Hij stelt zichzelf als doel op ieder project, event en samenwerking de verwachting te overtreffen. Van opdrachtgevers, maar des te meer van bezoekers. “De rode draad in mijn werk is het telkens weer mogen verrassen van de mensen met en voor wie ik werk. Hoe fantastisch is dat?”
Geestelijk vader en gastheer achter GAST. (Gastpunt), Roelof Jansen, begeleidt de organisatie van events, congressen en bijeenkomsten van begin tot eind en doet dat met één persoon in gedachten. De persoon die er echt toe doet: de gast, punt! “Ik wil gasten echt iets laten beleven!”
Ervaren projectmanagement en sparringpartner
Deze ervaren gastheer gaat niet over één nacht ijs. Ooit gestart bij de Efteling met zakelijke evenementen en met de nodige jaren bij eventbureaus op zak, staat Roelof nu in al zijn projecten zelfstandig naast zijn opdrachtgever.
“Ik denk voor en met een opdrachtgever mee. Dit kan omdat ze me inhuren als projectmanager voor de organisatie van een event en ik hen zo volledig ontzorg. Maar dankzij mijn netwerk weten organisaties en bedrijven me ook te vinden als ze gewoon even een duwtje in de goede richting nodig hebben. Ook zonder opdracht fungeer ik dan als sparringpartner. Dan raad ik een locatie aan of geef ik een tip rondom de catering.” Alles voor de beleving en de bezoeker!
Gastheerschap, advies, service en training
Want ook dat is gastheerschap. In zijn visie en service hanteert Roelof het ‘GAST-principe: Gastheerschap, Advies, Service en Training. Het zijn vier op zichzelf staande diensten, maar de vier elementen komen ook samen in zijn rol als projectmanager.
Hij is als gastheer aanwezig tijdens het event dat hij organiseert, adviseert opdrachtgevers in te maken keuzes, biedt aanvullende service zoals het communicatietraject inregelen en traint waar nodig mensen. Denk bijvoorbeeld aan de hostessen of bediening op locatie. “Vaak weten zij niet welke rol ze in het grotere geheel hebben, terwijl dit wel degelijk van toegevoegde waarde is op de beleving van een bezoeker. Ik neem zo’n team van medewerkers dan mee in de dag; wat is het plan, wat willen we neerzetten?”
Hard werken achter de schermen
De beste gastheer is hij misschien wel achter de schermen. Voor het team waarmee hij samenwerkt aan een event. “Het is belangrijk dat zij zich op hun gemak voelen, weten waar we aan werken en waar ruimte voor is. Zo kom je samen tot een geweldige organisatie. Door medewerkers het gevoel te geven dat ze erbij horen, vergroot ik mijn toegevoegde waarde op projecten en evenementen. Achter de schermen hard werken, discussies voeren en wrijving opzoeken, zodat op de dag zelf alles op rolletjes loopt en opdrachtgever en bezoeker optimaal kunnen genieten. Want vergis je niet: de evenementen waarbij alles vanzelf lijkt te gaan, zijn de projecten waar het meeste werk in is gaan zitten. En daar houd ik van!”
Beeld: GAST.
Kenmerken
- Professioneel projectmanagement
- Praktische ondersteuning en advies
- Alles voor de beleving
- De bezoeker centraal
Eigenschappen
- Type freelancerEvent Manager Organisatie & Productie Facilitair Crew- & Artist-handling Corporate events