De ROI van catering (take it to the next step)

Al jaren wordt de discussie gevoerd of catering wel op waarde wordt ingeschat binnen een evenement. Waarom is dit zo ingewikkeld? Met eten en drinken heb je namelijk goud in handen. Inmiddels zijn we de tijd van tevreden gasten en beleving voorbij. Wat is echt de impact en ROI van catering?

Volgens een ROI methodologie die binnen de evenementenbranche gehanteerd wordt, kun je een onderverdeling maken in de volgende niveaus.

ROI catering niveau waarde 1-5

Laten we deze niveaus eens toetsen aan catering voor een MVO evenement. Stapt u mee in de lift?

0. Voor wie?

Op het laagste niveau bevindt zich de basis voor de denkrichting. Naast het aantal gasten is de samenstelling van de gasten zeer bepalend, waarbij leeftijd, opleidingsniveau, interessegebieden, functies en sociale groepen of een community al richting kan geven. Jouw gasten zijn niet dom en weten wat er te koop is.

1. Welke vorm?

Bij het volgende niveau van tevredenheid zijn er tal van redenen om te kiezen voor een bepaald cateringconcept, zoals snelheid, tijd om te consumeren en/of te netwerken, de hoeveelheid die men wil nuttigen in een bepaald tijdsbestek en het niveau van service. Teveel of te weinig keuze kan al killing zijn voor het succes.

2. Bewust of onbewust genieten?

Op niveau 2 is het belangrijk om je af te vragen of de gasten met betrekking tot eten en drinken een bewustwording meegegeven dient te worden. De informatie of kennis die je wilt overbrengen zijn bijvoorbeeld duurzaamheid, voedselverspilling, gezonde voeding of shared dinning om samenwerking tussen gasten te bevorderen. Ook kan je het thema vertalen naar andere vormen van consumeren, bijvoorbeeld zittend op de grond.

Op de volgende drie niveaus kan je als organisatie het verschil maken naar je gasten. Vanaf dit niveau wordt bepaald of de gasten de boodschap van jouw evenement gaan omzetten in actie, patronen gaan doorbreken en gaan veranderen. De beleving wordt ingezet om te verbinden.

3. Verbinden met eten en drinken

Meer waardering voor uw organisatie, trots of innovatiebewustzijn creëren kan, want eten verbindt. Communicatie rondom eten en drinken bij een evenement is soms ondergeschikt, terwijl er wel vaak wordt nagedacht over de bewuste productkeuzes. Vanaf dit punt staat de return on investment voor catering op een hellend vlak. Kortom, er moet een boodschap uitgaan van de presentatie van eten en drinken. De boodschap van fastfood, vegetarisch of de serveermethode heeft effect op de beleving, zoals gezond en vers. Communiceer je niet, dan is het een gemiste kans om te verbinden.

4. Waardecreatie met impactmenu?

Vanaf het niveau van impact overstijgen we de beleving van de gast en laat je als organisatie zien dat door het kiezen van de juiste catering, je impact creëert op het milieu of op de maatschappij. Met een impactmenu laat je bijvoorbeeld zien dat alles van boer tot bord de kortste afstand heeft afgelegd, de minste CO2 uitstoot heeft plaatsgevonden, dat je maximaal gebruik hebt gemaakt van medewerkers met een achterstand tot de arbeidsmarkt of dat je producten hebt laten verwerken die gered zijn door het tegengaan van voedselverspilling.

5. Overtuigen door te meten?

Het doel van het evenement is bereikt wanneer je gedragsverandering hebt gerealiseerd, oftewel minder kosten of meer omzet. De meerwaarde van de impact kan je berekenen. Hiermee kan je jouw gast informeren welke sociale impact of milieu impact je hebt gerealiseerd met uw gekozen catering.

!    ROI Catering = CO2 reductie + Nederlandse ingrediënten + gered voedsel + gezonde voeding + sociale bijdrage

Het moment waarop je de ROI van catering overbrengt op de gast is geheel afhankelijk van de urgentie voor de gast om het effect te erkennen of het zelf te willen gebruiken om te veranderen. Dus of je datt voor, tijdens en/of na het evenement communiceert kan invloed hebben op het resultaat. Zorg er altijd voor dat de cateringboodschap betekenisvol is, alleen dan kan het effect gerealiseerd worden.