Een uitnodiging voor je event? Gesneden koek! Een beetje artwork voor de sfeer, naam, datum, locatie en url erop, en klaar is kees. En een videoboodschap om je gasten uit te nodigen, is gewoon een bewegende versie daarvan… Geen kunst aan, toch? Soms zie je echter een video langskomen die je aandacht pakt en die je verwondert. Die je meeneemt in een verhaal dat net is begonnen en dat pas op een evenement zijn ontknoping beleeft. En dan besef je je dat het een kunst op zich is om zo’n video te maken. Hoe begin je eraan? Nou, door Aldo Brinkhoff te bellen, bijvoorbeeld. Want deze kunstenaar slash designer weet als geen ander hoe hij jouw verhaal vormgeeft in beelden die tot de verbeelding spreken.
En die beelden zijn soms letterlijk beelden. Zo maakte zijn ontwerpstudio al interactieve sculpturen voor het Van Gogh Museum, PUMA en de NS. Vaak leveren zulke live installaties ook mooi beeldmateriaal op, die niet alleen beeldig staan op de Instagram-profielen van je bezoekers, maar ook van onschatbare waarde kunnen zijn voor je eigen communicatie.
Wat is dan dat verhaal achter het beeld?
Zo maakte hij voor een relatiedag van partner D&B Eventmarketing een interactieve installatie die hun klanten live toonde, al wandelend door een miniatuurwereld. Een proefwandeling van de CEO, Pieter Bas Boertje, door deze installatie diende als unieke trailer voor het event. Dat je ook voor geniale photobooths en fotogenieke selfiestructuren bij hem aan het juiste adres bent, bewijst zijn oogstrelende werk voor Casco Amsterdam en het Stedelijk Museum. Dat klinkt wellicht wat oppervlakkig, maar check bijvoorbeeld zijn photobooth voor de expositie van Ed van der Elsken en je begrijpt al gauw dat er meer achter schuilgaat en hij hier speelt met de relativiteit van het unieke individu. Met zijn installatie Some Things UP bracht hij de museale wereld, waar hij zich volgens zijn portfolio zeker comfortabel in voelt, naar het Grasnopolsky Festival. De onderliggende boodschap was dat er van de hoogstgewaardeerde festivals een torenhoge onbereikbaarheid uitgaat, omdat ze zo vaak uitverkocht zijn. De beelden van deze man hebben de evenementenbranche dus meer te brengen dan je op het eerste gezicht zou denken. Zeker als je verder kijkt dan je neus lang is, en je gasten uitnodigt om hetzelfde te doen.
Beeld: Aldo Brinkhoff