantal van onze toonaangevende projecten centraal staan. Maar daarnaast stonden er ook negen collega’s op het podium om zelf te vertellen hoe zo’n project tot stand komt. Een verhaal vóór en dóór collega’s.”
Energie en verbinding
Ook de nodige energizers en verrassingsmomenten mogen niet ontbreken. “Zo hebben we aan het begin van de presentatie een feestelijk onderdeel toegevoegd: het proostmoment! “We zorgen dat er een koud drankje klaar staat, ieder jaar iets anders en passend bij het thema. En hiermee proosten we samen op het nieuwe jaar. Dit zorgt voor een boost in de energie, een feestelijk karakter, en de verbinding onderling.”
Een blijvende indruk maken
Uiteindelijk is dat ook gewoon ontzettend belangrijk. “Verwachtingen overtreffen is absoluut de kracht van onze events. We willen iets creëren wat de collega’s achterlaat met een gevoel van trots, van wauw!” Precies dat gevoel laat zien dat je een medewerker hebt bereikt, versterkt het vertrouwen dat de boodschap beklijft. Als je samen met je organisatie zo het jaar begint heb je in ieder geval een vliegende start te pakken!
Beeld: Tycho Müller / Tycho’s Eye