In het najaar gaat Hotel Den Haag-Wassenaar na een grondige verbouwing open en is de Haagse regio een mooie event- en hotel locatie rijker. Als commercieel manager is Diederick van Eeden verantwoordelijk dat ‘zijn locatie’ straks een vaste plek krijgt in het evenementenlandschap.
Dat zit wel goed, gezien de mogelijkheden die dit hotel biedt plus de enorme kennis in de hospitality van Diederick. Wij checkten bij hem hoe de verbouwing ervoor staat en wat eventmanagers straks kunnen verwachten.
Diederick, je had nog wel zin in een nieuw avontuur?
“Zeker, ik wilde wel weer eens echt terug in de horeca. Toen bleek dat vlakbij mijn huis het Van der Valk-hotel volledig op de schop ging en ze een commercieel manager nodig hadden, heb ik de directeur benaderd. We kenden elkaar al, alleen wist hij niet dat ik deze functie ambieerde. Maar hoe gaaf is het om commercieel verantwoordelijk te zijn voor de hele locatie, dus ook voor alle vergaderzalen én de twee restaurants.”
Vertel, wat maakt deze locatie zo bijzonder?
Het hotel is al bijna 75 jaar van de Van der Valk-familie. In de loop van de tijd is het meermaals verbouwd. Als in oktober het hoofdgebouw en in november de rest wordt opgeleverd, dan is alles compleet vernieuwd en hebben we zelfs een nieuwe vleugel met 135 kamers. Hierdoor komt het geheel op 225 gerenoveerde kamers en 14 flexibel in te zetten zalen. Dat maakt ons één van de grootste hotels binnen de Valk-groep en ook binnen de regio Den Haag.”
“Het zorgt ervoor dat we met meerdaagse bijeenkomsten een nieuw segment aanboren. Het is ook bijzonder dat we een hele etage met zalen exclusief kunnen inzetten voor een organisatie voor 100% privacy. Daarnaast hebben de twee grootste zalen ruime balkons die perfect geschikt zijn voor borrels, hebben we volop gratis parkeergelegenheid en liggen we erg gunstig van zowel Den Haag als het strand.”
Heerst er nog een stigma op een ‘Valk-locatie’?
“Misschien dat een enkeling nog de ‘appelmoes met kers’-vergelijking maakt, maar over het algemeen is bij event professionals inmiddels bekend dat de kwaliteit enorm is verbeterd. We zijn van een drie sterren naar een vier sterren deluxe gegaan en doen qua faciliteiten en hospitality absoluut niet meer onder voor een Hilton of Marriott.”
Dat is nogal een statement.
“Ik geloof het ook echt. We bieden dezelfde mogelijkheden en zijn ook enorm klantgericht. Maar niet op een manier zoals bekend van de Amerikaanse ketens die veel strakker gedirigeerd zijn. Bij de Valk-groep heeft elke vestiging een eigen baas, waardoor er een platte organisatie ontstaat met ieder zijn eigen mini-familie aan medewerkers. Dat ervaar je als bezoeker. Tel daar het gratis parkeren bij op en dan weet je waarom ik er zo in geloof.”
Als ik straks de locatie binnenloop, wat beleef ik dan?
“Naast de hoge mate van hospitality en persoonlijke aandacht zal je in de zalen en horecaruimtes vooral zien dat het enorm sfeervol is. Bij de Valk-groep weten ze heel goed hoe je met mooie props, meubilair en tussenwandjes een sterke sfeer kunt creëren. Het geeft de ruimtes een ziel, terwijl ze tegelijkertijd ook multifunctioneel inzetbaar zijn.”
Hoe ervaar ik die persoonlijke aandacht als ik een event boek bij jullie?
“Je hebt vanaf het eerste contact tot en met de uitvoer van de bijeenkomst te maken met één contactpersoon. Deze dames hebben hun backoffice bewust op de zalen etage. Vanaf de balie kunnen ze gasten welkom heten en vragen beantwoorden. Dus geen gedoe met een ‘snoertje regelen’ bij de receptie of op zoek moeten gaan naar een printer voor last minute kopietjes.”
“Hospitality is ook altijd mijn drijfveer geweest. Je komt op mijn locatie geen receptioniste tegen die op een kruk blijft zitten als een gast binnenkomt. Van der Valk en ik hebben dezelfde hoge mate van gastvrijheidsgevoel. Ik pleit ervoor dat alle medewerkers dat ook hebben.”
Klinkt goed. Welke type events komen het best tot zijn recht bij jullie?
“Voor uiteenlopende bijeenkomsten, maar vooral voor congressen. We liggen super centraal voor de grote steden en hebben 14 zalen en boardrooms. Om precies te zijn 1 grote zaal, 3 te koppelen subzalen, 4 middelgrote zalen met semipermanente U-opstelling en 4 boardrooms met grote tafels tot maximaal 20 personen. Maar ook voor feesten en partijen zijn we interessant, zeker omdat de twee grote zalen een terras hebben waar op elk zo’n 150 gasten kunnen genieten van een borrel of barbecue.”
Over de catering gesproken; geen appelmoes met kers dus meer?
“We hebben een nieuwe chef die bij sterrenzaken heeft gewerkt, voor grote groepen heeft gekookt bij Holland Casino en ook zijn eigen zaak heeft gehad. Iemand die dus enorm lekker kan koken, maar dit ook kan vertalen naar grote gezelschappen. We hebben een grote uitgifte met banqueting keuken, maar ook veel plek voor live cooking.”
Hoe staat jullie locatie op het gebied van duurzaamheid ervoor?
“Heel goed. We hebben 400 zonnepanelen, 4 grote warmtepompen en we zijn van het gas af. Om de lounge te verwarmen gebruiken we een biovergister; het vrijgekomen gas uit het vergiste voedsel wordt daarvoor gebruikt. Verder hebben we een eigen moestuin en her en der ook vleermuiskastjes. Kortom, we zijn goed vertegenwoordigd. Laat de gasten aan het eind van het jaar maar komen.”
Klinkt goed. We kijken uit naar de heropening!
Beeld: Hotel Den Haag-Wassenaar