Voor wie Paaspop niet kent; het is traditiegetrouw de festivalopener van het seizoen, met 90.000 bezoekers, ruim 14 stages en meer dan 200 (inter)nationale acts. Uit ervaring weten we hoe bijzonder het paasweekend door dit meerdaagse event wordt. Op Paaspop hoef je niet op zoek naar eitjes, maar speur je het terrein af naar toffe optredens, verrassende acts en bijzonder stagedesign. Geloof ons, je schoonmoeder of oma kan nog zo gezellig zijn, maar hier kan niets tegenop!
Moet je onverhoopt wel komen opdraven tijdens de paasdagen, dan kan je alsnog van dit festival genieten. Voor de tweede keer wordt namelijk Paaspop Business Event georganiseerd. Een exclusief event voor ondernemers en medewerkers.
Wij spraken Mark van de Laarschot, verantwoordelijk voor deze pre-Paaspop-party, over het ontstaan en de invulling van de unieke insteek van dit ‘zakelijke festival’.
Hoe is Paaspop Business Event ontstaan?
“Net zoals elk festival werkt Paaspop nauw samen met partners. Om hen, samen met andere belangrijke mensen en organisaties uit het netwerk, te bedanken, ontstond jaren geleden de Skyclub. Een dienst dat de normale VIP-experience zoals bekend van andere festivals oversteeg, maar wel lekker down to earth bleef. Geregeld kwam de opmerking terug dat een soortgelijke ervaring ook aan hun medewerkers en relaties werd gegund… en zo geschiedde!”
Hoe ziet het programma eruit?
“Het Paaspop Business Event start met een Business Meeting [van 17.00 tot 20.00 uur], met inspirerende sprekers, een rondleiding over het terrein en uiteraard een uitgebreide borrel. Dit is uitsluitend voor eigenaren van een onderneming en de onderliggende managementlaag. Aansluitend begint het Business Festival [van 20.00 tot 00.00 uur] waarvoor een deel van het Paaspop terrein wordt opengesteld en ondernemers en haar medewerkers ‘Paaspop in het klein’ beleven met op diverse stages een gevarieerd programma van bands, dj’s en acts.”
Wat was de opkomst afgelopen jaar?
“Vorig jaar hadden we ruim 2.000 bezoekers en dit jaar verwachten we te gaan verdubbelen.”
Wat is volgens jou de reden van het succes?
“Als je kijkt naar de festival-kant, dan merk je dat veel ondernemers moeite hebben om goed personeel te krijgen én te houden. Dan kan je voor de teamspirit naar een concert of film gaan, maar dan dien je te kiezen voor één genre voor het hele bedrijf. Bij ons is er echt voor ieder wat wils, op een laagdrempelige manier. En dat voor een scherpe prijs. Daarnaast vonden ze de eindtijd zeer prettig, want de medewerkers moeten de dag daarna vaak gewoon weer aan het werk.
Wat betreft het meeting-gedeelte valt op dat de setting dusdanig is, dat het haast veel moeite kost voor ondernemers om niet te netwerken.”
Wat heb je geleerd van de eerste editie?
“Het feit dat er zoveel genetwerkt werd was ook meteen een aandachtspunt. Er was matige interesse in de sprekers omdat de opstelling niet klopte en de presentaties te lang waren. Dat hebben we voor deze editie volledig omgegooid met korte pitches in een inspirerende omgeving.”
"Je moet starten om te kunnen verbeteren."
Levert het financieel gezien ook nog voordeel op?
“Voor ons is het commerciële aspect niet zo belangrijk. Waar andere festivals soms dergelijke business meetings nodig hebben voor een positieve balans, geldt dat voor ons absoluut niet. We zouden de donderdag ook kunnen vermarkten aan één grote organisatie, maar dat willen we niet. We zetten in op een inhoudsvolle samenwerking; niet enkel alleen tussen ons en de aanwezige organisaties, maar ook tussen de organisaties onderling. Het is mooi om te zien dat er waardevolle kruisbestuivingen ontstaan.”
Wat maakt dit event ‘typisch Paaspop’?
“Het moet dicht bij onszelf blijven. Dus geen dure externe sprekers, maar gepassioneerde mensen uit ons eigen netwerk of onze eigen organisatie. Verder verzorgen we alles goed, maar is er niets over de top. Geen pluche, geen high exclusive business-zaken. Een lekkere no-nonsense aanpak. Of mensen nou in hun colbertje of in een afgetrapte spijkerbroek met bergschoenen komen: iedereen voelt zich op hun gemak.”
Welke ambitie hebben jullie met dit event?
“Dat is echt om relevant te zijn voor een hele grote groep ondernemers. We willen een ontmoetingsplek zijn waar nieuwe samenwerkingen ontstaan én waar bedrijven iets aan hun relaties en medewerkers kunnen bieden. En in de slipstream creëren we op deze manier veel ambassadeurs voor Paaspop.”
Wil je zelf met jouw medewerkers of relaties naar Paaspop… schiet dan op, aanmelden is een eitje!
Beeld: Paaspop