Gastblog: de waanzin van de getallen

Marketing met je hart

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Al zo lang ik me herinner lig je als marketeer met de inzet van events en/of merk activaties altijd onder een vergrootglas. Want… wat levert een event of activatie nou eigenlijk precies op? Geven we niet veel te veel geld uit voor een minimaal bereik? Online hebben we veel meer bereik? Toch?

De macht van de cijfers lijkt tegenwoordig leidend te zijn in de marketingbeslissingen van de marketeer (en diens directies en bestuurders boven zich). Iedereen staart zich blind op stapeltjes likes en RT’s en een fanschare met wie je alsmaar moeilijker kunt communiceren. Want zie hen op Facebook nog maar eens zonder dure campagnes te bereiken. En toch blijven we massaal ons succes van de campagne meten aan dit soort getallen. Maar niemand die zich afvraagt wat die cijfers dan precies weergeven?

De macht van de social media kanalen heeft inmiddels zulke grote vormen aangenomen dat organische groei op deze kanalen verleden tijd is. Als je op hun terrein wilt spelen moet je diep in de buidel tasten en dan nog bepalen zij welke fans van jouw merk zichtbaar gemaakt worden. Dus misschien is het eens tijd om een vergrootglas op deze marketingactiviteiten te gaan leggen!

Telefoon - Facebook - likes

Grote adverteerders als Unilever en P&G krijgen steeds meer de kriebels van Facebook en Instagram en spreken zich hierover uit. Het cosmeticabedrijf Lush schrapte alle Britse accounts van Facebook (423.000 fans), Twitter (202.000 volgers) en Instagram (570.000 volgers). Om voortaan zonder een social omweg met hun fans te kletsen, via live chat, e-mail en een website.

Telefoon - social media - google analytics

De zekerheid en succes die marketeers denken te vinden in social media campagnes blijkt een schijnzekerheid. De cijfers moeten iedereen blij maken maar de echte verbinding met je klanten, gasten, medewerkers, fans blijft uit. Ik pleit dan ook voor meer ‘marketing met je hart’. Natuurlijk moet je nadenken over wie je wilt bereiken en hoe je dat zo efficiënt mogelijk kunt doen maar als je dit alleen op basis van de cijfers doet dan mis je de kans op echt contact met je klant.

Daar is lef voor nodig als marketeer. Dit betekent, je koers uitzetten vanuit ratio en gevoel en daarmee ook de rest van de organisatie zien te overtuigen. Dit betekent, contact maken online en verbinding slaan middels ‘live’! Dit betekent het lef hebben de bekende social media kanalen verlaten en te investeren in een eigen contentplatform online met echte verhalen. En dit betekent ook meer echte ontmoetingen realiseren met events en merk activaties. Want alleen met echte verhalen en echte ontmoetingen creëer je echte fans.