Het publiek op het podium? Let’s jam!

Meer betrokkenheid en beleving met een open podium

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

We leven in een tijd van user generated content. Dagelijks kijken er 2,2 miljoen Nederlanders naar misschien wel het bekendste open podium voor videomakers: YouTube. Veel van die filmpjes ogen wellicht amateuristisch, maar kennelijk doet dat niet zoveel af aan de vermakelijkheid, laat staan aan de betrokkenheid van de bezoekers. Iedereen kan meedoen, als niet als maker, dan wel met commentaar of gewoon een duim omhoog.

Rest ons de vraag: Zijn zulke open podia ook in evenementenland te vinden? Hoe zet je zoiets op een goede manier neer, ook voor zakelijke events? En waarom zou je het podium eigenlijk zo toegankelijk maken?

De aantrekkingskracht van het open podium

Gedurende vier edities van Lowlands stonden er voor de Magneetbar, misschien wel Nederlands grootste open podium ooit, ongekend lange rijen.  Het groeide uit tot het Magneetfestival, maar inmiddels bestaat dat niet meer en lijken de open podia wel helemaal uit de festivalscene verdwenen, met het Mañana Mañana festival als grote uitzondering. En dat terwijl een open podium een mooi alternatief kan zijn voor het toch wel heel bekende karaoke, ook op personeelsfeesten waar meerdere zalen invulling vergen. In het nachtleven zien we meer open podia, en wel in de vorm van jamsessies. Om verhaal te halen bellen we met Jesse Meijer, de motor achter het rondreizende open podium van Amsterjam en met Colin van Rockademy die ook voor bedrijven jamsessies verzorgt.

Amstejam | Mika Guasp | event inspiration

Waarom het podium opengooien?

Jesse: “Bij een open podium staat muziek niet op de eerste plaats, het gaat meer om de energie en de sfeer. Als er echt gejamd wordt en er iets nieuws ontstaat, dan gaat het publiek al gauw mee in die energie. Soms maak ik de afstand tussen het podium en het publiek kleiner door de backline midden in de zaal op te bouwen, gelijkvloers. Zo is het podium letterlijk open, eigenlijk meer een soort speeltuin. Dan is het ijs meteen gebroken.”

Colin: “Natuurlijk komen er ook ervaren musici op af en dat die vaker op het podium staan, dat hoor je meteen. Maar je hebt ook mensen die met knikkende knieën het podium opkomen, of vaak zelfs erop worden geduwd door vrienden, en die vervolgens toch indrukwekkend spelen. Voor die mensen, en voor hun vrienden in het publiek, maak je echt de avond!” 

Hoe zet je zo’n podium neer?

Jesse: “Een open podium is een spel van balans, het moet leuk zijn om te doen, maar ook leuk zijn voor de toeschouwers. Met een beetje budget kan je al een groep goede muzikanten uitnodigen. Daarmee is de basis gelegd en de kwaliteit gewaarborgd. Vervolgens kan iedereen uit het publiek een stukje zingen en spelen. En niet onbelangrijk: een goede sessieleider die de juweeltjes uit het publiek kan filteren. Die iedereen de ruimte geeft om te spelen maar die ook weet hoe die een solo vriendelijk kan afsluiten. Da’s ook een soort balans.”

Colin: “Mijn idee van een jamsessie is dat iedereen moet en kan spelen. Dat echt iedereen kan meedoen. Soms heb je zo’n verveelde band vol conservatoriumstudenten die gewoon hun eigen repertoire komen spelen waarin mensen uit het publiek dan even een solo in mogen komen doen. Eigenlijk is dat gewoon betaald repeteren. Dat vind ik niet helemaal okee. Liever zie ik een band die niet leidt maar begeleidt. En die echt vlamt van het plezier en de energie.”

Het publiek op het podium? Let

Werkt het ook voor bedrijven?

Jesse: “Dat ligt natuurlijk helemaal aan het bedrijf. Sommige bedrijven zijn heel stijfjes, anderen hebben nou eenmaal meer met muziek. Als je al een paar werknemers hebt die al de spits willen afbijten en een nummer willen meespelen, dan ben je al een heel eind. Hoe tof is het om je collega op het podium te zien staan?”

Colin: “Een jamsessie werkt alleen als je naar elkaar luistert en elkaar verder helpt. Typisch iets waar bedrijven veel aan kunnen hebben. Zo’n acht jaar geleden ben ik gestart met speciale sessies voor bedrijven die collega’s helpen op een nieuwe manier contact met elkaar te leggen, via muziek. Iedereen krijgt een instrument of doet mee door te rappen of te zingen. De deelnemers hoeven echt nog nooit een instrument te hebben aangeraakt, want ik heb zo mijn truukjes om het redelijk te laten klinken. Maar het gaat meer om het creatieve proces dan om het resultaat. Echt zo’n geval van: daar had je bij moeten zijn.”

Waar zijn de open podia in Nederland?

Jesse: “Op festivals zie je ze niet zoveel meer. In het nachtleven nog wel zo nu en dan. Naast mijn eigen Amsterjam zie ik Afrogrooves tegenwoordig veel spelen. Een jonge community die zich meer op Afrikaanse muziek focust en echt goed bezig is. Maar dat is het wel zo’n beetje. Misschien moeten we het maar weer eens proberen, zo’n concept… En dan met verkleedkleren en al, beetje à la Magneetbar, maar dan met een eigen twist. Hé Niels, wat doe jij eigenlijk deze zomer?!”

mstejam | Mika Guasp | event inspiration | 7

Beeld 1: Manana Manana | Jeroen Roest
Beeld 2, 3 & 4: Amsterjam | Mika Guasp