Hoe ben én blijf je online zichtbaar?

Om van een online event een experience te maken, is logischerwijs een juiste aanpak cruciaal.

Hieronder richt ik mij op de inrichting en aankleding van online evenementen als webinars, hybride events, streamings en andere vormen van online evenementen.

Voor een volledige experience is meer nodig dan alleen een (statische) setting, de uitstraling moet meteen kloppen. Daarom is inrichting en styling zo van belang voor een visueel goede setting. Overige aspecten zoals het juiste concept, inhoud, locatie, mate van interactiviteit en wat er gebeurt in beeld qua beweging maken het vervolgens tot een beleving.

Doelgroepen en bereik

Opvallend is dat als het gaat om live events er een duidelijk idee is hoe het event er uit moet zien. Wij ontvangen moodboards, pinterestboards, steekwoorden en huisstijl kleuren.

Bij online events gebeurt dat ineens niet of nauwelijks. We ontvangen hooguit de omschrijving “Jinek setting of DWDD”. Geen logo’s, geen visie over de stijl, alleen informatie over de inhoud en de basisbenodigdheden.

Een bezoeker kijkt misschien wel een uur naar een online event. In een uur gebeurt er bewust en onbewust veel in het brein van de kijker. Reden genoeg om de mogelijkheden om jouw bedrijf optimaal onder de aandacht te brengen serieus te benutten.

Een online setting is anders, maar biedt dus vele mogelijkheden om jouw bedrijf te positioneren. Het bereik kan veel groter zijn en de deelname bewuster. In een aantal simpele stappen willen wij je op weg helpen bij het maken van doordachte keuzes voor de setting.

Stap 1: Conceptkeuze

Stap-1-conceptkeuze-1

Benader het online event minimaal op dezelfde manier als dat een live event benaderd zou worden qua sfeer en aankleding. Schets een duidelijk beeld van hoe het er idealiter uit komt te zien en welke sfeer je mee wilt geven. Ben je het meest innovatieve bedrijf dan volstaat een klapstatafel en een podiumdeel van 1 x 2 meter waarschijnlijk niet. Sta je voor betrouwbaarheid dan dient alles er piekfijn en op orde uit te zien. Welk gevoel wil je als bedrijf overbrengen?

Stap 2: Basisbenodigdheden

Stap-2-Basis-benodigdheden

Wat is er nodig aan meubilair en aankleding voor het concept waarvoor gekozen is? Wie zijn de gasten/sprekers? Hoeveel ruimte is er nodig zijn en maak je de setting dynamisch door verschillende opstellingen? De keuze voor een staande of lage setting (met comfortabel) meubilair is medebepalend voor de sfeer. Verschillende opstellingen binnen de totaal setting houden een event energiek en interessant om naar te kijken, zeker wanneer het programma wat langer duurt. Daarnaast biedt dit ook organisatorische voordelen als het om een livestream event gaat.

Stap 3 Omgeving en ruimte

Stap-3-Omgeving-en-ruimte

Voorheen werd er bewust voor een locatie gekozen; industrieel, een groene omgeving of juist een black box. Diezelfde keuzes voor eventomgeving zijn medebepalend in het soort studio of ruimte die er gekozen wordt.  Biedt de omgeving voldoende ruimte, moet er veel of weinig geïnvesteerd worden in decor? Dit kan je vooraf in laten tekenen of uit laten rekenen, voordat je de studio boekt en sprekers ed. al vast hebt gelegd. Zonde als de gasten niet covid-proof in de ruimte passen of de vergadertafel te klein is.

Stap 4 Styling en aankleding

Stap-4-Styling-en-aankleding

Ga hierin nog verder dan bij stap 2. Nu het praktische bekend is, denk grootster, denk tv-studio setting en kijk door de ogen van de bezoeker. De vaak beperkte ruimte verdient extra aandacht. Alles komt in beeld en laat een indruk achter. Een opvallende eyecatcher of net dat kleine detail maken hierin het verschil. Een leuke hoek waar iets anders gebeurt. Verras! Hoe ziet de plek van de showmaster of moderator eruit? We zien daarvoor nu veel statafels met een scherm erachter. Niet aantrekkelijk om naar te kijken. Ook het kleurgebruik doet meer dan eens pijn aan de ogen. Decorstukken, ook hergebruikt, bieden mogelijkheden. Er staan loodsen vol met ongebruikte event- en festivalmaterialen die met kleine aanpassingen een setting kunnen complementeren.

Experience designers en accountmanager denken met veel liefde in een vroeg stadium al met je mee en adviseren over ruimte en mogelijkheden voor verschillende budgetten. Samenwerken om ook in deze tijd inspirerend te blijven!

Dynamiek

De dynamiek van de setting bepaalt ook het gedrag van de bezoeker. Mensen spiegelen nu eenmaal graag blijkt al jaren uit verschillende onderzoeken. Dit houdt in dat als er een relaxte huiskamer sfeer is, er anders gekeken en ervaren wordt, dan wanneer het om een dynamische showsetting gaat.

Visuele aspecten worden vaak onderschat. Met een goede boodschap, maar onaantrekkelijke setting kan de boodschap verloren gaan. Andersom kan dus ook! Een goede setting ondersteund wat je wilt overbrengen of verkopen.

Tot slot

Probeer niet te veel te kijken naar wat anderen gedaan hebben. Als er een lange tafel nodig is, dan is dit niet direct een Jinek-setting, maar een setting waarin een lange tafel staat. Anders wordt er toch onbedoeld aan een ander programma gedacht dan jouw eigen programma in de breedste zin van het woord. Dat staat creativiteit en het overbrengen van het bedrijfs-DNA in de weg.