Bijna wekelijks gaan we partnerships aan met nieuwe eventlocaties om jou als event professional te laten zien waar je heen moet voor jouw volgende event. Maar ‘this was a first’ dat binnen enkele dagen na de start van de samenwerking op deze locatie een megaproductie plaatsvond en we er over mogen schrijven.
We hebben het over NDSM Loods die in opdracht van Brownys 4.000 medewerkers van een bekend internationaal technologiebedrijf op hun locatie mocht ontvangen. Wow! Wij spraken Nick Bruynesteijn, eigenaar van Brownys, en Nikaj Pennings, oprichter van NDSM Producties, de in-house producent die de facilitaire zaken verzorgt bij events op NDSM Loods.
Heren, jullie zien er nog goed uit na die mega-productie gisteren.
Nick: “Het feit dat we nu lekker naast elkaar zitten en via één scherm met jou in gesprek zijn, zegt alles over hoe soepel de samenwerking verliep.”
Klinkt goed. Hoe waren de rollen precies verdeeld?
Nikaj: “We zijn de in-house producent en daarmee verantwoordelijk voor de exploitatie van deze prachtige locatie. Nick had van hun klant de aanvraag gekregen voor hun jaarlijkse zomerse afsluiting en benaderde ons voor de locatie. Qua verdeling moet je het zo zien: als je samen een feestje geeft, dan zorgen wij dat de drank er is en de bar draait. Nick zorgde voor de muziek en hing de slingers op.”
Nick: “En dat dan ‘factor zoveel’, want het was een erg groot feest.”
Wat voor soort event was het precies?
Nick: “Onze klant wilde voor haar twee kantoren in Amsterdam en Manchester op precies hetzelfde moment een zomerevent organiseren. Dat betekent op beide plekken een event voor 4.000 medewerkers. Wij waren verantwoordelijk voor deze totale productie.”
Hoe ben je bij NDSM Loods uitgekomen?
Nick: “De Gashouder was bezet. Nee, geintje. Er is in Amsterdam geen creatieve plek van deze omvang [6.000 m2 binnenruimte en 8.000 m2 buitenruimte], die zo dicht bij de stad is gelegen. Ideaal voor het minimaliseren van de reisbewegingen. Daarnaast is NDSM Loods een plek waar je al geïnspireerd raakt als je er naar toe loopt. Echt ‘one of a kind’. Dat ik hier in het verleden nog niets gedaan heb, is puur omdat het voorheen voor mij als bureau behoorlijk lastig was om er een grootschalige productie te draaien. Sinds de komst van NDSM Producties is dat volledig veranderd.”
Nick: “Dit is geen plug & play locatie. Alles moet ingebracht worden en daar heeft NDSM Producties onwijs bij geholpen. Denk bijvoorbeeld aan vluchtwegen, bevoorrading barren en vergunningen. Je zit op deze locatie midden in de openbare ruimte. Hoe fijn is het dan dat er een productiebedrijf is dat veel van die gemeentelijke zorgen uit handen neemt.”
Nikaj: “De NDSM Loods is een kleurrijke omgeving waar de inspiratie vanaf spat. Tegelijkertijd zijn er diverse huurders direct of indirect actief in deze oude industriële hal. Wij zijn als productiebureau de smeerolie en zorgen dat alles goed verloopt.”
Dat is ook gelukt als ik jullie zo hoor.
Nikaj: “De samenwerking verliep wat mij betreft uitermate soepel.”
Nick: “Absoluut. Nikaj en het team waren enorm flexibel en de ideeën die we over en weer gaven, zorgden ervoor dat het concept alleen maar beter werd.”
Vertel, hoe moet ik het event voor mij zien?
Nick: “Dit event was alsof je op een ontzettend weelderig festivalterrein rondliep. Compleet met reuzenrad, yellow submarine als silent disco en overal leuke activiteiten. Je kon het zo gek niet bedenken of je kon het er doen. In Manchester was precies hetzelfde event gaande. Sterker nog, door een portal midden op het terrein kon men via een live verbinding contact leggen met de medewerkers uit het andere kantoor.
Verspreid over het terrein stonden 21 foodtrucks, diverse container barren en complete containers die als decor dienen; allemaal top door NDSM Producties geregeld. Overigens heel fijn dat we dat bij Nikaj konden outsourcen. Dat scheelt voor mij als bureau veel tijd en werk. Terwijl de kennis en connecties hier in huis zijn. Ideaal.”
Nikaj: “We zijn creatieve bouwers. We rijden graag met grote kranen rond met zeecontainers, die we compleet beschilderen en als LEGO-blokjes over het terrein verspreiden. Zo konden we voor dit event complete wijken creëren.”
Het was enorm warm afgelopen dagen. Zorgde dat nog voor aanpassingen in het programma?
Nick: “We hebben last minute nog extra overkappingen ingezet en meer watertappunten geplaatst. Er zijn locaties die daar niet blij van worden, maar hier was de samenwerking top.”
Wat top om te horen dat je zo enthousiast bent, maar is er ook een kritische noot?
Nick: “Ja, het klinkt wel heel erg positief hé? Maar ik weet echt niets kritisch te vertellen. Ik heb zowat alle locaties in Amsterdam weleens gehuurd en ik kan je zeggen; er zijn er veel die minder flexibel zijn. En ja, ik ben hier nooit eerder geweest, omdat ik het als een onmogelijke locatie zag. Maar nu Nikaj er met zijn team zit is het tienduizend keer beter. Er zijn nu dingen mogelijk die voorheen onmogelijk waren. Dat komt echt door de rol die NDSM Producties binnen de NDSM Loods vervuld.”
Nikaj: “Ik voel me gevleid met deze woorden. Het was ook echt een fijne samenwerking. Daarnaast hebben we de locatie veel aantrekkelijker gemaakt voor corporates door diverse fysieke verbeteringen door te voeren. Zo hebben we de vloer vernieuwd en de plek die eerst een betonnen kuil was geëgaliseerd. Het maakt de locatie veel toegankelijker voor corporates.”
Nikaj: “Daarnaast zijn we een culturele locatie, met duurzaamheid hoog in het vaandel, en proberen we mindful om te gaan met de omgeving. Zo letten we goed op de vervoersbewegingen en ligt het dak vol zonnepanelen.”
Kortom, organisaties moeten eens langskomen voor een rondleiding?
Nick: “Dat zou ik ze echt aanraden.”
Nikaj: “Als hij het zegt, haha.”
Beeld: NDSM Loods