Een companysoundtrack creëren is heel gemakkelijk. Kijk maar hoe wij dat deden!

Een eigen geluid klinkt als muziek in de oren

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bas Veldkamp
Modern Day Composers - muziek - mengpaneel

Enkele weken geleden schreven we over Modern Day Composers. Zij produceren muziek op maat, perfect passend bij jouw organisatie of event. Super interessant. Dus toen het moment kwam dat de aftermovie van onze eerste Event Inspiration Days werd gemonteerd, klonk een stemmetje in ons hoofd: gebruik alsjeblieft geen stockmuziek!

Het was de zin waarmee Rogier van Twuijver, eigenaar van Modern Day Composers, ons telefoongesprek afsloot toen we hem enkele weken daarvoor interviewde. We schrijven over de dingen waar we in geloven, dus belden we Rogier op om ons te helpen. Immers, practice what you preach!

Binnen enkele dagen kippenvel

Hoe ongrijpbaar de ontwikkeling van een eigen muziekstuk leek, zo eenvoudig bleek het in de praktijk. En vooral, hoe effectief! Laat de pro’s aan het werk en voor je het weet geniet je van… jezelf. En we klinken heerlijk, al zeggen we het zelf!

Producer Jordy Valentine ging voor ons aan de slag. Het eerste wat wij moesten opsturen was een beschrijving van onze organisatie; wat doen we, voor wie doen we dat en wat is onze tone of voice. Makkie, dat weten we donders goed! Keywords waren: energie, onvermoeibaar, enthousiast, tikkie rebels, integer, onhankelijk en ‘midden in de markt’.

Daarnaast kwam de vraag om een paar muzikale referenties toe te voegen. Hmmm, dan wordt het lastiger, want hoe vinden wij onszelf klinken. Het werd een mix van dit (zonder de Ibiza-vibe), dit (maar dan minder zomers), dit (de ‘eigen sound’ die vanaf 2:25 minuten klinkt) en dit nummer (te donker, maar lekker rauw randje). Muziek die, volgens Jordy, juist niet typisch was. Nummers met een eigen karakter en credibility. Mooi, dat klopte dus!

Het eerste voorstel liet niet lang op zich wachten en klonk meteen goed. Jordy pakte als uitgangspunt het nummer wat voor zijn gevoel het beste de basis voor ons geluid vormde; Saison – Please Don’t Go.

Vervolgens keek hij naar onze online uitingen om inspiratie uit de beelden en vormgeving te halen. Daaruit kwam naar voren: positiviteit, kracht, vrolijkheid, een serieuze ondertoon en vooral niet ‘plat’, maar juist ‘heel eigen’. Die elementen vertaalde hij naar geluiden en klanken, zodat het nummer verder kon worden opgebouwd. Korte geluidsfragmenten worden gehaald uit zogenaamde muziekbanken, of worden zelf ingespeeld op keyboard.

Onze feedback op de eerste versie was vooral gericht op het feit dat het meer body mocht krijgen, zodat ook de inhoudelijke kant van onze organisatie goed naar voren kwam. Less cowbell, more bass! De tweede versie was na een kleine correctieronde helemaal akkoord (no pun intended).

Wie had kunnen denken dat een eigen sound voor bijvoorbeeld een aftermovie, pre-aankondigingen en bumpertjes tijdens opkomsten van sprekers on stage zo tof konden zijn. Check hieronder de aftermovie van Event Inspiration Days – Under Pressure. Hoe vind je ons klinken?

Beeld: Jordy Valentine

Meepraten over dit onderwerp? Let's hear it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *