Het publiek in actie tijdens je event

een win-win voor de organisatie en haar bezoekers

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Publiek betrekken bij een spectaculaire stunt gebeurt dit jaar op de zwarte cross

Een effectief event? Dat betekent dat je als organisator niet alleen hebt kunnen zenden, maar als bezoeker ook hebt gehoord en gezien wat je wilde horen en zien. Beleving is je betrokken voelen, zo leerden we eerder. Door een programma vakkundig samen te stellen vergroot je deze sweet spot en daarmee de impact van het event. Steeds vaker zien we dat er binnen deze vakkundigheid ruimte is voor amateurs en vrijwilligers. Heel leuk, en ook verrassend effectief. Zo worden organisator en bezoeker één!

Door je aanstaande bezoeker en gelijkgestemden te betrekken bij het samenstellen, uitvoeren en optimaliseren van een event, vergroot je als organisatie je bereik en de impact die je maakt op de gasten.

#1: De bezoeker wordt act

Lowlands deed het eerder door in aanloop naar het event het festivalminnend publiek via social media op te roepen zich aan te melden als act en zo mee te dingen naar de prijs: een gratis tickets en time to shine! Het resultaat was een rits aanmeldingen van pop-up koren, dansacts, beatboxers en nog heel veel meer. Daarnaast betekende deze actie ook veel en gratis bereik, door de betrokkenheid van de acts en hun vrienden en fans. Win-win, want het kost de organisatie nagenoeg niets en het is voor deze vaak kleinschalige acts een prachtige manier om zichzelf in de kijker te spelen.

Voor deze aanmeldingen geldt vaak dat de individuen op persoonlijke titel toch al naar het event gaan. Gesteund door de aandacht voelen zij zich gesterkt in het tentoonstellen van hun kwaliteiten op locatie. Blije bezoekers omdat ze hun favoriete act kunnen bijwonen en een blije organisatie dankzij een verrassende veelzijdigheid aan acts & entertainment, verspreid over het terrein!

acts en entertainment op een festival uit onverwachte hoek namelijk de bezoeker zelf Beeld: Facebookpagina Pop-up choir

#2: De bezoeker doet mee

Het publiek betrekken is dé manier om de beleving compleet te maken en dit kan natuurlijk ook als je niet op zoek bent naar vertier voor de bezoekers. Soms is het gewoon een sterk statement, voor de echt helden onder ons. Zit je op de eerste rij bij een cabaretvoorstelling, dan ben je sowieso de sjaak. De Zwarte Cross geeft haar bezoekers een keuze. “Wil jij onderdeel worden van een spectaculaire stunt? Meld je dan nu aan!”

De Achterhoekse organisatie doet stof opwaaien met hun oproep om als bezoeker deel te nemen aan een motorcross stunt, de tandembackflip. Een stuntman neemt in totaal negen keer een festivalbezoeker achterop voor een tandembackflip: een salto achterover. Dit is de allereerste keer ooit dat een tandembackflip met onervaren festivalgangers wordt uitgevoerd en past perfect binnen het thema van dit jaar, “Niets is onmogelijk!”. Niet voor iedereen weggelegd, wel gegarandeerd bereik!

Zwarte Cross nodigt bezoekers uit onderdeel te zijn van deze motorcrossstunt Beeld: Feestfabriek

#3: De bezoeker werkt mee

Een populaire, niet te onderschatten vorm van “burgerparticipatie” is het vrijwilligerswerk. Veel voorkomend en vaak voor beide partijen even lucratief. De organisatie is vooral geld kwijt in de vorm van tijd, de bezoeker bespaart het geld van een kaartje. Bij het Britse, standaard uitverkochte festival Glastonbury is het voor veel bezoekers soms de enige manier om hun aanwezigheid veilig te stellen, daar kaartjes weg zijn voor je ‘vrijwilliger’ hebt gezegd. De organisatie speelt hier slim doch sociaal bewust op in. Voorheen vroegen ze vrijwilligers om een bijdrage voor een of meerdere vooraf geselecteerd goed doel te vragen.

Dit jaar doen ze het anders: nu laten ze mensen daadwerkelijk werken voor NGO’s met wie ze samenwerken, waaronder Oxfam, WaterAid en Shelter. Maar daar blijft het niet bij. Als vrijwilliger betaal je een borg aan het goede doel waarvoor je je opgeeft om te werken. Als je al je shifts volmaakt krijg je dat geld terug want heb je betaald in natura. Maak je je shifts niet vol omdat je stiekem toch lekker wilt feesten, dan heb je automatisch een gulle donatie gedaan aan dat goede voel waarvoor je zou gaan werken. Slimme en sociaal bewuste jongens, die Britten!

Vrijwilligerswerk op festivals is een populaire manier om toch bij een uitverkocht event aanwezig te kunnen zijn Beeld via Unsplash

Geïnspireerd?

Het Nederlandse publiek is groot voorstander van de volledige (festival)beleving. Het kan dus ook zeker voor jouw event vruchten afwerpen. Zowel op input, als op output. Waar wacht je nog op?